Annons

Fuji XT2 eller Xpro-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Jag sag att i November kommer ett nytt objektiv: Fujinon 8-16/2.8, pris 19,995:--
Jo, jag såg det också. Som jag skrev i ett mycket kortare inlägg tidigare använder jag vidvinklar för det mesta till landskapsmotiv, interiörer och liknande.

Då blir sällan några större bländaröppningar aktuella. Fast visst vinner vissa motiv på att plåtas med full öppning på en ljusstark vidvinkel så att motivet friläggs. I alla fall om bländare är närmast cirkulär och lämnar en snygg bokeh.

Har ju även, som jag nämnt, en Sony A7RII (42mp o FF) som jag använder med ett 35/1.4 när jag vill ha denna effekt.

Fast visst är det roligt att det kommer så pass ljusstarka vidvinkelzoomar. Den du hänvisar till blir ju översatt till fullformat 12-24. På samma avstånd som ett FF-objektiv med ljusstyrka 2.8 blir det dock 4.0 c:a Och då vete katten om jag skulle ta kostnaden 20.000:-.

Skulle hellre skaffa Samyang 10/2,8 ED AS NCS CS för Fujifilm X a 4.990:- eftersom Fujikamerorna har så bra MF-hjälpmedel.

Men det hela beror ju på vad man prioriterar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jo, jag såg det också. Som jag skrev i ett mycket kortare inlägg tidigare använder jag vidvinklar för det mesta till landskapsmotiv, interiörer och liknande.

Då blir sällan några större bländaröppningar aktuella. Fast visst vinner vissa motiv på att plåtas med full öppning på en ljusstark vidvinkel så att motivet friläggs. I alla fall om bländare är närmast cirkulär och lämnar en snygg bokeh.

Har ju även, som jag nämnt, en Sony A7RII (42mp o FF) som jag använder med ett 35/1.4 när jag vill ha denna effekt.

Fast visst är det roligt att det kommer så pass ljusstarka vidvinkelzoomar. Den du hänvisar till blir ju översatt till fullformat 12-24. På samma avstånd som ett FF-objektiv med ljusstyrka 2.8 blir det dock 4.0 c:a Och då vete katten om jag skulle ta kostnaden 20.000:-.

Skulle hellre skaffa Samyang 10/2,8 ED AS NCS CS för Fujifilm X a 4.990:- eftersom Fujikamerorna har så bra MF-hjälpmedel.

Men det hela beror ju på vad man prioriterar.
Det ar det jag sager, 14-24/2.8 ar ett gammalt objektiv fran en annan tid da man inte kunde anvanda speciellt hoga ISO och nar det inte var lika enkelt att korrigera linjar distortion med ett enkelt knapptryck.

Nar den kom var den ett banbrytande masterverk.

En extrem lins som kombinerar ultra-vidvinkel, zoom och ljusstyrka, minimal distortion och skarpa over hela bilden vid alla blandare utom vid kanske 24mm f/2.8. Det finns fortfarande fa objektiv som kan konkurrera, troligen bara Tamron 15-30/2.8 och kanske den kommande Sigma 14-24/2.8.

Perfekt for att fotografera handhallet t.ex. arkitektur, interiorer osv.

Nufortiden ar behovet mindre eftersom man kan skruva upp ISO till hoga tal utan att offra sa mycket bildkvalitet. Dessutom, som du sager, med stativ sa fotograferar man anda f/5.6 eller f/8.

Darfor ar det lite forvanande att Fuji kommer med en snabb ultravid zoom i det har laget, men det finns val alltid de som har pengar och vill ha nagot speciellt.
 
ANNONS