Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkalla "skolbilder"
- Trådstartare Magda3
- Start datum
Shabbadang
Aktiv medlem
Lite sent svar kanske, men ändå. Du kan göra på två sätt:
1) använda skrivarens drivrutin
2) använda en inställning i bildprogrammets utskriftsdialog
Eftersom jag bara känner till Epsons skrivare så blir det termer därifrån: Kryssa för "Multi-Page" och välj N-up. Där kan du sedan ställa in om du vill ha två eller fyra instanser av bilden på ditt papper.
när det gäller bild program så kan det nog vara ganska olika. I Corel Photo-Paint som jag använder rätt ofta, så fins det under Layout en rullgardinsmeny under Imposition, där man kan välja från 1x2 till 4x4 (16-up). Sedan anpassar sig bildernas storlek till papperet.
1) använda skrivarens drivrutin
2) använda en inställning i bildprogrammets utskriftsdialog
Eftersom jag bara känner till Epsons skrivare så blir det termer därifrån: Kryssa för "Multi-Page" och välj N-up. Där kan du sedan ställa in om du vill ha två eller fyra instanser av bilden på ditt papper.
när det gäller bild program så kan det nog vara ganska olika. I Corel Photo-Paint som jag använder rätt ofta, så fins det under Layout en rullgardinsmeny under Imposition, där man kan välja från 1x2 till 4x4 (16-up). Sedan anpassar sig bildernas storlek till papperet.
Walle
Aktiv medlem
är det någon som vet var man kan framkalla "skolbilder" så att man får bilderna i ett "paket". Alltså samma bild men i flera olika storlekar? Hoppas ni förstår vad jag menar![]()
Valfritt labb, bilderna sammanfogas lämpligen i datorn innan man skickar till labb.
I Photoshop finns en funktion som gör precis det du vill, som heter Picture Package. Den hittar du på File-menyn, under "Automate". I CS4 så har dock de kompletta idioterna på Adobe plockat bort funktionen, så kör du CS4 kan du känna dig blåst på den funktionen.
stefohl
Aktiv medlem
Valfritt labb, bilderna sammanfogas lämpligen i datorn innan man skickar till labb.
Om du vill ha ett mer automatiserat system för att göra detta ofta så ingår det i flera RIP:ar. Där kan du fritt designa hur du vill att det ska se ut och sedan skriva ut det på din egen skrivare eller skriva det till en fil som du skickar till vallfritt labb.
Märkligt nog är inte de som arbetar på Adobe kompletta idioter, utan det finns en orsak till att den inte finns med. Du kan läsa mera här http://blogs.adobe.com/jnack/2008/10/where_did_extra.htmlI Photoshop finns en funktion som gör precis det du vill, som heter Picture Package. Den hittar du på File-menyn, under "Automate". I CS4 så har dock de kompletta idioterna på Adobe plockat bort funktionen, så kör du CS4 kan du känna dig blåst på den funktionen.
Men då ser du också att det går att installera det i efterhand för de som använder sig av denna funktion.
Stefan
Walle
Aktiv medlem
Om du vill ha ett mer automatiserat system för att göra detta ofta så ingår det i flera RIP:ar. Där kan du fritt designa hur du vill att det ska se ut och sedan skriva ut det på din egen skrivare eller skriva det till en fil som du skickar till vallfritt labb.
Märkligt nog är inte de som arbetar på Adobe kompletta idioter, utan det finns en orsak till att den inte finns med. Du kan läsa mera här http://blogs.adobe.com/jnack/2008/10/where_did_extra.html
Men då ser du också att det går att installera det i efterhand för de som använder sig av denna funktion.
Stefan
Ja, det låter som en smidig arbetsgång om man behöver göra det ofta!
Det blir altså i princip som att använda Lightrooms "print to file" (som jag gör när jag skickar till labb)?
Hehe, nej jag lät nog min frustration över att de har re-designat gränssnittet komma ut lite där
stefohl
Aktiv medlem
Korrekt. Och med den RIP jag använder kan jag styra exakt hur jag vill att mitt bildpaket är utformat, utöver de standardmallar som finns med från början.Ja, det låter som en smidig arbetsgång om man behöver göra det ofta!
Det blir altså i princip som att använda Lightrooms "print to file" (som jag gör när jag skickar till labb)?
Är det så stora skillnader? Tyckte det tog ett par veckor att komma in helt i det nya gränssnittet, även om det finns en del som jag skulle vilja lägga till. Läge att framföra detta just nu, eftersom PS CS5 är under utveckling.Hehe, nej jag lät nog min frustration över att de har re-designat gränssnittet komma ut lite därTackar för länken dock, bra insikt som sänker frustrationsnivån ett litet snäpp
Jag var ju dum nog att köpa uppgraderingen innan jag hade kollat upp vad som var ändrat, hade jag vetat att det i princip var ett helt nytt GUI hade jag nog inte uppgraderat.
Stefan
Walle
Aktiv medlem
Korrekt. Och med den RIP jag använder kan jag styra exakt hur jag vill att mitt bildpaket är utformat, utöver de standardmallar som finns med från början.
Smidigt! Jag läste något här om dagen om att LR skulle få bättre funktioner för att anpassa egna mallar, dock var det bara någon sido-rubrik som jag bara skummade förbi i all hast, så jag är inte helt säker. För på den punkten har väl LR varit ganska svag vill jag minnas.
Är det så stora skillnader? Tyckte det tog ett par veckor att komma in helt i det nya gränssnittet, även om det finns en del som jag skulle vilja lägga till. Läge att framföra detta just nu, eftersom PS CS5 är under utveckling.
Stefan
Jag tyckte, och tycker fortfarande, att det nya gränssnittet känns förvirrande. Problemet är väl kanske att jag använder PS så pass lite numera, och att jag är envis! Men som tur är gjorde de i alla fall inte en MS och gjorde om alla menyer (Som i Office 2007). Det hade verkligen varit katastrofalt i mina ögon.
Men det är väl det också, jag är lite envis och tycker att har man ett välfungerande GUI så finns det ingen anledning att ändra på det. Jag blir förvirrad, och det irriterar mig
/Christoffer
stefohl
Aktiv medlem
Jag är fortfarande uppriktigt nyfiken på vad du tycker är förvirrande, eftersom jag då och då diskuterar sådana frågor med Adobe och vet att de är intresserade av dessa frågor.Jag tyckte, och tycker fortfarande, att det nya gränssnittet känns förvirrande.
/Christoffer
Stefan
Walle
Aktiv medlem
Jag är fortfarande uppriktigt nyfiken på vad du tycker är förvirrande, eftersom jag då och då diskuterar sådana frågor med Adobe och vet att de är intresserade av dessa frågor.
Stefan
Jag upplever det bland annat som att paletterna (eller vad man nu kallar alla de här olika "modulerna" som man normalt har till höger, actions, histogram, navigator, o.s.v.) hoppar fram och tillbaka och gömmer sig ibland. När man t.ex. byter "flik" så ändras ibland hela layouten och allt hoppar omkring och får nya platser. Bredden hoppar fram och tillbaka
Varje gång jag ska göra något, om så bara få fram histogrammet igen så får jag sitta och leta efter rätt knapp där på högersidan. Slinter man en liten aning och råkar klicka några pixlar bredvid där man tänkte klicka så hoppar allting också omkring ibland, det blir också förvirrande, för helt plötsligt ligger inte knapparna där de låg alldeles nyss.
Men som sagt, det är nog en vanegrej. Dessvärre så försöker jag ju använda LR så mycket som möjligt, följden blir ju att det tar mycket längre tid att vänja sig vid förändringar i Photoshop.
stefohl
Aktiv medlem
Jag upplever det bland annat som att paletterna (eller vad man nu kallar alla de här olika "modulerna" som man normalt har till höger, actions, histogram, navigator, o.s.v.) hoppar fram och tillbaka och gömmer sig ibland. När man t.ex. byter "flik" så ändras ibland hela layouten och allt hoppar omkring och får nya platser. Bredden hoppar fram och tillbaka
Varje gång jag ska göra något, om så bara få fram histogrammet igen så får jag sitta och leta efter rätt knapp där på högersidan. Slinter man en liten aning och råkar klicka några pixlar bredvid där man tänkte klicka så hoppar allting också omkring ibland, det blir också förvirrande, för helt plötsligt ligger inte knapparna där de låg alldeles nyss.
Men som sagt, det är nog en vanegrej. Dessvärre så försöker jag ju använda LR så mycket som möjligt, följden blir ju att det tar mycket längre tid att vänja sig vid förändringar i Photoshop.
Numera ska de ju heta paneler. Anledningen till detta är att de numera inte behöver stängas, när du t ex använder ett justeringslager. Du kan fortsätta att arbeta med andra moment. Det har ju medfört en hel del förändringar. Men ett enkelt sätt att komma förbi det du beskriver är ju att sätta ihop sitt eget utseende på arbetsytan. Själv föredrar jag att ha lager, kanaler och info framme och sedan ha de övriga som knappar. Detta sparar jag sedan som min egen arbetsyta. Så slipper du de problemen.
Stefan
Bilagor
Walle
Aktiv medlem
Numera ska de ju heta paneler. Anledningen till detta är att de numera inte behöver stängas, när du t ex använder ett justeringslager. Du kan fortsätta att arbeta med andra moment. Det har ju medfört en hel del förändringar. Men ett enkelt sätt att komma förbi det du beskriver är ju att sätta ihop sitt eget utseende på arbetsytan. Själv föredrar jag att ha lager, kanaler och info framme och sedan ha de övriga som knappar. Detta sparar jag sedan som min egen arbetsyta. Så slipper du de problemen.
Stefan
Aha, ja det är nog den förändringen bland annat som jag förvirras av, men det är ju egentligen en förbättring! Jag ska prova att ställa in arbetsytan och spara den!