Annons

Fuji MS 100-1000

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Tjena!

Fuji MS 100-1000, tål denna film verkligen att exponeras efter iso 1000 ? Med vilken kvalitet då ???
Var finns denna att köpa ?? Har letat på cyber, scandinavian samt photax.

Tack Niklas

Nix, inget vidare vid ISO1000, tycker jag. Jag skulle nog sätta den absoluta övre gränsen till ISO800.

Förövrigt är det en mycket bra film. Pressning till ISO400 är hakuna matata. Vid 100 är den väl i klass med andra ISO100-filmer, enligt mitt subjektiva omdöme.

Har använt filmen vid ett par utlandsresor för att minimera antalet medhavda rullar. Har båda gångerna beställt från Scandinavian.

Det låter definitivt som ocker. Jag vill minnas att jag gav lite mer för MS-filmen än för vanliga Fuji diafilmer, men absolut inte dubbelt opp eller mer.

Filmen tillverkas inte längre, därför är det svårt att hitta den. Fuji tycker att man ska använda Provia 400F istället.

Tidningen Foto tyckte den gick utmärkt att pressa till 800 när de testade filmen förra året. Två stegs pressning rekommenderades däremot inte.

janm skrev:
Filmen tillverkas inte längre, därför är det svårt att hitta den. Fuji tycker att man ska använda Provia 400F istället.

Det var en nyhet för mig. Tråkigt:( .
Provia 400F är ingen ideal ersättare som jag ser det. Själva poängen med MS 100/1000 var ju att man skulle slippa bära med sig flera filmsorter.

Vila i frid.:(

Men ska man börja pressa diafilm till 800/1600 ISO, då finns det väl ingen anledning att använda dia? Säkert hittar man billigare alternativ på neg-sidan. Idén med dia är väl fint korn och kanonskärpa, båda fattas väl vid de omnämnda känsligheterna.

Idén med MS var väl att man kunde byta känslighet mitt i rullen, eller har jag fel?

Nix, inget känslighetsbyte mitt i rullen (såvida man inte klipper isär filmen och framkallar olika bitar var för sig).

Poängen med MS är att den är enkel att pressa upp till tre steg med i stort sett bibehållen färgbalans. (Jag skriver "är" eftersom jag fortfarande har ett par rullar kvar i frysen :D).
Därmed kan man ha den som enda film t.ex. vid långresor av "backpacker"-typen, då man verkligen vill minimera bagaget.

Och visst finns det bra neg-alternativ, men ponera att man vill göra ett bildspel från resan. Det är svårare att göra dia från neg än tvärtom...

ANNONS
Götaplatsens Foto