Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X half

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man vill ha en liten och verkligen bra kamera köp en Lumix GM1/GM5. Lumix borde återuppliva ersättning till dessa, med appfunktionalitet a la Lumix S9, detta med 14/2,5 skulle i min mening bli en riktig killer-kombination. Veteranbilsnostalgi genom handvev på din Lexus 600h hybrid istället för startmotor någon…? 🤔

Om man vill ha en liten och verkligen bra kamera köp en Lumix GM1/GM5. Lumix borde återuppliva ersättning till dessa, med appfunktionalitet a la Lumix S9, detta med 14/2,5 skulle i min mening bli en riktig killer-kombination. Veteranbilsnostalgi genom handvev på din Lexus 600h hybrid istället för startmotor någon…? 🤔
Jag hade en bil med startvev! Den räddade mig till och från jobbet en hel vecka innan jag hade tid att köpa nytt batteri. Folk glodde som om de aldrig sett en 23-åring veva igång en bil innan… 😂

... men jag känner inte för att lägga ut varken tid eller pengar på att plåta med film. Men jag saknar känslan och det långsamma fotograferandet jag finner däri.
Du känner inte för att lägga tid på det men det ska ändå gå långsamt?
Det är fler än konstruktörerna som slår knut på sig.

Poängen, eller rättare sagt bristen på poäng, är att det går precis lika bra att göra så med en bra kamera. Stäng av serietagningen, skifta till manuellt fokus om du vill det, glo inte på displayen förrän om en vecka, snurra runt själv ett varv efter varje avtryck om du vill simulera att det tar tid att dra fram filmen. Det behöver inte köpas en nerdummad pryl till för det här.

Fattar jag er rätt att man måste använda frammatningsarmen för att kunna ta nästa bild? Låter ju inte klokt i så fall. Jag har undrat vad den används till, men kunde i min vildaste inte tro att det var detta. 🤯

Fattar jag er rätt att man måste använda frammatningsarmen för att kunna ta nästa bild? Låter ju inte klokt i så fall. Jag har undrat vad den används till, men kunde i min vildaste inte tro att det var detta. 🤯
Här är det ju fusk, men Epson R-D1(s) var så på riktigt då man behövde dra i frammatningsarmen för att spänna slutaren.Den kameran var baserad på Voigtländer Bessa R2, dvs ett kamerahus ursprungligen konstruerat för film.

Ja, men då hade det ju en funktion. Urlöjligt, sa tjocka apan.

(Tjocka apan var en asrolig blog om en tjock apa med väldigt bestämda åsikter. Det han inte gillade, och det var det mesta, var LÖJLIGT. Kanske nån mer än jag minns honom. :D )

Mja, åtminstone på pappret verkar det som en rätt tveksam kamera. Jag älskar halvformat, men för mig är grejen att det får en att tänka på ett annat sätt. Vad jag tycker om är att lägga två bilder som hör ihop bredvid varandra rent fysiskt på filmen och sedan kopiera dem just så. Just den saken går inte så bra att översätta till den digitala världen.

Att formatet stämmer med vanlig APS-C gör att jag kan använda mitt Olympus Pen-objektiv på Sony Nex-7, skruva upp iso och få ett ganska liknande uttryck.

Den här produkten känns inte så lockande för mig, även om den är väldigt snygg och säkert rätt rolig att plåta med. Hade den haft en sensor i faktiskt halvformat och råformat skulle jag däremot kunna tänka mig den.

Vad jag tycker om är att lägga två bilder som hör ihop bredvid varandra rent fysiskt på filmen och sedan kopiera dem just så. Just den saken går inte så bra att översätta till den digitala världen.
Jo, det gör det. Vad jag förstår finns precis den funktionen i X half. (Även om den inte är ”rent fysisk”.)

Senast ändrad:
Jo, det gör det. Vad jag förstår finns precis den funktionen i X half. (Även om den intense ”rent fysisk”.)
Det är även min bild. När man inte använder "filmläge" får man två sammahängande exponeringar om man efter den första "matar fram filmen".

Jo, det gör det. Vad jag förstår finns precis den funktionen i X half. (Även om den inte är ”rent fysisk”.)
Personligen vill jag nog ändå ha just det upplägget på fysisk film och tror jag skulle tröttna på en digital simulering. Men det kanske är en tillräcklig simulering för många, och det kanske går att vänja sig vid.

Med en halvformatskamera för film ingår väl varje filmruta (utom första och sista) i två diptyker oavsett om det är tanken från början eller inte. Förutsatt då att jag kopierar bilderna med en negativhållare för småbild. Här handlar det om att "simulera" ett visst arbetssätt - sammanslagningen hade ju lika gärna kunna skett i appen eller valfritt bildredigeringsprogram.

Med en halvformatskamera för film ingår väl varje filmruta (utom första och sista) i två diptyker oavsett om det är tanken från början eller inte. Förutsatt då att jag kopierar bilderna med en negativhållare för småbild. Här handlar det om att "simulera" ett visst arbetssätt - sammanslagningen hade ju lika gärna kunna skett i appen eller valfritt bildredigeringsprogram.
Det var inte tanken och det är inte nödvändigt. Det får ju att maska av i förstoringsapparaten och det finns diaramar för halvformat.

Men svenske Walter Hirsch utnyttjade Canon Dials fjäderuppdragna filmframmatning som möjliggör snabb serietagning och kombinderade det med att kopiera flera exponeringar ihop, som en bit smalfilm. Hans bilder från ett midsommarfirande ledde till en enorm debatt. Han hade prioriterar känsla, rörerelse och skeende istället för maximal bildkvalitet.

Det var inte tanken och det är inte nödvändigt. Det får ju att maska av i förstoringsapparaten och det finns diaramar för halvformat.

Men svenske Walter Hirsch utnyttjade Canon Dials fjäderuppdragna filmframmatning som möjliggör snabb serietagning och kombinderade det med att kopiera flera exponeringar ihop, som en bit smalfilm. Hans bilder från ett midsommarfirande ledde till en enorm debatt. Han hade prioriterar känsla, rörerelse och skeende istället för maximal bildkvalitet.
Nej - vad jag förstår var syftet med formatet dels att kunna erbjuda kompakta kameror som använde vanlig småbildsfilm dels att erbjuda bra filmekonomi. Detta med att kunna utnyttja formatet för diptyker är väl en ren sidoeffekt.

Nej - vad jag förstår var syftet med formatet dels att kunna erbjuda kompakta kameror som använde vanlig småbildsfilm dels att erbjuda bra filmekonomi. Detta med att kunna utnyttja formatet för diptyker är väl en ren sidoeffekt.
Precis, diptyker var bara en bonus.

Det finns en poäng med stående format, eftersom det är så som många konsumerar bilder idag (på mobilen). En kamera som är enkel att ha med sig är en bra kamera. Å andra sidan konkurrerar den då direkt med mobilen, som redan har en väldigt bra inbyggd kamera just för det syftet.

Det finns en poäng med stående format, eftersom det är så som många konsumerar bilder idag (på mobilen). En kamera som är enkel att ha med sig är en bra kamera. Å andra sidan konkurrerar den då direkt med mobilen, som redan har en väldigt bra inbyggd kamera just för det syftet.
Fuji gjorde ett försök med XF 10 som i och för sig är en utmärkt kamera men som har alldeles för många av mobilens nackdelar utan att fördelarna med en "riktig" kamera väger upp. Den blev inte långlivad - förhoppningsvis ligger denna satsning mer rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto