Annons

Fuji S3

Produkter
(logga in för att koppla)

tonykollberg

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet exakt när Fuji S3 kommer?

Undrar hur den står sig mot Canon 20D?

Funderar på att skaffa någon av dessa.

Har en S2 idag,men S3 är ju ingen enorm uppgradering från S2.

Jepp v41 är det jag hört om S3.

Canon 20D har ju riktigt bra prestanda till ett pris runt 15.000, Fuji S3 lär hammna runt det dubbla och är endast 6 megapixel ( förutom 12 megapixelmodet ).

Skillnaden på S2 och S3 är ju bara nya sensorn som är bättre på att känna igen hög- och lågdagrar. S2 har lite svårt för att klara situationer med blandat ljus ( enligt mig ). I studio är S2 hur bra som helst, men vid utomhusfotografering börjar jag se mig runt efter andra alternativ. Fuji S2 funkar som sagt bra om det är strålande sol och man har vinden i ryggen.

Plåtade en hel del med Canon D10 förr och den tycker jag var bättre än S2 vid utomhus fotografering. D20 verkar ju vara nästan i samma klass som Mark II.

Det finns igentligen bara två skäl att uppgradera från S2 till S3. Bättre sensor samt man slipper CR123 batterinerna till den interna blixten, i övrigt är de rätt lika.

Man kanske annars ska vänta till Nikon D2x kommer, men det är ett tag dit och den kommer hammna mellan 40.000 till 47.000 ser det ut som.

Så det står väl mellan S3, Canon D20 eller D2x. Har funderar på en Canon Mark II men Canon D20 verkar ju ha nästintill samma prestanda för en bråkdel av priset.

Senast ändrad:
tonykollberg skrev:
men S3 är ju ingen enorm uppgradering från S2.
Åtminstone tanken med S3 är faktiskt en ganska enorm uppgradering och inte bara för att S3:an blir ensam bland systemdigitalarna med en spännande teknisk lösning.

Att samtidigt ta samma bild med olika exponering är ju ganska fräckt - om nu sammanslagningen fungerar bra!

Re: Re: Fuji S3

Calle S skrev:
Har du mycket optik är det kanske en dyr historia att byta till Canon. Vad är det med S2 du inte är nöjd med?
Just det, det kan ju kosta mer än mellanskillnaden att byta hus med tanke på att optiken också måste bytas, inte helt utan ekonomisk förlust kan man tänka sig.

Det var en detalj jag hade missat isåfall.

Men samma sak kan man ju faktiskt göra i Photoshop om man tex kopierar en färgbild och gör en svartvit kopia av den och sedan mixar ihop den med förgbilden igen, så får man ungefär samma resultat. Men det kan vara skönt att slippa den handpåläggningen förståss.

Fast vad jag känner på mig så kommer S3 vara en rätt heltäckande kamera både i studio och utanför.

Men som sagt om S3 hammnar runt 30.000 och en Canon D20 kostar 15.000 så kan man ta sig en funderare.

Re: Re: Re: Fuji S3

man måste inte nödvändigtvis byta helt, man kan komplettera med en Canon D20 och skaffa tex ett Tameron 28-75mm/2.8 Det kan man komma riktigt lång med.

Re: Re: Re: Re: Fuji S3

tonykollberg skrev:
man måste inte nödvändigtvis byta helt, man kan komplettera med en Canon D20 och skaffa tex ett Tameron 28-75mm/2.8 Det kan man komma riktigt lång med.

Givetvis. Om man fotar mestdels portätt och liknande så funkar ju det utmärkt.

Re: Re: Re: Re: Fuji S3

tonykollberg skrev:

Enl din kameraväska har du redan 10D fast det kanske inte stämmer eller?

tonykollberg skrev:
Men samma sak kan man ju faktiskt göra i Photoshop om man tex kopierar en färgbild och gör en svartvit kopia av den och sedan mixar ihop den med förgbilden igen, så får man ungefär samma resultat. Men det kan vara skönt att slippa den handpåläggningen förståss.

Det går inte att jämföra på det sättet. Om informationen inte fanns i bilden från början går den inte att återskapa i Photoshop.

Grejen med Fujifilm S3 är att den ska ha ett större dynamiskt omfång än konkurrenterna, det spekuleras om 9-11 bländarsteg.

Fujifilm pratar också om bättre prestanda vid höga ISO, vilket låter bra med tanke på att S2:an är ovanligt bra på det området för sin generation.

Men vi får väl se som sagt.

Re: Re: Re: Re: Re: Fuji S3

Helt riktigt, Canon D10 har jag inte längre, tog bort den. Jobbade med Canon D10 i ett år nästan. Gillade inte den lika bra i studio som S2, men utomhus tvärtom.

geronimo13 skrev:
Enl din kameraväska har du redan 10D fast det kanske inte stämmer eller?

Hej, inte exakt förståss, men du förstod kanske principen?

Jo jag vet att de ska ha större dynamiskt omfång, frågan är bara hur pass mycket bättre, det är ofta ganska mycke snack även som man får sålla, men helt klart tror jag den kommer ta ett stort steg i frammåt. S3 har ju två separata pixelsensorer för att känna av hög och lågdagrar, så visst borde det bli skillnad från de traditionella som har allt i en och samma pixelsensor.

Ska bli spännande och se hur den presterar, och vart priset kommer hammna.

gors skrev:
Det går inte att jämföra på det sättet. Om informationen inte fanns i bilden från början går den inte att återskapa i Photoshop.

Grejen med Fujifilm S3 är att den ska ha ett större dynamiskt omfång än konkurrenterna, det spekuleras om 9-11 bländarsteg.

Fujifilm pratar också om bättre prestanda vid höga ISO, vilket låter bra med tanke på att S2:an är ovanligt bra på det området för sin generation.

Men vi får väl se som sagt.

S3:an är begåvad med ett vertikalgrepp vilket jag uppskattar. Det verkar även som de har klätt greppet med gummi. Kanonbra. CR123 batterierna är borta vilket inte spelar någon roll för mig då jag aldrig använder den inbyggda blixten, men hoppas att de även har lyckats med att få den att gå lite längre på en laddning med batterier. Tyvärr verkar det fortfarande vara ett plasthus, men jag hoppas verkligen att de har förstärkt den lite. Både för känslan och stryktåligheten. Min S2:a börjar falla isär.

ANNONS
Götaplatsens Foto