Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frysa in film?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidschreiner

Picturo-administratör
Hej allihopa,

har last naganstans att man kan lagga film i frysen for langra hallbarhet. Ar det nagon som vet om det stammer? Sedan undrar jag ocksa om man maste framkalla en fardig diarulle pa en gang eller om man kan lagga den i kylskapet/frysen for senare framkallning.

/ David

Jag förvarar filmer som jag planerar att använda den närmsta tiden i kylen. Resten fryser jag in.

Film kan förvaras i många, många år i frysen, även efter datumet gått ut.

Det är viktigt att man väntar tills filmen uppnår rumstemperatur innan man öppnar förpackningen, för att undvika kondens.

Diafilm kan du mycket väl vänta med några veckor eller ett par månader innan du låter framkalla den, utan kvalitetsförsämring. Visst kan du lägga rullen i kylen efter exponeringen, men lägg den helst i en filmburk. Låt framkalla den så fort som möjligt dock.

Är det inte risk för kondens om du lägger in en exponerad flim (i burk) i frysen. den fuktiga luften i burken borde ju kondenseras? är det för lite fuktig luft i burken för att det skall göra någon skada?

Pott skrev:
Är det inte risk för kondens om du lägger in en exponerad flim (i burk) i frysen. den fuktiga luften i burken borde ju kondenseras? är det för lite fuktig luft i burken för att det skall göra någon skada?

Det är väl dumt att chansa? Jag lägger aldrig in öppnade filmburkar i frysen, kylen skulle jag kanske kunna tänka mig, men varför ska man öppna burken innan man använder filmen? Och varför låta filmen ligga, vare sig det är i kylen, frysen eller kameraväskan, innan man framkallar den? Möjligtvis om man är på en längre resa utan tillgång till lab men med tillgång till kyl förstås, men det har aldrig hänt mig. Film klarar sig bra ett par veckor i väskan förutsatt att den inte utsätts för allt för extrem hetta (bil i sol..)

/Martin

Finns det någon som helst risk med att frysa in film? Har köpt ett större parti Sensia med utgångsdatum juni 04 som jag planerar använda från mitten av juli och en månad fram. Bör jag slänga in rubbet i frysen, eller blir skillnaden bara försumbar?

Vore tacksam för råd.

/Svante

Jalong skrev:
Finns det någon som helst risk med att frysa in film? Har köpt ett större parti Sensia med utgångsdatum juni 04 som jag planerar använda från mitten av juli och en månad fram. Bör jag slänga in rubbet i frysen, eller blir skillnaden bara försumbar?

Vore tacksam för råd.

Skillnaden är nog försumbar, men det skadar ju inte att förvara filmerna kallt. Tvärtom.

Ska du använda dem i juli så räcker det att du har dem i kylen. Låt rullarna vara kvar i förpackningen i rumstemperatur några timmar innan du öppnar dem.

Om du är lite osäker om du kommer att använda upp all film den närmsta tiden så kan du förstås frysa in några rullar. Det enda det gör är att du bör låta dem tina upp i kylen en stund innan du tar ut dem i rumstemperatur.

Den enda risken med kall film är att det kan bildas kondens på den i rumstemperatur, så det är därför man ska låta filmen vara kvar i den lufttäta förpackningen när man tar ut den ur kylen/frysen.

Jag har en hel låda i frysen med film.

Pott skrev:

I den lilla burken är det för lite luft för att det ska spela nån roll, och den lilla fukt som eventuellt kondenseras (förmodligen på burkens insida och metallen i filmkasetten, eftersom de kyls ned fortare än filmen) kommer att gå ut i luften igen direkt när den värms upp.
Det som kan vara farligt är att ta ut en fryst film ur burken, för då kan fukt från den omgivande luften (som det finns ganska gott om utanför burken...) kondensera på filmen. Tror dock inte det är nån risk för så värst mycket kondensation på själva filmen, eftersom filmrullen är såpass tät. Den är ju inte lufttät, men såpass tät att det iallafall inte blir korsdrag där inne.

Att frysa högkänslig film är dock ingen idé. Den kosmiska strålningen gör att filmen slöjas.

Den kosmiska strålningen är alltför svag vid jordytan för att ge synlig påverkan på normalkänslig film (som t ex Sensia).

ANNONS
Götaplatsens Foto