Annons

Fuji Raw studio lirar inte med kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har gjort allt enligt instruktionerna, dvs satt min X-T2 i rawconversionläget via usb. Raw studio markerar att kameran finns (uppe till vänster) men jag kan inte på något sätt se bilderna, inte ens genom folder options (finns inget alls där, förutom allt som redan ligger i datorn). Provat att stänga av, sätta på, osv, men inga bilder dyker upp. Senaste versionen av Raw Studio, och senaste firmware på kameran. Vad är problemet?
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan inte se bilderna på kortet i kameran. Du måste först kopiera dem till datorns disk.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är länge sedan jag använde X Raw studio, så nu gissar jag lite; Du måste stänga X Raw Studio och kopiera bilderna från minneskortet till datorn. Om du kopierar direkt via kameran, måste du ställa om USB-inställningen på kameran från raw conversion till usb någonting. Då ska datorn se minneskortet och du kan kopiera. Sedan får du ställa om USB-anslutningen via kameran igen för råkonvertering. Tror jag. Har du ingen separat kortläsare att kopiera ifrån?
 

janc

Aktiv medlem
Som påpekats tidigare bygger det på att du skickar RAW filer från datorn till kameran. Sedan är min erfarenhet att det kan vara kinkigt vilken USB kabel du använder. För säkerhets skull är det lugnast att använda den som kom med kameran (eller med någon kamera X Raw studio) har stöd för.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det borde väl gå att göra smartare? Som jag förstår så används kamerans rawomvandlare, vilket då är anledningen att ha kameran inkopplad. Fuji kunde väl ha en separat omvandlare, gärna med plugin för exempelvis LR. Hursomhelst så skippar jag alla dess steg. Har jag fått in bilderna i datorn via LR, så kan jag ju lätt använda PS (Har ändå prenumeration )
 

janc

Aktiv medlem
Hela syftet med den programvaran är ju att komma åt kamerans RAW konvertering via ett bättre gränssnitt än kamerans display. Externa programvaror finns ju i mängd inklusive den som ingår, det är väl fortfarande Silkypix?

En poäng med RAW Studio är om man enklare vill få grepp om hur de inställningar du gör i Q-menyn påverkar kamerans JPEG. Eller om man av någon anledning är väldigt angelägen om att få JPEG med ”äkta” filmsimulering - inte andras tolkning av densamma.
 
ANNONS