Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Anders Östberg

Guest
Betydligt större än jag trodde den skulle vara .. och inte fullt så intressant längre för mig.
Spargrisen kan andas ut. :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det här är svaret på min Konica Hexar-saknad. Nästan exakt samma briljanta koncept. Jag kommer beställa en. Fan att man ska bli så sugen på prylar ibland.
 

zingiber

Aktiv medlem
jag tycker att kameran verkar vara i ganska lagom storlek.
mer kritiskt är sökarens beskaffenhet IMO - den *måste* vara sjukt bra för att det ska vara intressant, framför allt i det 'optiska läget'.
det verkar också lite oklart hur det fungerar med manuell fokusering...?

(fujinonen har jag inga tvivel om att den är fantastisk även på full glugg...)
 

Makten

Aktiv medlem
jag tycker att kameran verkar vara i ganska lagom storlek.
Samma här. Det är ju ingen kompaktkamera som är liten bara för litenhetens skull, utan ett verktyg som inte är onödigt stort. Dagens spegelreflexkameror och objektiv är verkligen onödigt stora i förhållande till sensorstorlek och ljusstyrka.

mer kritiskt är sökarens beskaffenhet IMO - den *måste* vara sjukt bra för att det ska vara intressant, framför allt i det 'optiska läget'.
Det står att den har 0,5x förstoring, vilket motsvarar ungefär samma som dagens FF-sökare, ca 0,7x vid 50 mm. Den blir alltså lite mindre än en Leica-sökare med en 35:a monterad (~0,68x vid alla brännvidder på M8 och M9). Men om den är klar och ljus så blir det nog alldeles utmärkt. Under alla omständigheter lär den vara bättre än de elektroniska sökare som finns till vissa kameror i någorlunda liknande stuk.

det verkar också lite oklart hur det fungerar med manuell fokusering...?
Frågan är varför man skulle fokusera manuellt när kameran har autofokus. Det vore intressant om den hade utbytbara objektiv, men nu har den ju inte det.
 

HNormark

Aktiv medlem
Efter att ha tänkt lite så har mitt intresse svalnat något. Det verkar vara en grym kamera, men jag är väldigt förtjust i f/1.4 på min 5D + 35mm, så jag undrar om jag verkligen skulle använda den här Fujin så mycket. Hade det varit 35/2 på FF hade det varit en annan sak. Men visst, visar den sig ha riktigt bra bildkvalitet är jag kanske intresserad ändå... Vore fin att ha till resor, gatufoto m.m..
 

Joi

Aktiv medlem
den hade troligen blivit ännu större med FF sensor, sen är det inget som säger att de skulle bli så mycket bättre med FF, att filmen råkade ha 24x36 mm är bara en slump o de är inte de samma som en elektronisk sensor.
Sensorn har utvecklas jätte mycket de senaste åren så att gapet mellan FF sensor och APS sensor har nästan försvunnet så blir både billigare o lättare kameror plus gluggar med APS sensor än FF.
Värst att den kommer inte förr än nästa vår..
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sensorn har utvecklas jätte mycket de senaste åren så att gapet mellan FF sensor och APS sensor har nästan försvunnet så blir både billigare o lättare kameror plus gluggar med APS sensor än FF.
Värst att den kommer inte förr än nästa vår..
Sant, men bilderna får en lite annan karaktär med större sensor pga. det kortare skärpedjupet. Oftast till det bättre men ibland sämre. På rejäla förstoringar är det också en synbar skillnad men det är i regel väldigt jämna kort.
Riktigt fint att kameran har 9 bländarlameller och inbyggt gråfilter.
Vad jag förstår har kameran ridåslutare. Lite synd eftersom den slamrar mycket mer än en centrlaslutare skulle gjort.
 

paco

Aktiv medlem
den hade troligen blivit ännu större med FF sensor, sen är det inget som säger att de skulle bli så mycket bättre med FF, att filmen råkade ha 24x36 mm är bara en slump o de är inte de samma som en elektronisk sensor.
Sensorn har utvecklas jätte mycket de senaste åren så att gapet mellan FF sensor och APS sensor har nästan försvunnet så blir både billigare o lättare kameror plus gluggar med APS sensor än FF.
Värst att den kommer inte förr än nästa vår..
"Gapet" mellan 24x15mm och 36x24mm kommer aldrig att försvinna. Det spelar ingen roll hur mycket utvecklingen går framåt. Den fysiska storleken på kamerans format, oavsett film eller sensor, bestämmer väldigt mycket över hur bilderna blir och vad kamerans styrkor och svagheter är. Även vilken optik som går att ta fram och vad som inte är rimligt. Det är t.ex. väldigt svårt att få motsvarande 24mm med f/1,4 till det mindre formatet osv.
 

Joi

Aktiv medlem
"Gapet" mellan 24x15mm och 36x24mm kommer aldrig att försvinna. Det spelar ingen roll hur mycket utvecklingen går framåt. Den fysiska storleken på kamerans format, oavsett film eller sensor, bestämmer väldigt mycket över hur bilderna blir och vad kamerans styrkor och svagheter är. Även vilken optik som går att ta fram och vad som inte är rimligt. Det är t.ex. väldigt svårt att få motsvarande 24mm med f/1,4 till det mindre formatet osv.
Man ska aldrig säga aldrig, en 35mm film var altid bättre än APS film men de är helt annat än sensor ! Ska du ha en sensor med 20+MP då kommer FF att bli bättre, sen finns det storlek mellan APS och FF som några modeller har som kanske kommer att dominera i framtiden.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Den första filmen för allmänt bruk var 120-filmen. Kamerorna levererade 6x6 eller 6x9 cm-bilder. edan kom 24x36mm och dito kameror som på ganska kort tid konkurrerade ut de gamla filmformaten och dess kameror , dvs för vanligt folk och amatörer. Varför? Jo tack vare bättre filmegenskaper (=sensorkvalitet), bättre objektiv och mindre kameror att släpa runt på. Detta är ju precis samma sak som troligen kommer att hända med digitala kameror = mindre kameror som levererar samma kvalitet som dagens klumpiga DSLR.

"Gapet" mellan 24x15mm och 36x24mm kommer aldrig att försvinna. Det spelar ingen roll hur mycket utvecklingen går framåt. Den fysiska storleken på kamerans format, oavsett film eller sensor, bestämmer väldigt mycket över hur bilderna blir och vad kamerans styrkor och svagheter är. Även vilken optik som går att ta fram och vad som inte är rimligt. Det är t.ex. väldigt svårt att få motsvarande 24mm med f/1,4 till det mindre formatet osv.
 

paco

Aktiv medlem
Jag pratar inte om vad som kommer vinna populäritetstävlingar bland konsumenter. Fysikens lagar gör att sensorutvecklingen inte betyder något för tanken på att ersätta större sensorer med mindre. Kolla på Nikon när de länge satt fast i aps-träsket med sina dslr, det fanns inga ljusstarka vidvinklar, man fick alltid lite längre skärpedjup med en Nikon etc. Antagligen kände de av begränsningar i antalet pixlar de var redo att lägga in i sensorerna också. Så gapet mellan aps-c och ff kommer alltid finnas kvar.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Mina herrar! Det här är inte rätt tråd för den oändliga sensorformatsdebatten, den avhandlas/har avhandlats i många andra trådar. Ni skulle göra mig lycklig om ni hjälpte till att hålla tråden till direkta kommentarer om X100 (den här diskussionen är ytterst indirekt) samt tips om mer information om kameran i fråga. Tack :)
 

Joi

Aktiv medlem
Ok , de kommer att vara spännande att se hur den klarar sig i tester men de är synd att det dröjer till nästa vår :-( skrev här på fs för någon vecka sedan vad de var konstigt att de fannst nästan ingen kompakt kamera som liknar Contax mm med APS sensor vist man kunde göra dom med 35mm film då måste de gå att ha en likadan med APS sensor.
 

hunterthompson

Aktiv medlem
Frågan är varför man skulle fokusera manuellt när kameran har autofokus. Det vore intressant om den hade utbytbara objektiv, men nu har den ju inte det.[/QUOTE]

Ja huvudsaken för mig är att man väljer bländare på gammalt sätt. Det är det enda som stör mig ordentligt på DSLR .. Jäkligt mjäkigt att scrolla fram f -värdet..
 
ANNONS