Annons

framkalla nätet,storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidgbg

Aktiv medlem
Hej

Tänkte framkalla på fotolabo för första gången.
Har scannat in några bilder själv. Men när jag laddar upp dem med deras programvara så kommer bilderna beskäras el centreras med två vita linjer.

Ingen proffs här ;-) så fattar inte vilken storlek jag ska ha på bilderna då jag laddar upp dem.

Nån med ett bra svar, hör gärna av er :)

Du måste ha rätt höjd-bredd förhållande på bilderna! Och här finns två val!

För små bilder kan du välja antingen förhållandet: 2:3 eller 3:4. (möjligtvis finns fler val också?)

För större bilder så ska förhållandet vara 2:3 (för såvitt jag kan minnas så fanns det inget annat höjd-bredd förhållande att välja för större bilder)

Varför just 2:3?? Jo, ett vanligt småbildsnegativ har det förhållandet!

Men om bilden inte passar in så låt dom kopiera den med vita kanter så kan du skära bort dom när bilderna kommit hem!

//Eric

Förhållandet höjd/bredd måste jag fixa till innan jag laddar upp bilderna då?

Får testa imorgon då jag kanske är lite piggare ;-)

Tackar

om du tagit bilden med en analog kamera - vilken som helst - eller digital systemkamera ska du ha formatet 10x15. det är normalformatet för 135 film och dslr'er vilket gör att hela fotot fylls ut utan någon beskärning.

om det är bilder från en digital kompaktkamera ska du istället ha formatet 10x13, väljer du 10x15 så får du vita kanter på två sidor av bilden.

Det enklaste är nog att ta beskärningsverktyget (crop) i fotoshop och skriva in hur stor bild du ska skriva ut. Då ser du snabbt vad som kommer med och inte. Och vill du inte ha vita kanter så beskär du bilden så att det fyller ut.

Greven

ANNONS
Götaplatsens Foto