Annons

Framkalla köpesfilm, stoppbad m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
TMax har lite mindre (och lite annorlunda) korn och något annorlunda gråskala jämfört med TriX.

Det finns mycket bra information om filmer och framkallning på nätet, det är bara söka på google.

/Henri

Det bästa när det gäller filmer i allmänhet är att testa sig fram för att hitta sin egen favorit när det gäller korn osv... Det är en djungel när det gäller film!
Håller just nu på själv att utforska denna djungel och testar filmer hej vilt av alla möjliga märken och ASA.

Kan väl tillägga att den lila tonen är helt normal. SJälv får jag den på flera olika filmer bl a Tri-x och T-Max. Som stoppbad kör jag bara vanligt vatten. Brukar kompensera för detta i framkallningstiden. Häller ut vätskan när det återstår ca 20 sec av tiden.

Mvh Mange

Johan Okker skrev:
Och så att testa olika framkallare också.. =)

Givetvis :)! Även det är en djungel...

Den svagt lila tonen har nog ingen större betydelse och den beror nog på typ av framkallare, temperatur osv. Får en lila ton på T-Max 3200 men inte på 100 filmen.

Mange

mange78 skrev:
Givetvis :)! Även det är en djungel...

Den svagt lila tonen har nog ingen större betydelse och den beror nog på typ av framkallare, temperatur osv. Får en lila ton på T-Max 3200 men inte på 100 filmen.

Mange

Kodak skriver på http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/edbwf/edbwf.jhtml#1000511

IMPORTANT: With KODAK PROFESSIONAL T-MAX Films, fixer will be exhausted more rapidly than with other films. If negatives show a magenta (pink) stain after fixing, fixer may be near exhaustion, or fixing time is too short. If the stain is pronounced and irregular, refix the film in fresh fixer.

Om filmen inte blir lila är det alltså bra. Om den *blir* lila behöver det inte vara dåligt.

Johan Okker skrev:
=)
Äschdå..
Agfa Rodinal gäller för det mesta, och annars TMaxRS.. =)
I min djungel iaf.. =)

Faktum är att även jag gillar Rodinal skarpt. Gillar att den ger en så fin skala och att den framhäver kornet på ett bra sätt. Kör T-Max till T-max filmer. Tänkte även prova på Microdol som jag hört ska passa Tri-x filmerna jäkligt bra.

Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto