Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji 6x7 och Fuji 6x9 kameror...Någon som har erfarenhet av dom..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft en äldre Fujica 6x7 med inbyggd exp. mätare i objektivet en jättefin kamera.
Såg en Fujica 6x9 på A&P som såldes för kunds räkning iförrgår för 2500:- i nyskick. Den var såld på kvällen innan jag hann köpa den.

cyan skrev:
Jag har haft en äldre Fujica 6x7 med inbyggd exp. mätare i objektivet en jättefin kamera.
Såg en Fujica 6x9 på A&P som såldes för kunds räkning iförrgår för 2500:- i nyskick. Den var såld på kvällen innan jag hann köpa den.
....

....japp...jag såg den....missade den också...:O)...

Fuji GW 670/GW690 och GSW 690

Dom slutade tillverkas av Fuji i våras. Dom finns i version I,II,och III med minimala skillnader. Jag har en 670 och en GSW 690 som med 400 film lätt kan användas handhållet. Förstoringarna blir fantastiska!!! Mest kör jag dom med 50-100 film och stativ med f/8 och uppåt. Dom är stora men lätta. Enkla att ladda och använda.
Jag köpte mina hos www.keh.com i Atlanta. Se till att dom skickas till någon i USA för personlig transport till Sverige så blir det mycket billigare. Priserna för fina ex ligger kring USD 700-900.
Lycka till!!

Re: Fuji GW 670/GW690 och GSW 690

pederm skrev:
Dom slutade tillverkas av Fuji i våras. Dom finns i version I,II,och III med minimala skillnader. Jag har en 670 och en GSW 690 som med 400 film lätt kan användas handhållet. Förstoringarna blir fantastiska!!! Mest kör jag dom med 50-100 film och stativ med f/8 och uppåt. Dom är stora men lätta. Enkla att ladda och använda.
Jag köpte mina hos www.keh.com i Atlanta. Se till att dom skickas till någon i USA för personlig transport till Sverige så blir det mycket billigare. Priserna för fina ex ligger kring USD 700-900.
Lycka till!!

...kul....och tack för tipset peder...ska genast titta på www.keh.com ....

Skulle bara vilja påpeka att Fuji inte slutat tillverka sina mätsökarkameror i format 6x7 och 6x9. I varje fall är det ingenting som Fuji själva känner till.
Den kamera, Fuji GL 690, som finns med på LP-auktionen slutade tillverkas för över 10 år sedan och några reservdelar finns ej till den kameran.
/Harald

Måste starta den här gamla tråden igen :)

Jag funderar på en Fuji GW 690 med 90mm/3.5 optiken. Har sökt information på en del andra forum om hur det är att ställa in skärpan och väldigt många säger att det är nästintill omöjligt..

Då jag tänker fota vidöppet eller vid bl. 4 i stort sett hela tiden så är det viktigt att skärpan hamnar där den ska..

Någon som använder en Fuji GW med 90mm optiken regelbundet och inte plåtar på bl. 11 hela tiden?

Plåtade för väldigt längesedan med den första versionen av Fujica G690, och skaffade sedan också en G670, även den begagnad. Använde dem tyvärr väldigt lite, bara någon enstaka rulle var, men har inget minne av att det skulle ha varit "nästintill omöjligt" att ställa in skärpan. Dock torde jag knappast ha fotat särskilt mycket med vidöppen bländare, om ens någonting alls. Mina svaga minnesspår säger mig att jag i första hand använda bländare F8 och i andra hand F11, samt Kodak Tri-X film.

De skärpeproblem som du kan ha läst om har förmodligen att göra med svårigheten att få filmen att ligga plant i de tidigare modellerna. Detta fixades dock med en service-uppdatering.

Måste starta den här gamla tråden igen :)

Jag funderar på en Fuji GW 690 med 90mm/3.5 optiken. Har sökt information på en del andra forum om hur det är att ställa in skärpan och väldigt många säger att det är nästintill omöjligt..

Då jag tänker fota vidöppet eller vid bl. 4 i stort sett hela tiden så är det viktigt att skärpan hamnar där den ska..

Någon som använder en Fuji GW med 90mm optiken regelbundet och inte plåtar på bl. 11 hela tiden?

Ja,och sen tråden startade har jag köpt,oförskämt billigt av en bekant , en Fuji GA645Zi proffesional. Oj oj oj vilken underbar kamera att hantera, zoom,exponeringen och autofokus är superb!!

ANNONS
Götaplatsens Foto