Annons

Framkalla själv för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

Fuzzy Stone

Aktiv medlem
Har precis köpt min första 35mm filmkamera (!), en Leica M3 (!!!). Har vidare tänkt att investera i en beggad filmscanner (hör gärna av dig om du har en till övers) och framkalla själv. Till frågan, vad behöver jag? Kommer att fota svartvitt, Trix alternativt HP5. Finns det några färdiga paket? Bra böcker att låna på biblioteket? Alla tips välkomna. Skulle vara kul om jag kunde framkalla mina 120-filmer också men det är inget krav.

Kolla in på Photax om du ska köpa nytt. Dom har allt du behöver. Ska du köpa begangnade saker så är ju tradera, blocket eller köp/sälj här alltid bra.

www.photax.se

De har en gratis nedladdningsbar nybörjarhjälp här! Där hittar du vad du behöver för att framkalla film och hur du gör.
Hälsn, Nils.

Aha =) Ja ska du bara framkalla film så behöver du en framkallningsdosa. Jag har Paterson universal där det får plats 2 filmer åt gången. Räcker för mina behov men skulle du vilja ha större så finns ju det oxå. Jag tror du får med allt du behöver om du köper en sådan dosa. Termometer och några filmklämmor för att kunna hänga filmen på tork är ju oxå bra att ha. Sedan behöver du ju självklart framkallningskemi oxå. Där finns det ju lite att välja på men photax säljer "kit" om man känner sig lite osäker. Själv kör jag med Calbe R09 eller d76 när jag framkallar. Stoppar med vatten och andvänder ilfords fix. Funkar för mig men här är smaken lite olika. Gå in på kemi/nybörjarhjälp så hittar du allt.

Fuzzy Stone skrev:
Har precis köpt min första 35mm filmkamera (!), en Leica M3 (!!!). Har vidare tänkt att investera i en beggad filmscanner (hör gärna av dig om du har en till övers) och framkalla själv. Till frågan, vad behöver jag? Kommer att fota svartvitt, Trix alternativt HP5. Finns det några färdiga paket? Bra böcker att låna på biblioteket? Alla tips välkomna. Skulle vara kul om jag kunde framkalla mina 120-filmer också men det är inget krav.

Leica M3!!
Livskvalitet!!!! :)

Tja...
Jag kör (sedan 1964) mina filmer i en Kinderman ståldosa... (Och det går nog lika bra i en plastdosa)
Tri-X men helst HP5+
D76 och snabbfix.
Enkelt!

Böcker finns på Biblan!!
Kommer inte ihåg vilken..
Skoglund kanske?

Jag kör numera skanner.
Nikon Coolscan VED
Funkar alldeles utmärkt.

Som sagt, Leica M3, de e livskvalitet,
å udda i vår monokulturella tid!
Härligt med fritänkare!! :)

Mvh Bengan

Den bästa länken behöver du också: massive devchart

Där kan du söka på olika kombinationer av film och framkallare för att få reda på framkallningstider. Själv använder jag mest Kodak Xtol filmframkallare.

Hej

Paterson dosan klarar både av 135, 127 & 120 film genom att man ställer höjden på spiralen.

Kodak D76 är en bra framkallare för nybörjare som dom flesta mörkrumsrävar har använt.

Xtol är lite klurigare att blanda till men är miljövänligare än D76. Tyvärr så finns det inga småpack längre att köpa på Xtol så ska du köra Xtol så räcker den till minst 30 rullar 135 film.

Har själv köpt Tetenal Neofin blå som är en smidig framkallare för den som framkallar sällan. Ska testa det nästa gång jag framkallar för nu är nog min Xtol för gammal.

Att scanna SV fungerar fint och det brukar jag nästan alltid göra för att snabbt kunna välja ut bilder som jag ska köra ut på riktigt SV papper. Tyvärr så fungerar inte ICM för SV eller Kodachrome om man inte köper lite dyrare scanners. Själv har jag en Epson 4990.

En annan film som har jag rekommenderar när man är ute efter en SV film som återger hudtoner på ett finare sätt är Kodak T-max 400.

Lycka till med en spännande hobby...

// Fredrik

Okej, då ska vi se, börjar bli otålig att få se om det blir något av mina rullar! Jag är påväg att lägga in en beställning på Photax. Vad jag tänkt mig:

Kodak D76
Kodak T-Maxfix för film 1 liter
Kodak Max-Stop
Termometer, glas 15 cm
Paterson Universaldosa med 2 spiraler
APMätglas 50ml. (grad 2ml)
AP Mätglas 650ml. (grad 25ml)

Vad tror ni? Något mer som behövs? Passar grejerna med varandra?

En påse HCA kan ju vara fint, så slipper du skölja filmen så länge :)
annars ser det ut som att du har tänkt på det grundläggande

HP5

Jag rekommenderar du kör Hp5 som film. Tri-x är fin, men den samlar damm som fassen vilket tar tid att avlägsna.

Får du tag på HP5 så kör på det, annars tror jag du kommer bli nöjd med vilken film som helst :)

Lycka till och du? Ha kul !!!!

HCA - Hypo Clearing Agent är Kodaks sköljtidsförkortare. Finns även andra fabrikat (t.ex Tetenal Lavaquick). Den förkortar sköljtiden effektivt för svartvit film och fiberbaserat fotopapper. Fixets skadliga inverkan neutraliseras och rester sköljs bort lättare. Man kan dessutom skölja i kallare vatten än normalt efter HCA-bad vilket sparar pengar och energi.

Annars är tvåbadsmetoden vid fixeringen något som också förlänger negativens/bildernas hållbarhet eftersom de avfixerade silversalterna garanterat inte uppträder i svårlösliga former med den metoden. Med tvåbadsfixering blir hållbarheten därför mycket bra även utan HCA om normal tid/temp används.

HCA = Hypo Clearing Agent

Vilket är en fixförstörare som förkortar skölj tiden avsevärt. Dock använder jag själv inte HCA. Läste även en artikel om att man kan använda diskmedel istället för "riktigt" HCA, dock endast pyttelite i så fall.

/ Sebastian

EDIT:
Hoppsan vi svarade exat samtidigt...

sebbex skrev:
HCA = Hypo Clearing Agent

Vilket är en fixförstörare som förkortar skölj tiden avsevärt. Dock använder jag själv inte HCA. Läste även en artikel om att man kan använda diskmedel istället för "riktigt" HCA, dock endast pyttelite i så fall.

/ Sebastian

EDIT:
Hoppsan vi svarade exat samtidigt...

Du blandar ihop HCA med vätmedel. Det är helt olika saker. Och vad gäller vätmedel så är diskmedel inte att rekommendera som alternativ. Se andra trådar angående detta.

Hej!

Ursäkta jag blir själv lite snurrig i huvudet när man just kommer ut ur mörkrumet, efter påverkan av ångorna i tre timmar.

Du har helt rätt om att jag blandade ihop HCA och vätmdel. HCA används till att förkorta skjöl tiden. Medan vätmedel används till att göra att filmen lättare torkar och att inte lämnar tork fläckar på filmen.

Dock är jag av motsatt åsikt när det gäller att använda diskmedel som vätmedel. Har fungerat utan problem för mig och för den skola som lärde mig mökrumsteknik. Främsta orsaken till att jag använder diskmedel är att jag försöker vara sparsam även i mörkrummet, dock får man ju inte bli dumsnål.

Hälsningar,
Sebastian

Å jag då, som inte kört med nå't snabbstoppmedel, eller vad det nu heter,
inte nå't snabbskölj heller!?
Inte under 45 år!!??

Måste kolla på mina neg om det hänt nå't!

Jag har ju skannat en del av dom utan att ha märkt nå't,
Men det kanske syns på dom andra, dom oskannande...!? ;)

/B

Ps. Men, måste nog hålla med att jag inte är så där framkallningsteknisk...
Så vad jag skriver här, det kanske inte är så bra att ta efter!

ANNONS
Götaplatsens Foto