Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat eller inte? D600 eller D7100? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej,

Det är så att jag står i valet och kvalet mellan att köpa en Nikon D600 eller en Nikon D7100.
Vad har ni för erfarenheter av dessa kameror?

Det enda som oroar mig är prisklasserna på bra fullformats objektiv.
Kan ni tipsa om några relativt billiga men ändå bra objektiv som man ändå klarar sig rätt så långt på. Jag fotograferar mest bröllop och porträtt!

Tack på förhand!

Gillar du att fotografera med tele?

Har bara testat ett tele och det är mitt 70-300 som är helt värdelöst. Ett av mina första objektiv köp för antal år sedan... därav frågar jag nu efter bra tips på objektiv. Tänker inte köpa grisen i säcken denna gången!

Vet inte om man ska satsa på en fullformat eller inte... vad hade ni gjort??

Hej,

Det är så att jag står i valet och kvalet mellan att köpa en Nikon D600 eller en Nikon D7100.
Vad har ni för erfarenheter av dessa kameror?

Det enda som oroar mig är prisklasserna på bra fullformats objektiv.
Kan ni tipsa om några relativt billiga men ändå bra objektiv som man ändå klarar sig rätt så långt på. Jag fotograferar mest bröllop och porträtt!

Tack på förhand!

Förr eller senare kommer man på att det är FX man vill ha. Känner mig som en lallande barnunge på julafton varje gång jag laddar upp bilderna från min D600 till datorn. Hade en D80 tidigare och innan dess analogt. Kanske därför FX känns så himla rätt.

Förr eller senare kommer man på att det är FX man vill ha. Känner mig som en lallande barnunge på julafton varje gång jag laddar upp bilderna från min D600 till datorn. Hade en D80 tidigare och innan dess analogt. Kanske därför FX känns så himla rätt.

Ja det är ju lite så jag tänker med att förr eller senare så kommer man köpa fx.
Jag tror jag ska köpa en d7100 först och sen satsa på bättre optik som passar till fullformat!
Så kan man byta till fullformat efterhand. Måste köpa en bättre kamera först. D80n har gjort sitt nu känner jag!

Är du nöjd med din d600? Och vad har du för optik till den? Några bra tips?

Köp fler fullformatsobjektiv om du inte redan har det innan du byter kamerahus. Jag har endast FX-objektiv men fortfarande en DX-kamera. Det blir en enorm skillnad med bättre objektiv. Inväntar D800:ans uppföljare, sen slår jag till :)

Gör det enkelt!
Gå till en seriös butik o låna en D600 lr D800 o testa en helg. Blir du förälskad så köp en.
Eller lånar du en en fotohelg av ngn här på FS o bjuder på lunch.

Den större sensorn i D600 har onekligen vissa fördelar, men det är inte med nödvändighet så att bilderna alltid blir bättre eller går att skilja från bilder gjorda med en mindre sensor. En av de största fördelarna med småbildssensor (FF) på en DSLR är att sökaren är mycket bättre och större än på de med mindre sensor. I dåligt ljus fungerar de också bättre.

Fördelen med en mindre sensor är att kameror och objektiv kan göras mindre, och man får mer teleeffekt. Har man tillgång till bra ljus är det också nästan omöjligt att se om en bild är tagen med en stor eller liten sensor.

Kanske inte Sigman, men Nikons 70-300 är inte alls dålig. Inte Tamrons heller av vad jag har hört.

Nikon 70-300 vr ska vara bra har jag hört. Men jag har den gamla versionen och Sigmas. Ibland får man fullträff och då blir det bra skärpa. Men annars är det svårt att få bra skärpa utan att använda stativ. Så nästa köp blir ett 70-300 Nikon! =)

Jag kör med D800 men när jag köpte den fanns inte D600 eller D7100 så i dagsläget skulle jag tveka. En fråga som kräver överväganden ;-)

tror jag satsar på en d7100 först och sedan köper bättre objektiv som jag kan ha även till fullformat sen. Och sen köper jag mig en D600! =) tror det är det bästa valet! Känns viktigare med bättre optik först!

ANNONS
Götaplatsens Foto