Annons

Framkalla bilder behandlade i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Om ni ska framkalla bilder. Gör ni något speciellt med dem vid export från Lightroom? Lägger på utdataskärpa, färgrymd etc? Bör man anpassa upplösningen på något vis?

Tacksam för tankar
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skriver ut en fil i originalstorle i sRGB utan extra skärpa och så skriver jag ut en fil i 1800 pixel bredd i sRGB med extra skärpa för att användas på nätet i olika former
 

PerK

Aktiv medlem
Lightroom motsvarar det gamla mörkrummet så jag undrar om du inte menar leverans till olika media typ internet, sociala media eller utskrift till papper?
Jag använder Pro Photo RGB färgrymd så långt det går eftersom den visar flest valörer. Genom bildbehandlingen bibehåller man högsta kvalitet på bilden - en gyllene regel. Export: Internet är ju digital och jpg är standard så för det exporterar jag till jpg och väljer medium skärpa. Upplösning anpassar jag till dess användning. Mitt huvudmål är utskrift via min printer. Export till 16bit, pro photo TIF. Skiver sedan ut bilden via Qimage till Epson Pro 3880. Qimage ger bättre kvalitet än någon typ Adobe, Capture One.
 

jphotog

Aktiv medlem
Det beror på vad bilden ska användas till.

För internet (sociala medier, hemsidor osv) exporterar jag som jpeg, 120ppi upplösning, långa kanten 2048 pixlar och sRGB som färgrymd.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Lightroom motsvarar det gamla mörkrummet så jag undrar om du inte menar leverans till olika media typ internet, sociala media eller utskrift till papper?
Jag använder Pro Photo RGB färgrymd så långt det går eftersom den visar flest valörer. Genom bildbehandlingen bibehåller man högsta kvalitet på bilden - en gyllene regel. Export: Internet är ju digital och jpg är standard så för det exporterar jag till jpg och väljer medium skärpa. Upplösning anpassar jag till dess användning. Mitt huvudmål är utskrift via min printer. Export till 16bit, pro photo TIF. Skiver sedan ut bilden via Qimage till Epson Pro 3880. Qimage ger bättre kvalitet än någon typ Adobe, Capture One.
Det beror på vad bilden ska användas till.

För internet (sociala medier, hemsidor osv) exporterar jag som jpeg, 120ppi upplösning, långa kanten 2048 pixlar och sRGB som färgrymd.
Med framkalla menar jag att skicka in bilderna till ett företag som skriver ut dem på fotopapper och skickar tillbaka ett fysiskt exemplar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Självklart editerar jag bilderna.
Om jag gör ngt speciellt för just export av bilder, ja om det behövs.
Normalt innebär det ngt av:
Skärpning,
Beskärning till ett visst format.
Sällan jag gör softproof men det händer.
 

jphotog

Aktiv medlem
Med framkalla menar jag att skicka in bilderna till ett företag som skriver ut dem på fotopapper och skickar tillbaka ett fysiskt exemplar.
Tryckaren borde ge dig anvisningar om hur de vill ha filen. Moderna skrivare kan hantera ganska stora färgrymder, men det är svårt att säga utan att veta vad de använder.

Lite överskärpning brukar vara en bra ide.
 

atotowi

Aktiv medlem
Enklast:
  1. Beskär bilden efter det format som du vill ha utskriften.
  2. Exportera bilden med
  3. skärpa för utskrift, blankt eller matt beroende på vad du tänkt beställa. Vanligast är blankt papper
  4. Välj jpeg hög kvalité och sRGB
  5. Exportera och ladda upp hos leverantören
Om du tänker dig mer professionella utskrifter via t ex crimson, så finns det rätt många steg till du kan göra om du har en kalibrerad/profilerad skärm.
  1. Ladda hem leverantörens utskriftsprofil(er)
  2. Softproof
  3. Kolla leverantörens krav på filen (filformat, färgrymd, upplösning...)
  4. Exportera med rätt inställningar
När du kör Lightroom behöver du inte bekymra dig om Arbetsfärgrymden. LR har bara en som är lik ProphotoRGB men inte exakt samma.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Enklast:
  1. Beskär bilden efter det format som du vill ha utskriften.
  2. Exportera bilden med
  3. skärpa för utskrift, blankt eller matt beroende på vad du tänkt beställa. Vanligast är blankt papper
  4. Välj jpeg hög kvalité och sRGB
  5. Exportera och ladda upp hos leverantören
Om du tänker dig mer professionella utskrifter via t ex crimson, så finns det rätt många steg till du kan göra om du har en kalibrerad/profilerad skärm.
  1. Ladda hem leverantörens utskriftsprofil(er)
  2. Softproof
  3. Kolla leverantörens krav på filen (filformat, färgrymd, upplösning...)
  4. Exportera med rätt inställningar
När du kör Lightroom behöver du inte bekymra dig om Arbetsfärgrymden. LR har bara en som är lik ProphotoRGB men inte exakt samma.
När jag gav svaret tidigare så trodde jag framkalla var det man gjorde i LR, inte utskrifter. Funderar på din enklare variant, är det inte bättre att exportera ut i AdobeRGB än sRGB om det är till utskrift?
 

atotowi

Aktiv medlem
När jag gav svaret tidigare så trodde jag framkalla var det man gjorde i LR, inte utskrifter. Funderar på din enklare variant, är det inte bättre att exportera ut i AdobeRGB än sRGB om det är till utskrift?
I det enkla fallet antaog jag även enklare "printshop" som normalt tar bilder från kompaktkameror och mobiler och som inte stöder nåt annat än deras "optimerade" utskrifter" då tror jag sRGB är bättre.
Men siktar man på mer kvailté så håller jag med om att större färgrymd är bättre alla dagar i veckan. Men då kanske man ska lägga lite mer jobb än i det enklaste flödet.
 

PerK

Aktiv medlem
Med framkalla menar jag att skicka in bilderna till ett företag som skriver ut dem på fotopapper och skickar tillbaka ett fysiskt exemplar.
OK! Be företaget om profilen för skrivaren plus det papper du vill ha. Med den kan du göra "soft proof" och se hur resultatet kommer bli. Företaget kan också informera om färgrymd, filstorlek och format så det funkar bäst i deras process.
 

hj.cs

Aktiv medlem
Det viktigaste du ska tänka på är att din skärm är kalibrerad så att bilden ser likadan ut där som på den utskriva papperskopior. Det är viktigare än alla profiler osv som finns att ställa in. Missar du att matcha dessa spelar det ingen roll hur mycket du än lägger in färgprofiler . Jag kan starkt rekommendera Crimson och där få en provbild skickad till dig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det viktigaste du ska tänka på är att din skärm är kalibrerad så att bilden ser likadan ut där som på den utskriva papperskopior. Det är viktigare än alla profiler osv som finns att ställa in. Missar du att matcha dessa spelar det ingen roll hur mycket du än lägger in färgprofiler . Jag kan starkt rekommendera Crimson och där få en provbild skickad till dig.
Jag skickade in en fil till crimpson på en färgkarta och fick tillbaka den som färgbild. Med denna bild justerade jag min skärm så att det stämde med den utskriva bilden.
 

Mats G

Aktiv medlem
Är det ett "amatörlab" som ska skriva ut, är det sRGB som gäller. Kryssa i att de inte ska "förbättra", då det blir överskärpt och fult. "Proffsen" vill ha aRGB.

Prophoto RGB som nämnts ovan är inte det labbet vill ha. Papper har ett mycket mindre omfång än en bra skärm. Därför går de kulörer som ev. finns i Prophoto RGB inte att återge.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Står det inte på hemsidan hir det ska skickas in?
Var 10 sedan jag senast beställde papperskort så jag minns inte.
 
ANNONS