Annons

Funderar på å sälja allt...

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_webcast.no

Aktiv medlem
...Eller inte riktigt.

Jag har en d300 med baterigrepp, SB-800 och:

Tokina 11-16 2.8
Nikkor 17-55 2.8
Tamron 70-200 2.8
Nikkor 70-300 4.5-5.6
nikkor 50 1.8

Som jag helt enkelt aldrig orkar släpa med mig :( så jag funderar på o göra mig av med det mesta (spara 50mm o SB-800:an) o köpa mig en 18-200 VR e jag dum som gör detta? Vet helt klart att den inte presterar lika bra optiskt som de ovannämda med i alla fall praktiskt! Den kan man ju alltid ta med sig...


Det känns som om fotoglädjen e på väg ut bara för att det blir för "jobbigt" o gå ut...

Jag e ju trots allt ingen proffsfotograf som "måste" ha proffs grejer, men jag tycker ju om o ha dem! Vilket dilemma :(

Någon som upplevt/tänkt det samma?

Vore väldigt tacksam för era tankar.

MVH

Alex
 
Själv ska jag köpa ett 18-200 VR om ett par veckor.
Jag ställer inga toppkrav på kvalité. Jag är ofta ute och bara går omkring när jag fotar, så ett 18-200 är perfekt för mig.
Det är ganska fina objektiv du har, jag skulle nog inte sålt alla, men jag förstår vad du menar.
 
Jag undrar om det inte blir roligare om du bara tar med dig ett objektiv åt gången. Man måste ju inte täcka in 18-200 mm varenda dag, eller hur? Eller köp dig en kompaktkamera att alltid ha i fickan, så att du slipper ångest över missade fototillfällen;-)
 
Om du nu inte behöver ljusstyrkan,vidvinkel och känner att det är helt rätt o sälja av dom "tunga" gluggarna så hade jag nog sålt av Tokina 11-16 2.8,Nikkor 17-55 2.8 ,Tamron 70-200 2.8 och inhandlat en Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR som kompliment till din nuvarande Nikon 70-300 4.5-5.6...visst det blir ett objektiv mer i väskan och ca700gr tyngre än att sälja allt o köpa en 18-200 men samtidigt vinner man lite i bildkvalite,2mm extra i vidvinkelläget och 100mm på telesidan mot 18-200:an.
 
Senast ändrad:
Jag undrar om det inte blir roligare om du bara tar med dig ett objektiv åt gången. Man måste ju inte täcka in 18-200 mm varenda dag, eller hur? Eller köp dig en kompaktkamera att alltid ha i fickan, så att du slipper ångest över missade fototillfällen;-)

Ja det e sant o det gör jag ofta, då antingen med 50mm vilket ofta blir för lång/kort eller med 17-55:an (o då måste jag ha batterigreppet på för o få balans)
o blir det ju så satans tungt :) Sen tycker jag alltid det känns som om man borde haft med ett objektiv till då man bara tar med sig 1 i stället för hela väskan.

Hade vart så skönt o kunna få bilder från 18-200 "hela" tiden...

FAN! detta va inte lätt, e ju en ekonomisk aspekt också. Hade ju vart nice o få lös lite kulor...
 
Jag skulle behållit 50/1,8, 17-55 och 70-200 samt införskaffat en kvalificerad kompakt för de tillfällen jag inte orkar släpa med mig hela väskan
 
Jag håller med Martin. Bara för att man har en massa olika objektiv måste man ju inte alltid ha med sig allihop.

Det är väl bara 70-300:an som i mina ögon ser "onödig" ut. Behåll alla andra som du har men ta bara med ett åt gången när du ger dig ut. Det är mycket mer utvecklande som fotograf att jobba med begränsade resurser. Du blir tvungen att tänka efter hur du bäst löser en bildsituation med just den utrustning du har med dig. Med träning går det bättre och bättre, men ibland kanske du missar en bild som annars hade kunnat fångats. Det är nu inget att gråta över, livet är fullt av missade bilder och det är bara att gå vidare till nästa.
 
Som reseobjektiv är 18-200 helt perfekt att ha med sig. Däremot ser inte jag det som en ersättning för 17-55 och 70-200 bara som ett komplement, då är det riktigt bra

Det förstår jag.

Hade också en tanke på att behålla 11-16, köpa 18-200 + 50mm 1.4 AF-S o sälja allt det andra (utom blixten) så skulle det hela få plats i en liten axelväska.

Då har man ju i alla fall 2 RIKTIGT skarpa gluggar för lite mer kritiska bilder...

en ide?
 
Jag undrar om det inte blir roligare om du bara tar med dig ett objektiv åt gången. Man måste ju inte täcka in 18-200 mm varenda dag, eller hur? ..

Jag tror jag ska prova nåt sånt. Har en Canon 40D med bl a en 17-55/2,8 IS. Inspirationsbrist och idétorka råder. Gluggen är nog bra men känns tråkig på nåt sätt. Funderar på en fast 30mm eller kanske en manuell Zeiss 21mm om slantarna räcker
 
Jag tror jag ska prova nåt sånt. Har en Canon 40D med bl a en 17-55/2,8 IS. Inspirationsbrist och idétorka råder. Gluggen är nog bra men känns tråkig på nåt sätt. Funderar på en fast 30mm eller kanske en manuell Zeiss 21mm om slantarna räcker
Gör det! Men det behöver inte vara nåt dyrt för att "återupptäcka" det roliga. Varför inte en adapter för manuella gluggar? Då får du jobba lite mer för bilden, men resultaten kan bli kanonfina. Det finns massor av objektiv som kan användas med EOS-kameror, dessutom till väldigt låga priser.

Jag kan rekommendera detta forum för lite inspiration: http://forum.manualfocus.org/

Jag har idag 7 objektiv, varav 5 är manuella och med fast brännvidd. Två med autofokus varav en zoom. Jag har satt upp en liten regel att jag bara får ta med mig två objektiv när jag är ute, men helst bara ett. Faktum är att jag tar bäst bilder när jag inte kan slentrian-zooma till rätt utsnitt. Ska man dessutom mecka med manuell fokus så anstränger man sig raskt lite mer av bara farten. Sen kan man börja tänka "analogt", det vill säga; man tar bara ett fåtal bilder och trycker inte på knappen förrän man är säker på att det kommer att bli bra. Vill man vara lite hardcore så skiter man i att kolla på bilderna förrän man kommer hem också;-) Kanske blev de överexponerade, kanske inte.

Det finns massor av sätt att plocka fram sin kreativitet. Att göra det enkelt för sig är nog inte ett bra sätt om man har idétorka.

Tillägg: Jag har förresten just sprängt vallen för ägande av +30 objektiv. Och merparten har varit "gammalt mög", vilket faktiskt är dem jag haft roligast med. Man kan byta och greja i all oändlighet utan att förlora en krona. I alla fall om man som jag inte gillar att samla på saker. Det man inte använder säljer man raskt innan man blir nostalgisk;-)
Är man som jag lite prylbögig (om än inte på nån märkesnivå) och teknikintresserad så lär man sig dessutom en massa om hur olika objektiv fungerar, vilket kan vara kul.
 
Uppdatering 21:15

Ska lämna tillbaka tamron 70-200 i morgon, AF:en e ju så seg att motiven hinner flytta sig innan den har hittat fokus. MEN! :) problemet är att jag på bakfyllan lyckades slikna inom japanphoto o köpa den, o där får man bara tillgodo kvitto!! :( så därför lurar jag på om det skall bli 18-200 eller sigma 70-200 2.8 i stället?

lutar nu åt 70-200:an o glömma mina tidigare planer...

FAN blir inte klok på mig själv o min beslutsångest ibland!!
(och mina impulsköp!!)
...
 
Hej Alexander.
Jag har 10 objektiv till mina Nikonkameror, från Tokina 12-24/4 till Nikon 500/4, och brukar välja ut 2-3 st till mina fotoutflykter beroende på tänkta motiv.
Ibland tar jag bara med ett objektiv som t.ex. Nikons 500 mm spegeltele som jag endast använde för blomfotografering vid ett tillfälle.
Detta tvingade mig till att tänka lite annorlunda och var riktigt uppfriskande. Dessutom blev jag nöjd med resultatet.
Med dessa rader vill jag bara säga att du inte skall förhasta dig när det gäller att sälja av dina fina gluggar.
Mvh, Rolf
 
Hej Alexander.
Jag har 10 objektiv till mina Nikonkameror, från Tokina 12-24/4 till Nikon 500/4, och brukar välja ut 2-3 st till mina fotoutflykter beroende på tänkta motiv.
Ibland tar jag bara med ett objektiv som t.ex. Nikons 500 mm spegeltele som jag endast använde för blomfotografering vid ett tillfälle.
Detta tvingade mig till att tänka lite annorlunda och var riktigt uppfriskande. Dessutom blev jag nöjd med resultatet.
Med dessa rader vill jag bara säga att du inte skall förhasta dig när det gäller att sälja av dina fina gluggar.
Mvh, Rolf

Innan jag skaffade min D700 så hade jag ett 18-200VR på min D70 och jag använde ytterst sällan några andra objektiv då. Mitt 50 1.4 åkte på lite då och då när jag behövde ljus-styrkan.
Nu sålde jag mitt 18-200 med min D70 och saknar det djupt, det ofta som det är "fel" objektiv som sitter på när jag fotar.
Alternativen till FX är få så nu sneglar jag på Tamrons 28-300, men f6.3 känns för dåligt vid 300. f5.6 är fortfarande helt ok utomhus på dagen.

/Karl
 
Jag tror inte du kommer bli så nöjd med 18-200VR som du tror. Det är helt klart bra på resa, då det täcker mycket och VR:en sparar på behovet av stativ (givetvis enbart halvsant, långtidsexponeringar faller ju bort). Men mina bilder med det har sällan den där knivskarpa skärpan och skärpedjupet är tråkigt rakt igenom. Finner väldigt ofta att jag önskat att jag tagit med mig ett eller flera andra objektiv istället. Antingen mer vidvinkligt eller snabbare.

Dock håller jag med dig om att det är jobbigt att bära på för mycket utrustning. Min lösning på det problemet kommer nog bli att jag skaffar fler fasta objektiv, de är ju ofta små och lätta. Blir nog 35/2 och 85/1.8 som komplement till mitt 50/1.4 till att börja med. Sen lockar 180/2.8 en del också (mitt 80-200/2.8 är för tungt, och används ändå nästan alltid på 150mm+ har jag upptäckt).
 
Då va det klart!

Köpte ju som sagt en tamron 70-200 som jag lämnade tillbaka efter 2 dagar för den missa fokus hela tiden o va allt för seg... Gick tillbaks till butiken med den o bytte till mig en sigma 70-200, skönt trodde jag men ikke... den front fokuserande så otroligt att den bara va o gå tillbaks till butiken igen, denna gången va jag så JÄVLA trött på 3:e parts objektiv som inte funkar så jag köpte mig en 85mm 1,8 och en 35mm 2.0 superskarpt o säker AF!! :) blir bara o spara upp till nikons egen 70-200 om den ska bli någon för detta maset orkar jag bara inte med en gång till.
vet att många har haft tur med sina objektiv medans vissa (jag!!) har otur...

/Alex
 
ANNONS