Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av 120-film. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur andra föredrar att framkalla sina mellanformatsfärgfilmer? På YFO i Göteborg kan man få framkallning av negativ samt 12st 15x15cm foton för 250kr. Plus 50kr som filmen kostar... Det blir 25 kronor per bild, och jag kan inte bestämma mig för om det är värt det. Alternativet är kanske framkallning av negativ samt en indexkopia, om det nu görs på mellanformatsnegativ? Och sedan göra kopior på vissa av bilderna.
Jag vill inte att man "fixar" med bilderna, vad jag är ute efter är råkopior.
Hur gör ni?
Jag försöker bara komma fram till hur jag skall göra, och hur jag gör det billigast.

Jag har alltid tänkt att det i princip är omöjligt att framkalla färgfilm själv, men jag får nog omvärdera. Däremot har jag ingen möjlighet att göra varken kontaktkopior eller bilder hemma, så jag får nog gå till fotobutiken ändå.

Japanphoto tar 29:- (framkallning + 12 st 10x10 bilder). Detta gäller C-41 film (färgfilm + de svartvita filemrna T-Max400CN, Ilford XP2 mfl)

Med andra ord skall Japanfoto kunna framkalla alla färgfilmer samt de flesta svartvita?
29 spänn är definitivt överkomligt, men det låter nästan för bra för att vara sant - 250kr på YFO och 29kr på Japanfoto (billigt även om bilderna är 10x10 istället för 15x15).
Blir det bra kvalitet på Japanfoto?

Jag var själv förvånad. Framkallade själv ett tag C-41 men eftersom jag mest tar dia o svartvitt så lämnade jag in en rulle på Japanphoto. Jag frågade vad det kostade att bara framkalla filmen. Fick till svar att det kostade 19:-!! När jag sedan hämtade ut filmen så ville de ha 29:-. Jag sa då att när jag lämnade in filmen sa han som tog emot att de skulle kosta 19:-. De två frågade varandra och var säkra på 29:-. Eftersom det är ändå billigt så betalade. Jag såg sedan när jag kom hem att det var bilder med också!!

Har framkallat ett 10-tal Ilford XP2 där med bra resultat (någon har fått brunfärg dock). Min nakenbild "Stenen2" är från en av de rullarna. Ilford XP2 är bra i soligtväder.

C-41framkallning av 120 format i England

Jag skickar filmerna till www.peak-imaging.com i England. Det kostar ca en hundring för framkallning och 15 kopior i minsta format (något mindre än 10x15). Jag lägger 10 rullar (vilket ger 15% rabatt) i en förfrankerad utlandspåse från Posten. Det passar precis.
Peak Imaging är ett riktigt proffslab med helt andra priser än svenska labb.
Dom har även bra priser på förstoringar.

Jag låter Domus (fujilabbet) framkalla filmen för 29kr och sedan skannar jag in bilderna lågupplöst och bränner in på CD som "kontaktkopia". Vill jag gå vidare skannar jag in en bild, justerar och skickar till Fotolabo för printning. Bra, enkelt och billigt, kanske något tidskrävande att skanna in 12 lågupplösta bilder med Epson 2450 som enbart tar ett 6*6 negativ åt gången, i alla fall i hållaren.

Japanphoto verkar mycket billiga!

Jag lämnar in mina 120-rullar till en fotoaffär som skickar till ett Fujilabb. Det kostar 129 kr har jag för mig. 10x10.

Dock är det trist med små 10x10-bilder. Önskar att fler än YFO gjorde dem i 15x15 men till rimligare pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto