** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från system till kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
handbolls_gurun skrev:
Hej!

Jag reser väldigt mycket då jag sysslar med resemagasinsfotografi. Gatufoto och porträtt är det jag gör när jag itne jobbar.
Just nu använder jag en Canon 20D, Canon 16-35 / 2,8 och Canon 28-105 / 3,6-5 Sigma 70-200 / 2,8

Bilderna för resemagsinen printas i a4 max!

Det jag undrar är om det går att byra från min nyvarande utrustning till kompaktkamera. Jag har kikat på Canon G9 och även på Ricoh gx100.

Är det någon som kan svara på om bildkvaliteten
(upplösning, brus, mm) skulle kunna bli motsvarande det jag använder idag?!?!

G9an verkar ju vara bra enligt recensioner
Ricoh lika så..dock lite mer brusig vasd jag förstår. Ang bruset så fotar jag ändå aldrig på högre än 400 idagens läge...!

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en smidigare utrustning. Mindre att bära. Kan till och med tänka mig att köpa två små kompakter. en med bra vidvikel och en med mer tele. Hade det inte vart för jobbet (resemagsin) hade jag kunnat nöja mig med en Ricoh gr (endast fast 28mm optik.) Vidvinkel är det jag använder mst!

Är det någon som har något tips, idé????

Mycket tacksam för alla typer av funderingar!!!
Hej Jens.
Jag köpte en G9 nyligen. (Är du i New York närmaste tiden så kan du köpa den billigt, ca 2800 inkl skatt...)
Jag upplever att den levererar bra bilder så länge man inte skruvar upp ISO:t, då blir den ganska brusig. 20D är klart bättre vid ex.vis 800. Vill du ha ett par bildexempel med olika ISO så ge mig en mailadress bara.
Sökaren är som någon nämnde bara ett hål att titta i och som bara visar en liten del av bilden. Däremot funkar skärmen kanon som sökare. Den är tydlig och i ett läge får du även rutnät och livehistogram vilket är användbart. Vill man använda blixt så har den ju blixtsko, den inbyggda funkar bra men ger lätt röda ögon.
/Arne
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ricoh

Även jag kan rekommendera Ricoh Digital som en värdig ersättare/alternativ som resekamera.
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Re: Re: Från system till kompakt?

Arne S skrev:
Hej Jens.
Jag köpte en G9 nyligen. (Är du i New York närmaste tiden så kan du köpa den billigt, ca 2800 inkl skatt...)
Jag upplever att den levererar bra bilder så länge man inte skruvar upp ISO:t, då blir den ganska brusig. 20D är klart bättre vid ex.vis 800. Vill du ha ett par bildexempel med olika ISO så ge mig en mailadress bara.
Sökaren är som någon nämnde bara ett hål att titta i och som bara visar en liten del av bilden. Däremot funkar skärmen kanon som sökare. Den är tydlig och i ett läge får du även rutnät och livehistogram vilket är användbart. Vill man använda blixt så har den ju blixtsko, den inbyggda funkar bra men ger lätt röda ögon.
/Arne
Tack för bra och innehållsrikt svar! HUr är det med Raw, är kamean seg eller går det fort? Autofokusen? Går det att fokusera manuelt..hur sker det isf??

Ahh som sagt..tack så mycket för all hjälp. Uppskattas mycket!!!
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Äntligen kommer Ricoh in i bilden..men hur är bruset på den. Har tittat på testbilderna på cyberphoto.se Där ser det väldigt brusigt ut, även på låga iso, tex 200!

Och den här extra sökaren man köper till, hur är den egentligen?=!?!
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Från system till kompakt?

handbolls_gurun skrev:
Tack för bra och innehållsrikt svar! HUr är det med Raw, är kamean seg eller går det fort? Autofokusen? Går det att fokusera manuelt..hur sker det isf??

Ahh som sagt..tack så mycket för all hjälp. Uppskattas mycket!!!
Raw. Upplever inte på något vis att det blir segare. Det finns ett läge för serietagning, det har jag ännu inte testat så jag vet inte hur det påverkas. Tror den tar typ 1,5 bps som snabbast.

Autofokus. Känns stabil och hyfsat snabb, går ju inte att jämföra med en DSLR... Den har hjälpbelysning för fokusen och den funkar bra. IS finns ju också och den funkar bra. Kan ställas i olika läge beroende på hur man vill den ska funka.

Manuell fokus. Japp, det går. Med displayen tänd trycker man på en MF-knapp. Då tänds en uppförstorad ruta i centrum av displayen. För att ställa fokus snurrar man på manöverhjulet på baksidan. Det tänds även en liten avståndsindikator på displayen. Jag har inte använt den så mycket, men den känns mest användbar på korta avstånd.

En annan bra sak är att den har två lägen där man kan spara favoritinställningar (C1 o C2) som man sedan väljer på samma ratt som P/Av/Tv/M osv.

Hoppas du inte ser detta som ett övertalningsförsök..:) Jag bara ger de fakta jag vet/känner. Har inte testat så många kompakter tidigare, t.ex. aldrig Ricoh.

/Arne
 

perstromgren

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Hur f*n får pentax dom så platta?
[OT]

Det är inte Pentax, det var Carl Zeiss som hittade på detta 1902! "Tessar" va' namnet!

"The story behind this lens is pretty interesting because the design is about as old as photography itself - it is a Tessar and the sound of it already indicates its origins: Carl-Zeiss. Since its invention in 1902 by Dr. Paul Rudolph more than 100mio. (!) of these lenses were manufactured (source: Wikipedia). At the time the idea was simple and efficient - minimize the number of elements to reduce flare and to increase contrast and center resolution - lens coatings did not exist till much, much later in the century. Tessars are limited to relatively slow speeds which is why most manufacturers replaced it by faster but also more complex designs later on. However, the idea never really went extinct so you can still find a few Tessar-variants here and there."

Citat http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_45_28/index.htm
Ref: http://de.wikipedia.org/wiki/Tessar


Per.
 

ghost102

Aktiv medlem
ågon som vet hur Ricohs sökare man kan köpa till fungerar?!?!

---------------------------------------------------

Den sökaren är underbar!

bättre än sökaren på D200 tycker jag, samt så visar den mer än 21 mm å det är praktikst. seadn så finns det ram markeringar för 21mm å 28mm

spana in denna länk http://www.ricohpmmc.com/uk/products/camera/Caplio_GRD2/caplio_grd2.htm

jag kommer nog köpa denna när den kommer. å då med tele konverter till då får man motsvarande 40mm åxå.

Använder min D200 väldigt lite numera.

Lycka till!
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
tack=) Och hur är det med bruset på Ricoh då?? SOm sagt..på Cyberphotos testbilder verkar det rätt högt?!?!

dock fotar jag emst svartv it, försvinner lite av det då?!?!
 

ghost102

Aktiv medlem
Bruset syns som sagt, men många andra digitala kompakter smetar ut bruset medans ricoh behåller skärpan.

Personligen så tycker den har ett fint brus speciellt om man kör s/v.
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
ghost102 skrev:
Bruset syns som sagt, men många andra digitala kompakter smetar ut bruset medans ricoh behåller skärpan.

Personligen så tycker den har ett fint brus speciellt om man kör s/v.
Johan=) MÅnga av dina bilder är favoriter hos mig=) Hur som helst..har du några bilder här på fotosidan som är tagna med Ricohn?!?! Och vilken Rocoh modell isf?!?!
 

ghost102

Aktiv medlem
Ah kul att höra! Tack tack.

bild nr 3, 8, 9 å 10 varav blid nr 10 är tagen i rawformatet. de båda sista bilderna har lagt på mera korn i ps.

å bilderna är tagna med Ricoh GRD.
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Och hur upplever du sjä'lv handhavandet med kameran?! skärpa, tid mellanavtryck och tills bilden tas?!, snabbheten med raw, är den seg?!?!

tack för all hjälp!!! =)
 

ghost102

Aktiv medlem
handhavandet är verkligen på topp. man ändrar snabbt tid, bländare, iso, wb, ljusmätning. ställer man in kameran i snap läge så är det i princip ingen fördröjning.

raw läget är verkligen segt kameran låser sig i 10sek så därför är ja verkligen sugen på en grd2 om ja har tolkat det hela rätt så ska man kunna ta en bild direkt efter.

spana in denna tråd vettja;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84539
 

Palletheking

Aktiv medlem
En liten kamera med bra bildkvalitet. Jag ser inte en kompakt som något fullvärdigt alternativ till en DSLR. Brus, färg och kontrastomfång, snabbhet i af och övrig hantering. Allt det plus lite till får du offra med en kompaktkamera. Ta en titt på någon av Olympus modeller. Det är små kameror med små objektiv och betydligt bättre sensor än den som sitter i en G9.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Mortella skrev:
De aktuellaste är väl E-410 samt E-510
Precis de jag hade i åtanke. Små kameror med nästan löjligt små konsumentgluggar. Deras billigare gluggar tycker jag ändå innehar en rätt sjysst kvalitetskänsla. En G9 är inte i närheten av dessa modellers prestanda.
 

Arne S

Aktiv medlem
Håller helt med dig, Paul (utan att känna till Olympus utbud). Att jämföra en kompakt med en DSLR känns fel, man måste i så fall jämföra dem inbördes.
För mig är G9 ett "familjekomplement" som levererar bra bilder i sin klass.
 
ANNONS