Annons

Fuji, byta till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har en X-T2 i nuläget, och är nöjd med dess prestationer. Men börjar ändå bli sugen på byte, främst för att jag vill ha stabilisering i huset. Jag har kokat ner det till två alternativ, X-T4 eller X-S20. Bägge har då ibis. De kostar ungefär samma, så det spelar ingen roll, fast X-T4 kanske ramlar ngt i pris med tiden? Fördelar X-T4 är väl att det yttre och handhavande känns igen från X-T2, samtidigt som det är en uppgradering både bildkvalitet och autofokus. Å andra sidan är X-S20 ännu mer modern gällande nämnda egenskaper. Nackdelar X-S20 är väl att en del reglage har fått strykas, såsom ex tidsratten och fyrvägskorset på baksidan. Förstår att jag kan välja en del hur dess rattar o fn-knappar ska fungera, men jag gillar när det inte är för lång inlärningskurva. Jag är inget proffs, utan jag flanerar mycket och ägnar mig mest åt gatufoto, även om det kan bli lite natur o nattbilder ibland. Hjälp mig välja!
 

Johan O E

Aktiv medlem
Jag skulle inte påstå att XT4 är bättre än XT2. XT2 är mindre plastig, bättre byggd och trevligare flipscreen. Jag föredrar filerna från XT2an och i prints upp till över en meter har jag märkt noll skillnad i kvalitet på de båda. XT2 klarar dessutom av brus på hög ISO bättre. Känner många som köpte 3an och 4an som efter ett tag saknade XT2an
Spara pengarna och köp objektiv istället.
Jag äger en X-S10 och den köpte jag enbart pga IBIS som jag har haft användning för vid konserter, inomhus porträtt och när jag använt telezoom. Kul kamera som jag ej hade bytt mot en XT4. Bästa greppet jag haft på en kamera. Hade jag fått välja fritt bland alla Fujifilms kameror idag som jag ej har hade jag valt Xpro2 eller XE3 speciellt för street.
/ Johan O E
 

StanM

Aktiv medlem
Jag tror det bästa du kan göra, är att åka till en fotohandlare som har Fuji, om det nu finns en nära dig, och känna på dem. Resultatmässigt, bilderna, är de så pass lika att du antagligen inte ser någon skillnad. Då blir handhavandet, greppet, vikten, sökaren (det kan finnas skillnader i sökarupplevelsen) och sådant som kan avgöra.
Jag tog en snabb titt på apotelyt.com och ser bl.a:

XS20 väger 116 gr mindre
XS20 är mindre men har ett större grepp
XS20 har skärm med lite bättre upplösning
XS20 har inbyggd blixt, något XT4 inte har
De har samma 26mp sensor
XT4 har sökare med bättre upplösning och större förstoring
XT4 har snabbare slutartid med mekanisk slutare och tar fler bilder per sekund
XT4 har fler direkta kontroller / rattar på ovansidan

plus lite andra skillnader. Frågan är vad man prioriterar. Om jag varit absolut tvungen att välja, hade jag valt XT4 pga sökaren, slutaren och de direkta kontrollerna / rattarna.

Jag håller också på med lite gatufoto och för min del är X100V det bästa valet jag har gjort på många år. I mitt tycke en helt underbart fantastisk kamera för gatufoto. Ja, jag är en X100-fanboy, erkänner mig skyldig till det ”brottet” :)
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Tack för synpunkter. Visst behålla X-T2 är tredje alternativet. Som sagt innan så är byte mest för att erhålla stabilisering i huset, frågan är hur viktigt det är för mig egentligen. X-T2 är en riktigt bra kamera som jag inte nått taket med ännu. Jag har klämt o känt på både fyran och tjugan. X100V är säkerligen kompentent nog, men jag gillar att ha sökare i mitten, samt kunna byta objektiv. Därför ryker XE3 också. Har nyligen införskaffat Sigma 30/1,4 som jag gillar mycket, förutom att den saknar bländarring. Kanske skippa kamerabyte och i stället skaffa fler Sigma, typ 16/1,4 och 56/1,4.
 
Senast ändrad:

StanM

Aktiv medlem
Bildstabilisering (ibis om det finns i kamerahuset) gör ju mest nytta vid längre slutartider. Folk har fotat i decennier utan ibis så visst kan man leva utan det. Jag tog exvis en bild på min tös med en XPro1 med 1/10s och den blev bra. Så nog borde sånt gå även med en XT2.
Ett tips kan vara att titta på några av dina favoritbilder och se vilken slutartid du använt. Sedan kan man fundera på hur man vill fota framledes.
Investera i mer / bättre optik är en klok väg att gå.
 

Bengf

Aktiv medlem
Våra kunniga testare här på fotosidan höjde verkligen X-T4 till absoluta toppen bland APS-C kameror, video delen ligger i en mycket hög klass jämförbar med en ikon inom filmning Panasonic G5 plus då en mycket bra autofokus. Notera att trots en uppsjö av egna objektiv så finns det även tredjeparts objektiv som passar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag äger X-PRO2, X-H1 och X-T5. X-H1 var första modellen med IBIS från Fuji. En kamera där Fuji totalt misslyckades vid lanseringen.
X-PRO2 är kameran jag väljer för ha en kamera med vid hundpromenaderna eller andra tillfällen där jag inte har något direkt mål med fotandet. Oftast använder jag ett av Fujis första objektiv till X-PRO1. Alltså 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro. Ibland har jag alla tre med mig. Skulle gärna haft IBIS också på X-PRO2. X-PRO serien fungerar bäst med mindre och lättare fasta objektiv eller 18-55/2,8-4. Ett objektiv som 16-55/2,8 ännu klumpigt på en X-PRO kamera.
Ett bra alternativ är en begagnad X-H1 som har en bra IBIS och är kanske Fujis bättre byggda modell. Har ett väldigt bra grepp och displayen på ovansidan också en bra detalj. Man ser direkt hur kameran är inställd. Personligen gillar jag sensorn i X-H1 bättre än den 26 MP sensorn som kom senare.

Att de senaste kamerorna som X-H2, S-20 och X-T5 är givetvis vassare. X-T5 främsta fördelarna är 40 mp och en följande fokus som klarar av att fota vid ISO 12800 och kunna hänga med när galna hundar rusar fram i skogen. Dessa kamerors AF är av en helt annan klass än tidigare modeller. Nu fungerar AF-C mycket bättre än någonsin förr. Det ger kamerorna ett mycket bredare användningsområde. Jag fotar också med Canon 5D MKIV. Får erkänna att om jag inte läser vilken kamera jag använt så har jag svårt att bedöma utifrån bilden vilken det är.
S-20 har fått väldigt bra kritik men är en X-H2s i mini storlek. En väldigt kompetent hybridamera.
 

Bilagor

Senast ändrad:

LGNLGN

Aktiv medlem
Läser eftersom det handlar om Fujifilm kameror.... Har en GFX100S samt Nikon Z7. Sålde min fina X100V för ett år sedan. Tyckte jag hade för mycket utrustning...

Ser att det är bekräftat att det kommer en uppföljare till just X100V under 2024. Jag tror personligen att det blir en med samma sensor som i H2 bla.

X100V var nog den kameran som har varit allra roligast att fota med. Alla kategorier. Alltid med och bilderna blev "alltid" bra.

Skulle vilja ha en sådan igen....
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag bytte från X-T2 till X-T3 och märkte direkt skillnad i autofokusens prestanda samt videokvaliteten, om det är viktiga punkter för dig. Stillbildskvaliteten är det ingen märkbar skillnad på.

Nu har jag bytt från X-T3 till X-T5 och den är helt fenomenal, definitivt värd priset över X-T4 i min mening. Min huvudsakliga anledning att hoppa över X-T4 var att jag inte vill ha en sidmonterad svängskärm, utan den centermonterade tiltskärmen som X-T-serien ska ha. IBISen är grym och den följande autofokusen gör att jag nu har börjat fokusera på ett helt annat sätt än vad jag gjorde förut (AF-C + singelpunkt som låser sig på motivet, gör att jag kan komposera om medan fokusen håller sig kvar på motivet utan risk att fokusplanet flyttas).

En nackdel dock som ska nämnas är att video generellt är sämre. X-T3&4 kan filma 4K30 med hela sensorbredden med full kvalitet (översamplad från 6K) samt 4K60 med en liten crop, som dock fortfarande är översamplad. X-T5 är betydligt sämre då dess översamplade läge bara tar 30fps och har en 1,23x crop, medan både fullbredd 30fps och 60fps är undersamplade och ger märkbart sämre kvalitet i 4K. Så om video är viktigt för dig kan X-T4 vara värt det.

En annan sak som folk här missar att nämna är att alla kameror efter X-T2 har touchskärm som ger dig 4st nya virtuella FN-knappar genom att swipea på skärmen. En till bra sak som många har missat är att X-T5 ger dig en preview av bildmässiga inställningar medan du justerar dem i Q-menyn, till skillnad från X-T2 som bara har en svart bakgrund. Det gör det mycket lättare och framförallt roligare att leka med olika inställningar.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Jag bytte från X-T2 till X-H1 och upplevde det som ett enormt kliv uppåt. Ja, X-H1 floppade vid lanseringen men inte för att den var en dålig kamera. Den kom fel i tid och var dessutom ganska annorlunda mot Fujis övriga kameror. Jag bytte sedan från X-H1 till X-Pro3, och även om jag gillar X-Pro3 skulle jag nog påstå att X-H1 är den bättre kameran, det är den bästa kamera jag haft.

Tack vare att X-H1 floppade rent försäljningsmässigt är den i dag billig, jag lyckades nätt och jämt få 5000 för min för mindre än ett år sedan. Den är i min mening den Fujikamera som ger dig mest kamera för pengarna i dag.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Då blev det beslut till sist. En S20 närmare bestämt. Lätt och bekväm i det mesta. Fast det var väldans vad man kan grotta ner sig i inställningarna, dessutom är det svenska menyspråket ibland underligt översatt. Men kul känns det att lära sig något annat. Kanske det hjälper att få snurr på fotandet också
 
ANNONS