Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Ja jag kan nog inte svara för hur det funkar i din A900 men i min A580 kan jag välja klart och tydligt i menyerna mellan "Kontrast-AF" och "Fasdetektion-AF". Min kamera är normalt alltid ställd på den första. Vad står det i dina menyer Lennart?

Jag ser inte att jag har den möjligheten i A550 så det måste vara en av nyheterna i A580.

Sen tror jag att du säkert kan ha rätt fast du har fel och att det funkar underbart bra i din A900 för det.
Nej, den möjligheten gives inte i A900/A850, men det är ju lysande att man planterat in funktionen i A580. Jag har nyligen sålt min A550 och där hittade inte jag heller någon liknande funktion.

Kontrast-AF finns på de senare Canonkamerorna, typ 7D, 5DMkII m fl samt även på flera av Nikons modeller som har den som ett alternativ. Fast då är den enbart kopplad till LV.
 

microo

Aktiv medlem
(Lite sent svar men ändå.)
Man kan också beskriva det så här:
Jo det blir skillnad på AF-noggrannhet mellan FF och APS-C därför att båda systemen mäter som noggrannast på F2.8. Om man då plåtar med FF och bländare 2.8 och vill uppnå samma skärpedjup med APS-C så måste man använda F2.0. Eftersom AF-en fortfarande mäter på F2.8 som bäst så blir noggrannheten sämre.

? Stämmer detta
Borde väll mäta med objektivets fulla öpning oavset om det 5,6, 2,8 eller 1,4
 

PMD

Aktiv medlem
Nu gratisutvecklar horder av folk Linux över hela världen i liknande entusiam (utan att fatta det?) åt företag som Novell, IBM (och HP) som är en del av de företag som inte lyckatdes rå på Microsoft i den tidiga operativsystemskampen för PC och som nu är de som verkligen är de som tar hem pengarna på den marknaden.
Åt alla, faktiskt. GPL diskriminerar inte. Alla behandlas lika.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker dock det faktiskt är allvarligare att så väldigt många människor som inte alla gånger har så mycket pengar och som ändå sliter för att lägga upp 10 000 och mer för en kamera och sedan levereras undermåligt testade produkter som de i praktiken lämnas att testa själva då ingen annan gör det.
Hur många människor?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag menar att t.o.m. Windows (mot alla odds?) har ju till sist blivit hyfsat på lika lång tid ungefär trots verkligt taskiga grundförutsättningar.
WIndows NT (som alla nuvarande Windows-versioner är baserade på) har alltid haft mycket goda grundförutsättningar. Operativsystemdelen av Windows har en bra design och fungerar väl. Fönstergränssnittsdelen av Windows har dock inte alltid varit så lysande.
 

microo

Aktiv medlem
Kanske inte helt ta över, men bara nästan, det räcker väl!
När priset för ett FF kamerahus, med eller utan rörlig spegel, kommer ner i nivån 15000:-, då blir det riktigt liv i försäljningen!!

Fördelar:

Mycket, mycket större sökare, lätt att se motiven, i mörker, även med ett objektiv med låg ljusstyrka.
Det finns många fördelar utöver detta, orkar inte mässa över FF, det räcker att säga, har du testat ett FF kamerahus, blir det alltid din måttstock ...!
Min måttstock är en Sony A900!
Mon om det "bara" är stor ljustark sökare som önskas kan det nog upnås spegelöst med optisk sökare till lägre pris! och kräver inte ett stort kamrahus ell FF
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag hade haft lika mycket problem som du så skulle jag ha bytt märke.
Helt rimlig reflektion. Ja jag funderade starkt på detta men sedan fick Sony faktiskt till det klart bättre och jag har absolut inga problem alls idag med de två hus jag använder även om min A55 som jag skiiljdes ifrån efter en månad var defekt även den. Sen kan man ju fråga sig då vilket märke då i så fall?

Men vad skulle jag välja då då? Inte skulle jag valt Canon i alla fall eftersom inte ens 7D hängt med A550 i AF-precision och känslighet i en del tester jag läst och både 5D MK II- och 7D AF-trådarna har verkligen inte övertygat mig om att Canons lösningar skulle vara min frälsning. Tvärtom faktiskt.

När det gäller Nikon så var ju en av de AF-eländesrapporter jag läste här på FS den som "Mankan" skrev tror jag. Jag tror att han tog död på illusionen att mikrojusteringen var lösningen på alla AF-problem. Även han körde någon eller några svängar på verkstan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Åt alla, faktiskt. GPL diskriminerar inte. Alla behandlas lika.
Visst behandlas alla lika men alla som behandlas lika behandlar sedan inte alla andra lika och det är ju det som är den potentiella konflikten i detta. Novell som en gång hade mer än 60% av LAN-marknaden blev fullständigt utskåpat av Microsoft marknadsmässigt och hängde på repen. Räddningen blev att packa ihop en del gratis Linux-grejor som andra utvecklat och sälja dessa vidare under eget varumärke. Enda egna bidraget praktiskt taget är väl i form av serviceåtaganden och någon form av ansvar att det man plockat ihop fungerar ihop.

Smart. Då kunde man ju i princip göra sig av med alla utgifter för utveckling man dragits med förut och då kan väl inte ens Novell misslyckas med att överleva. Jag har alltid undrat om inte det känns lite konstigt för de som gjort utvecklingsjobbet.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst behandlas alla lika men alla som behandlas lika behandlar sedan inte alla andra lika och det är ju det som är den potentiella konflikten i detta. Novell som en gång hade mer än 60% av LAN-marknaden blev fullständigt utskåpat av Microsoft marknadsmässigt och hängde på repen. Räddningen blev att packa ihop en del gratis Linux-grejor som andra utvecklat och sälja dessa vidare under eget varumärke. Enda egna bidraget praktiskt taget är väl i form av serviceåtaganden och någon form av ansvar att det man plockat ihop fungerar ihop.
Helt i enlighet med GPL. Så länge man tillgängliggör källkoden till de ändringar och tillägg man har gjort så uppfyller man GPL:s villkor. Har Novell inte gjort det?

Smart. Då kunde man ju i princip göra sig av med alla utgifter för utveckling man dragits med förut och då kan väl inte ens Novell misslyckas med att överleva. Jag har alltid undrat om inte det känns lite konstigt för de som gjort utvecklingsjobbet.
Om man licensierar sin programvara under GPL så bör man vara medveten om att programvaran kan användas av andra i vinstsyfte. De allra flesta som skriver GPL:ad kod torde vara det.

Sen finns ju dessutom ännu mer tillåtande open source-licenser, där man inte ställer några större villkor alls (ibland bara att ursprungsförfattaren ska nämnas). En del ger lägger dessutom sin programvara i "public domain" och ställer inga som helst krav på den som använder eller vidareutvecklar koden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
WIndows NT (som alla nuvarande Windows-versioner är baserade på) har alltid haft mycket goda grundförutsättningar. Operativsystemdelen av Windows har en bra design och fungerar väl. Fönstergränssnittsdelen av Windows har dock inte alltid varit så lysande.
NT byggdes ju av ett team från DEC (Digital) så det gjordes nytt av den gruppen från grunden.
Klient-Windows utvecklades parallelt av Microsoft själva i ganska många år. Det var väl först med Windows 2000 som vi fick ett klient OS baserat på NT även om man parallellt sålde Microsofts eget lite lättare klient OS. XP var väl första generationen där Microsoft släppte det gamla Microsoftutvecklade klient OS:et. och byggde även det på samma bas som nät operativet, även om klientvarianten ofta haft en senare generation av själva användargränssnittet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag inte redan hade alldeles för många EF-objektiv när jag köpte min första digitala ESR så skulle jag förmodligen ha köpt en Pentax.
Helt otroligt Per. Vi är helt eniga!
En K5 skulle jag verkligen kunna tänkt mig idag och jag har alltid gillat Pentax kvalitet (i alla fall sedan 70-talet). Min konsument ME kommer alltid vara min likare kvalitetsmässigt.

De har även tagit vädertätning på hyfsat allvar även i kamerahus som inte kostat skjortan och jag tycker de bygger fina objektiv rent mekaniskt också fortfarande.

Själv hade jag några gamla Minolta-objektiv och sett i backspegeln hade jag ju lika gärna kunnat droppa det spåret för de objektiven var inte mycket att ha om jag ska vara ärlig och det var inte mitt Minolta Dynax 5-hus heller. Pajade ett par ggr det med.

Jag undrar om Pentax-ägarna är nöjda med sitt märke och deras produkter idag. Såg en sammanställning över all kameraförsäljning (där ju Sony ökat och var tvåa idag). Pentax däremot tillhörde de som tappat. Tycker jag är synd men alla små har det tufft.
 

PMD

Aktiv medlem
:)

Jo, när jag tittar på vilka av mina Canon-objektiv jag använder mest idag så är det inte de objektiv jag redan hade innan jag köpte en digital EOS (med ett lysande undantag: EF 85/1.8).

Så jag hade ju nästan lika gärna kunnat gå över till Pentax istället för att harva vidare med Canon.

Fast det är ju det där med den hägrande småbildskameran. Pentax har ännu inte presenterat någon, och Canon har väl hittills varit drivande neråt vad gäller pris på sådana, så om jag ska kunna köpa en småbildskamera till rimligt pris så kanske chansen är störst att hålla kvar vid Canon.

(Nu blev det åtminstone lite on-topic. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
:)

Jo, när jag tittar på vilka av mina Canon-objektiv jag använder mest idag så är det inte de objektiv jag redan hade innan jag köpte en digital EOS (med ett lysande undantag: EF 85/1.8).

Så jag hade ju nästan lika gärna kunnat gå över till Pentax istället för att harva vidare med Canon.

Fast det är ju det där med den hägrande småbildskameran. Pentax har ännu inte presenterat någon, och Canon har väl hittills varit drivande neråt vad gäller pris på sådana, så om jag ska kunna köpa en småbildskamera till rimligt pris så kanske chansen är störst att hålla kvar vid Canon.

(Nu blev det åtminstone lite on-topic. :)
Varför inte länsa kassan rejält och skaffa Pentax 645D? Så kallat FF-format blir lite fjuttigare i jämförelse med den 645:ans sensor på 40MP. Har sett bildexempel från denna kamera som är extremt bra vad gäller detaljering och skärpa.

På Imaging Resource kan man se hur pass mediokert samma motiv ser ut med en 1DsMkIII/5DMKII jämfört med Pentaxkameran.

Ett av de större felen med 645:an är dock priset. Har varit jättesugen på en annars.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag såg utskrifter från Leica S2 på Fotomässan i höstas, och de var väl inte heller så pjåkiga.

Priset är även där en liten nackdel.
 
ANNONS