Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji 6x7 och Fuji 6x9 kameror...Någon som har erfarenhet av dom..?

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att jobba med någon av Fuji GW670 och GW690 kameror...(typ den på bilden)...Har den exponeringsmätare, autofunktion...etc...? Någon...?

Dessa kameror är av typen ljusramsökarkameror och har fast optik och kopplad avståndsmätare, manuell filmframmatning mm. Det speciella med dessa kameror är optiken som är häpnadsväckande bra i alla avseenden. (Skärpa, kontrastöverföring, bokeh, tålighet mot hårt ljus…) Detta gäller även för de tidiga 70-talsmodellerna. Någon av dessa hade ett visst trassel med filmplanhållningen men åtgärdades med en enkel serviceuppdatering.
Jag har kört några rullar med både 6x7 och 6x9-formaten men övergick till GW680 som har shift och tilt, utbytbar optik, motorframmatning mm. 6x7 och 6x9-kamerorna är smidiga att använda även handhållet.
Se hemsidan som dock är ganska fattig vad gäller tekniska data. Vad jag minns så har kamerorna centralslutare med 1 sek – 1/500.
http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/ep...nav=1&parent=PRODUCT_CATEGORY_234648&product=
/Harald

tack harald...den fasta optiken är inget hinder i mitt fall...så det får nog bli en GW690 för mig...Kommer du ihåg vad har de äldre modellerna har för beteckningar...?...:O)...

Om jag kommer ihåg rätt så är det så att den modellen på bild egentligen heter GS690 III. Alltså generation tre och tidigare modeller har således hetat GS690 II och GS690.

...hittade lite på nätet...nu...finns både g690 och GL690....men som sagt... någon som vet... om det finns någon exponeringsmätare...på dom nya...hittar ..inte det...

Bra grejer.

Ja, dom är fina dom här kamerorna. Vet vi var man kan få tag i dom för närvarande? Är mest intresserad av vidvinkelvarianten med 65 mm...

Nej, någon exponeringsmätare har aldrig funnits och finns ej på dessa modeller med negativformat 6x7 och 6x9. Det är bara GA645 och GX680 som har, dvs GX680 har en exponeringsmätare med blixtmätning som tillbehör.
/Harald

Jag har använt en 69 för femton år sedan.

Riktigt skarp optik, vid en jämförelse med H-blad var Fujioptiken något bättre.

...när jag köpt in en...så kommer jag använda den i ett fotoprojekt där de färdiga bilderna ska komma upp lite i storlek...bilder kommer att vara dramatiserade...men i dokumentär stil...ska bli en svit på 10 bilder...

Leta efter de utan ljusmätare, de verkar vara mycket billigare.

Ljusmätare har du antingen redan separat, eller i en befintlig kamera.

Tänk också på att brännvidden med en 90mm i 6x9 format motsvarar c a 40?mm i småbild.

Johan Okker skrev:
Leta efter de utan ljusmätare, de verkar vara mycket billigare.

Ljusmätare har du antingen redan separat, eller i en befintlig kamera.

Tänk också på att brännvidden med en 90mm i 6x9 format motsvarar c a 40?mm i småbild.

....ska titta efter den som är utan mätare...i första hand...Har alltid mätare med mig...för säkerts skull...:O)

Jag har kört med bl a Fuji GX680 i ca 10 år. Det blir ju mest stativtagningar med den kameran speciellt om man håller på med shift och tilt. Köpte därför också en Mamiya 67 som jag dock inte är så speciellt nöjd med. Kollade därför med Fujifilm Sverige AB i juli förra året vad det finns för ljusramsökaralternativ inom mellanformat. Fick då besked om att både 67 och 69 är manuella utan exponeringsaut. eller ljusmätare. Fick även veta att dessa kameror säljs via Profoto till yrkesbutikerna. Fick för några månader sedan veta att kontraktet med Profoto sagts upp och att någon ”yrkesleverantör” för Fujis professionella kameror numera ej finns i Sverige. Fick besked om att jag numera är välkommen att handla direkt av Fujifilm Sverige AB.
Vad det är för fel på Mamiya 67… Det kanske inte är något fel direkt. Skärpa och kontrast är bra men bokeh och tålighet mot hårt ljus är inte bra. Med Fujin kan jag ha solen med på bilden även mitt på dagen om jag vill och det händer inget speciellt. (Om man skulle använda lång exponeringstid skulle väl filmen brinna upp…) Med Mamiyan så får man direkt spegelfläckar och/eller stora avbildningar av bländarlamellerna även om man fotograferar solnedgångar med dämpad sol. Det är alltså samma problem som med Mamiya 645 och Hasselblad med Zeissgluggar m fl.
/Harald

Jösses vad glad jag blir över att läsa det här.!Tänk att det i digitalt tidevarv finns folk som sysslar med riktig fotografi.Skulle gärna ta del av bilder som tagits ute eller inne i 6x9 formatet

Walter,
du skulle bara veta att jag numera i huvudsak skannar de flesta negativen och skriver ut på A2-skrivare eller skickar filer till webb-labb för utskrift. Dessutom kör jag ibland med digitalkamera om utskriften inte behöver vara i meterformat. Jag har lagt upp några bilder här på FS som från början var 12000 pixlar på långsidan men efter reducering till 1025 så märks kanske inget speciellt…
/Harald

ANNONS
Götaplatsens Foto