Annons

Fuji X100 (!)

Helmetrock

Aktiv medlem
Två snabba frågor om X100:

Kan man använda någon annan fjärrutlösare än de mekaniska som man skruvar i avtryckaren? Till exempel digitala fjärrkontroller som man kan programmera långa slutartider och intervalltagning.

Kan man använda AEL/AFL på baksidan som AF-ON? Alltså att inaktivera fokus på avtryckaren och använda AF-ON för att fokusera, gärna kontinuerligt.
 

afe

Aktiv medlem
Två snabba frågor om X100:

Kan man använda någon annan fjärrutlösare än de mekaniska som man skruvar i avtryckaren? Till exempel digitala fjärrkontroller som man kan programmera långa slutartider och intervalltagning.
Nej, tyvärr inte.

Kan man använda AEL/AFL på baksidan som AF-ON? Alltså att inaktivera fokus på avtryckaren och använda AF-ON för att fokusera, gärna kontinuerligt.
Ja, om du ställer in kameran i manuellt fokusläge och ändrar i menyn "AE/AF-LOCK BUTTON" till "AF LOCK ONLY". Den kan dock inte fokusera kontinuerligt på det viset.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, tack Anders!

Undrar om man skulle kunna bygga en programmerbar mekanisk fjärrutlösare som drar i tråden när det är dags att ta en bild :)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
100 000 sålda

Läste på Dpreview att de sålt 100 000 X100 nu-rätt imponerande!
Jag tittade på testen på Imaging-resource. Objektivet är verkligen bra, man kan jämföra med andra på SLRgear. De flesta 24mm är betydligt sämre framför allt i kanterna. Enda problemet är tydligen "flare"
 

tomenq

Medlem
JJC:s variant vet jag att många är nöjda med (även om färgen tydligen skiljer lite från originalet). Annars brukar såna här saker generellt vara ganska säkra att köpa på Ebay, så vilken som duger nog.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kan bara nämna att X100 börjar tappa riktigt i pris nu!

Pixmania tar 8700 kr och Cameranu.nl tar ungefär detsamma men inklusive väskan! Det är ju billigare än de flesta på blocket!
 

voitcanon

Aktiv medlem
Nä då blir det fulimportering (A)

Btw någon som vet någon som vet hur man får upp farten i fokusringen är ju i princip omöjligt att fokusera manuellt....
 

PeterWem

Aktiv medlem
Underbart! Speciellt underbart att de lyssnat på vad folk vill ha! Det kan ju tyckas uppenbart, men känns inte alltför vanligt idag.

Fan, jag blir alldeles varm när jag tänker på det! :)
Japp, att ha RAW-knappen för att ställa in ND-filtret är kanon.
Upptäckte även den här funktionen väldigt användbar:
When AF MODE is set to "AREA" in Single AF (AF-S) mode, active focus point is zoomed in (magnified to approx 5x) by pressing center of the command control.

Genom att trycka på "filmuppdragaren"kan se hur skärpan blir när man fokuserar manuellt.
 
Senast ändrad:

Belindahl

Medlem
X100

Undrar om någon känner till var jag kan få tag på en svensk bruksanvisning till denna trevliga kamera? Fuji X100.
Berra3
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för tipset om den nya firmwaren Peter! Den gjorde verkligen skillnad, mycket trevligare.

Som sagt, de verkar helt enkelt ha lyssnat :)
 
ANNONS