Annons

Framkalla s/v själv - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Eftersom jag nästan uteslutande använder svartvitt har jag till slut bestämt mig för att börja framkalla mina negativ själv.

Jag är totalt rudis på det här, och har kollat runt lite, men det jag undrar är helt enkelt: Vad behöver jag för att framkalla svartvita negativ? En dosa, framkallning och fix, några flaskor för vätskorna, termometer, timer, filmavtorkare och förvaring.

Jag använder mest Tri-X, och diverse Ilford.

Vore tacksam för lite förslag på ett "nybörjarkit"!

Du har nämnt det mesta.

Detta är ungefär vad som behövs. Återkommer
med något nybörjarkit sedan när jag hittat.

Diverse tillbehör
  1. Dosa
  2. Spiraler
  3. Termometer
  4. Timer/Väckarklocka
  5. Plastfickor
  6. Flaskor, 2 st ungefär
  7. Filmklämmor
    [/list=1]

Vätskor
    1. Framkallare
    2. Fix
      [/list=1]

Glöm inte en stor dunk att hälla alla de använda kemikalierna i bara. De ska lämnas på miljö station. Mycket miljöfarliga.

Men det visste du nog =)

Eveningstar skrev:
Glöm inte en stor dunk att hälla alla de använda kemikalierna i bara. De ska lämnas på miljö station. Mycket miljöfarliga.

Men det visste du nog =)

Bra idé, det glömde jag :)

Det är väll bara upp till han att bestämma vilken sorts framkallare han vill ha också.

Photax har ju ett förstoringskit där allt han vill ha finns med men då följer det ju med en förstoringsapparat och grejor, och det var väll inte vad han var ute efter.

Här är ett från Scandinavian Photo men det är ju ganska svindyrt, en bra gissning är väll p.g.a att den innehåller en "kemiomrörare" vilket låter lite onödigt. Belysning förstår jag inte riktigt heller vad man skall med den till då det ändå måste vara helt mörkt när man laddar dosan. Verkar vara mer inriktat på mörkrum.

Senast ändrad:
Clas Ohlson har ju ett kit för filmframkallning, kollad på deras hemsida, fast där stod det att dom inte sålde kitet "i denna butik", hm, det kanske betyder att dom inte säljer den via hemsidan då?

Innehåller: framkallningsdosa, 3st skålar 18x24cm, 3st pincetter, 2st filmklämmor, filmavtorkare, kemiomrörare med termometer samt 2st mätglas.

Har själv framkallningsdosan och den fungerar bra.

kan rekommendera att använda photo-flo eller liknande sköljmedel i slutsköljen. Ha i några droppar sista minuterna bara. RIktigt vätmedel funkar mycket bättre än vanligt diskmedel som många använder.

Mange

Jag rekommenderar bara dosor och spiraler från Paterson.

Utöver dosan har jag tre st bälgflaskor, tre stycken plastkannor, två mätglas, en termometer och en sköljslang.

Jag använder fyra olika kemikalier.
  • Kodak HC110 - filmframkallare
  • Amaloco Luktfritt stoppbad
  • Amaloco Luktfritt fix
  • Kodak Photo Flo - vätmedel

Jag använder filmklämmor för att tynga ner filmen när den torkar.

Jättebra att ha en filmrulle (typ förstörd) att lära sig att ladda spiralen med. Träna i komplett mörker med alla nödvändiga moment - dvs. fram till att dosan är stängd och ljustät!
En flasköppnare att öppna filmkassetten med är också bra att ha. (Fast det brukar man ju ha hemma.)
/Gitte

mange78 skrev:
kan rekommendera att använda photo-flo eller liknande sköljmedel i slutsköljen. Ha i några droppar sista minuterna bara. RIktigt vätmedel funkar mycket bättre än vanligt diskmedel som många använder.

Mange

Riktigt, men vätmedlet ska inte hällas i medan filmen sköljer. Stoppa sköljningen först och droppa i vätmedlet, agitera några gånger och ta sedan upp filmen och häng den på tork. Låter man filmen skölja några minuter efter att vätmedlet droppats i så sköljer du bort det och effekten med bättre avrinning uteblir.

Jag har aldrig förstått mig på flasköppnarmetoden. Jag glömde att jag även har en filmutdragare för att ta fram filmens laddflik. Med den ute i det ljusa kan man klippa till den med snygga hörn så att den inte fastnar i spiralen under laddningen.

När jag laddat in hela filmen på spiralen klipper jag av filmen nära kassetten.

Graal skrev:
Riktigt, men vätmedlet ska inte hällas i medan filmen sköljer. Stoppa sköljningen först och droppa i vätmedlet, agitera några gånger och ta sedan upp filmen och häng den på tork. Låter man filmen skölja några minuter efter att vätmedlet droppats i så sköljer du bort det och effekten med bättre avrinning uteblir.

Givetvis. Blev lite hastigt där...

PerFogelberg skrev:
Jag har aldrig förstått mig på flasköppnarmetoden. Jag glömde att jag även har en filmutdragare för att ta fram filmens laddflik. Med den ute i det ljusa kan man klippa till den med snygga hörn så att den inte fastnar i spiralen under laddningen.

När jag laddat in hela filmen på spiralen klipper jag av filmen nära kassetten.

Mycket bra: addera alltså 'filmutdragare' till inköpslistan!
Jag har aldrig haft en, men skulle verkligen behövt en sådan vid många andra tillfällen också!!!!
(Du har rätt Per: Det är bäst att ladda filmen med kassetten kvar i andra ändan. Kassetten förhindrar att filmen inte snurrar ihop sig till ett j-kla h-lsikes serpentintrassel också!)

Vet inte vad du har för kamera, men du kanske kan återspola filmen manuellt eller ställa in den så att filmändan lämnas ute? I så fall behöver du ju ingen filmutdragare.

Kapsyl är inte så krångligt heller tycker jag. Man vänjer sig snabbt.

Mange

Är det något jag behöver veta om olika sorters framkallare? T.ex om vissa ger högre kontrast eller mer korn eller så? Eller påverkas det mest av hur man agiterar och tiden?

Brejdol skrev:
Är det något jag behöver veta om olika sorters framkallare? T.ex om vissa ger högre kontrast eller mer korn eller så? Eller påverkas det mest av hur man agiterar och tiden?

Rodinal brukar ge skarpare och grövre korn med t.ex Tri-X som du använder. Rekommenderar inte den till Tri-X, såvida du inte gillar det distinkta korn den ger.

I övrigt påverkar framkallningstiden och agiteringen kontrasten som du skriver. Framkallarval har ingen inverkan på kontrasten om du använder framkallare av normal typ.

Hm, sitter med en kommande betällning till Photax. Det drog iväg kostnadsmässigt upptäckte jag till min fasa! Uppe i runt 2000:- nu (kemi + utrustning).

Sen insåg jag hur många filmer jag skulle kunna framkalla med den kemin jag beställt... Så när jag behöver fylla på kemin har det redan betalat sig, jämfört med att låta Crimson skaka åt mig :)

Senast ändrad:
Ett tips är att köpa en billig digital stektermometer, funkar både som timer och mycket praktisk termometer.

Du kan komma billigt undan om du bevakar t.ex. Tradera & Blocket och/eller sätter ut en köpes-annons här på FS. Jag satte ut en sådan för en förstoringsapparat och fick ett halvt dussin svar på fem dagar. Komplett framkallningsutrustning hittade jag på Tradera, sen var det bara kemikalierna som behövdes. Lite tålamod kan löna sig!

ANNONS
Götaplatsens Foto