Annons

Funderar på att byta bort min 85:a

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att byta bort mitt 85mm f/1,8 USM trots alla lovord och trots att det tar fantastiska bilder...
Jag skulle nog funka bättre med en normalglugg på 30 eller 50mm (kör en APS-C 550D).

De jag sett är Canon 50mm f/1,4 samt Sigmas 30 och 50mm f/1,4 och jag undrar vilket ni skulle föredra om jag även kommer filma en del (tänker på känslan i fokuseringsringen)

Tack för hjälpen!

Hej,

Funderar på att byta bort mitt 85mm f/1,8 USM trots alla lovord och trots att det tar fantastiska bilder...
Jag skulle nog funka bättre med en normalglugg på 30 eller 50mm (kör en APS-C 550D).

De jag sett är Canon 50mm f/1,4 samt Sigmas 30 och 50mm f/1,4 och jag undrar vilket ni skulle föredra om jag även kommer filma en del (tänker på känslan i fokuseringsringen)

Tack för hjälpen!

Jag har svårt för 50mm på APS-C, jag använder 30mm (Sigma) och 85mm eftersom 50 hamnar - för mig - precis mitt emellan långt och kort.

Fokusringen på Sigma 30/1.4 är ganska bred och lätthanterlig, men de andra två vet jag tyvärr inget om.

Jag håller med smilfinken.
Mitt 50/1.4 använde jag väldigt sällan på 40D, men nu sitter det på oftare då jag numera har en 5D mkII.
/L

Och själv sitter jag på en 50/1,4 och undrar ibland om jag inte borde ha en 85/1,8 istället. Vi kanske borde byta ett tag och se om vi blir gladare.

Hej,

Har nu fått erbjudande att byta min 85.a mot antingen en Canon 50 f/1.4 eller ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.
Så nu har jag huvudbry igen :)

Vad är Era tankar?

Jag ska ha gluggen till normalt användande i familjesituationer, äger även ett 55-200 i väntan på att pengapungen skall bli tillräckligt stor för ett 70-200.
En annan tanke är ringen vid manuell fokusering när det gäller filmning?

Senast ändrad:
Hej,

Har nu fått erbjudande att byta min 85.a mot antingen en Canon 50 f/1.4 eller ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.

Vad är Era tankar?

Jag ska ha gluggen till normalt användande i familjesituationer, äger även ett 55-200 i väntan på att pengapungen skall bli tillräckligt stor för ett 70-200.

Ska gluggen sitta på som standard, så tveklöst Sigma 18-50, den har mycket större användningsområde. Canon 50 f/1.4 är en mycket trevlig glugg, men då mest som porträttsglugg och/eller under svåra ljusförhållanden.

Hej,

Vad är Era tankar?

Till skillnad mot föregående hade jag valt 50/1.4. Sigmat har min man haft, och det kommer inte i närheten av den fasta 50mm, och vi var överlag inte särkskilt nöjda med den. Men frågan är ju om du blir för begränsad med bara en fast optik i "porträttlängd". Då kanske zoomen blir en fungerande kompromiss för dig.

Jag funderade på att skriva nåt, men insåg att jag är en hopplös "OCH", inte en "ELLER". Jag funderar på att komplettera med en EF 50 mm f/1,4 USM, till de andra jag har.

ANNONS
Götaplatsens Foto