Annons

Framkalla negativ mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

howlingsun

Medlem
Jag kör C-41, E6 och svarvitt hemma. 35mm, 120, 4x5 och 8x10. Använder paterson till 35mm och 120. Det går finfint. Jag använder en Cinestill sous vide för att hålla ordning på tempen, sedan värmer jag kemin till lite mer än 38grader så att medeltempen blir ungefär 38. Det sjunker en del under tiden, speciellt med E6.
IMG_20200327_211744.jpg
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag kör C-41, E6 och svarvitt hemma. 35mm, 120, 4x5 och 8x10. Använder paterson till 35mm och 120. Det går finfint. Jag använder en Cinestill sous vide för att hålla ordning på tempen, sedan värmer jag kemin till lite mer än 38grader så att medeltempen blir ungefär 38. Det sjunker en del under tiden, speciellt med E6.
Visa bilaga 149822
Ställer du tillbaka framkallningsdosan i vattenbadet mellan agiteringarna?
Med den här verkar ju kontrollen av temperaturen i vattenbadet vara enkel.


Funkar e-6 framkallning bra? Jag har fått tillbaka diafilm från labb med både bubblor och damm. Kan tänka mig att det är svårare att hålla hög kvalitet hemma i köket.
 

howlingsun

Medlem
Ställer du tillbaka framkallningsdosan i vattenbadet mellan agiteringarna?
Med den här verkar ju kontrollen av temperaturen i vattenbadet vara enkel.


Funkar e-6 framkallning bra? Jag har fått tillbaka diafilm från labb med både bubblor och damm. Kan tänka mig att det är svårare att hålla hög kvalitet hemma i köket.
För Paterson dosan ställer jag tillbaka i badet mellan agiteringarna. 4x5 och 8x10 passar inte i badet direkt så det blir utanför.

Kvaliteten blir helt ok, jag kan dock hitta en del smuts osv på bilderna ibland.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Ny Jobo (priset gör det dock svårt att motivera ett köp - över hundra rullar hos Crimson).
På Blocket finns det en som har en Jobo autolab ATL 1000 (sök på Jobo på Blocket). Detta är en helautomatisk maskin som ger proffsresultat. Du kanske kan köpa denna billigt (mycket billigare än ny CPE-3).
Oof, ja en sådan hade ju varit trevlig. Försöker just nu hålla skrymmande saker på ett minimum då jag delar på en etta med sambon, så någon gång i framtiden kanske! Absolut intressant.
 

Makten

Aktiv medlem
När du säger att man kan återanvända vätskorna, gäller det alla? Tack!
Det får du nog ta reda på för kemikalierna du tänker använda, men för ett komplett C41-kit kan jag inte tänka mig annat än att allt är återanvändbart. Det är ju samma mängder som ska användas av varje vätska och det bör räcka till åtminstone 10 filmer. Men ta inte i för mycket, rätt vad det är är framkallaren "slut" och det blir bara skit av filmen. Ett par-tre rullar mer än vad fabrikanten lovar bör dock inte vara några problem om man förlänger tiden en skvätt.

Sen är det bra med antioxidationssprej som nån annan också skrev. Alltså som ersätter luften i flaskorna. Man kan förmoda att kemikalierna också håller bättre av att stå svalt och mörkt.

Om du ska ha nån slags tempereringsmojäng så bör den vara på under hela framkallningen. Anledningen till att jag själv valt flödande vatten är för att man kyler av vattnet ordentligt genom att lyfta upp dosan och sen stoppa ner den igen. Vete fan om en doppvärmare eller liknande hinner med att kompensera för det.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
När du säger att man kan återanvända vätskorna, gäller det alla? Tack!
Jag soppar C41 i en vanlig Paterson-dosa, två spiraler med två 120-rullar på varje. Fyra rullar åt gången alltså. En liter Tetenal (det kitet du har i ursprungsinlägget) brukar räcka till 16 rullar. Framkallning och blixen ökar tidsmässigt efter varje gång, men det är bara att följa instruktionerna. Jag använder också en sous vide, 600 spänn på Teknikmagasinet. Kemin blandar jag i glasflaskor som jag placerar i en plastbunke med vatten, sedan sköter sous viden tempen. Det hela är busenkelt.
 
ANNONS