Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilägga hår?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Kan man på ett bra och relativt enkelt sätt i Photoshop frilägga hår, med alla dess hårstrån som sticker ut från hjässan?

Försökte använda "extrahera" men det funka inte så bra. Finns det nån annan bra metod - så man får med varje hårstrå "som vajar för vinden" ?

Det är ju relativt eneklt att göra en markering runt en människa i Photoshop, men jag tycker det är svårt att även få med alla hårtstrån också som sticker ut från hjässan...

ursäkta upprepningarna...

friläggning

Jag använder Knockout för de mest avancerade friläggningarna; typ kvinna med flygigt hår framför buske... ;)
Det programmet är hur bra som helst.
Men bara med photoshop så kan du ju försöka dig på att duplicera lagret, radera med "suddpensel" på ett lager och addera med airbrush de hårstrån som du vill ha... Pilligt och tar tid.

mvh/ Hans

Tack för svaret! Knockout har jag aldrig hört talas om. Ska göra en sökning på Google efter det programmet...

Ja, jag misstänkte dessvärre att det var rätt så pilligt i Photoshop...

Extensis Mask Pro finns också, har inte testat knockout så jag vet inte vilket som är bäst.
http://www.extensis.com/en/products/product_family.jsp?locale=en_US&id=1018

Annars går dett att anävnda en kanal som utgångsläge för att göra en egen mask. Välj den som har högst konstrast mellan håret och bakgrunden. Skapa en kopia på denna kanal och så höjer du kontrastet så att du får riktigt svart och vit. Sen får du manuellt måla med vit/svart på sånt som du inte vill ha med. extrimentera med olika kontrasinställningar för att får en bra och jäm övergång. Sedan väljer du att masken ska göras om till en markering, en rund ring länst till vänter på kanalverktygsfältet.

Det går ju även att kombinerar extrahera med history brush.

ANNONS
Götaplatsens Foto