Annons

Fundering på att överge systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Jag har insett att systemkameran bara ligger och samlar damm. De senaste två åren har det blivit ett hundratal bilder, vilket bara är dumt.

Så i ett försök att göra fotograferingen lite mer lättillgänglig så klurar jag på att sälja av nuvarande kitet och köpa en bra men smidig kompaktkamera.

Nu till frågorna. =)

1. Finns det någon smidig bra kamera i dagsläget (max runt 10k) som kan ge bilder i klass med min gamla systemkamera?
Jag misstänker att det gör det, men jag har inte satt mig in i djungeln än.

2. Jag kommer fortfarande att vilja köra lite portträttfoto med hot-shoe blixtar. Så manuella inställningar är ett måste, och hot-shoe vore nice, även om jag annars kan nöja mig med slavtändning.

3. Säljer jag lättast nuvarande kit (D7100, Nikon 50/1,8, Nikon 105/2,8 VR, Sigma 17-50/2,8) som paket eller i delar?
 

Ventures

Aktiv medlem
3. I delar. Hur många vill köpa just det paketet jämfört med de som kan tänka sig att köpa någon del?

För de andra frågorna kan säkert andra lämna fler svar än mitt standardsvar; Sony RX100. :)
 

Gralq

Aktiv medlem
3. I delar. Hur många vill köpa just det paketet jämfört med de som kan tänka sig att köpa någon del?

För de andra frågorna kan säkert andra lämna fler svar än mitt standardsvar; Sony RX100. :)
Helt sant där, och blir man sittandes med någon liten del så är det ju bara att prisdumpa..

Sitter faktiskt och klämmer lite på min brors RX100V nu. Trevlig liten mojäng, men jag behöver kolla mer hur det funkar med blixtinställningar osv.
 

StanM

Aktiv medlem
Håller med om de övriga svaren angående försäljning av din befintlig utrustning.

Däremot har jag ett annat förslag gällande kompaktkamera - Fujis X100-serie. Modellen finns i olika versioner, den ursprungliga X100, efterföljarna X100S, X100T, X100F och den nyaste X100V. Den har en aps-c sensor och ett fast 23mm f2 objektiv som motsvarar 35mm i det som kallas ’fullformat’. Med objektivtillsatser kan kan få (motsvarande fullformat) 28mm samt 50mm, om det senare fungerar för dina porträtt. Trevlig kamera med både optisk och elektronisk sökare. X100S och T har en 16mp sensor, F har en 24mp och V har den senaste 26mp.
Jag har själv haft en F, sålde den då jag har för mycket utrustning.

Om du ändå kan tänka dig en systemkamera fast i det (väldigt) lilla formatet, finns Fujis X-E serie med den första X-E1, därefter X-E2, X-E3 och senaste X-E4. Väldigt små och nimma hus och med Fujis objektiv blir det ändå ett litet paket.
X-E har bara elektronisk sökare som funkar bra, tycker jag. En sak man bör veta om den första X-E1 är att fokus är relativt långsam, de övriga har snabbare autofokus.

Det finns de som tycker att Fujis jpeg är så pass bra direkt ur kameran, att de slutat fota i råformat.

Alla Fuji ovan har en enkel inbyggd råkonverterare som man kan påverka lite och få en jpeg som är annorlunda än råfilen. Funkar väl ok men jag skulle ändå rekommendera Capture One 21 gratisutgåva för Fuji (finns även för Sony) som är sååå mycket bättre. Och gratis är ju gott ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Både Fujifilm X100-serien och Ricoh GR-serien ger mycket bildkvalitet för sin storlek, men de har en påtaglig nackdel i att båda har fasta vidvinklar som objektiv. GR är snäppet vidvinkligare än X100 och saknar även sökare så man är hänvisad till skärmen om man inte sätter en optisk genomsiktssökare i blixtskon. Detta är kanske inte helt passande om ett tänkt användningsområde är porträtt om det inte är mer människa/or i miljö-stuket. En fördel de har är dock blixtsynk på korta tider.
 

Gralq

Aktiv medlem
Tack för tips =)

Dock kommer en fast brännvidd tyvärr inte att funka. Jag testade det under ett par månader på systemkameran för en massa år sedan, och jag kände mig tyvärr bara begränsad hela tiden.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har insett att systemkameran bara ligger och samlar damm. De senaste två åren har det blivit ett hundratal bilder, vilket bara är dumt.

Så i ett försök att göra fotograferingen lite mer lättillgänglig så klurar jag på att sälja av nuvarande kitet och köpa en bra men smidig kompaktkamera.

Nu till frågorna. =)

1. Finns det någon smidig bra kamera i dagsläget (max runt 10k) som kan ge bilder i klass med min gamla systemkamera?
Jag misstänker att det gör det, men jag har inte satt mig in i djungeln än.

2. Jag kommer fortfarande att vilja köra lite portträttfoto med hot-shoe blixtar. Så manuella inställningar är ett måste, och hot-shoe vore nice, även om jag annars kan nöja mig med slavtändning.

3. Säljer jag lättast nuvarande kit (D7100, Nikon 50/1,8, Nikon 105/2,8 VR, Sigma 17-50/2,8) som paket eller i delar?
Låter som Ricoh GRIII skulle passa dig bra.

Vad gäller att sälja det du har så skulle jag personligen helt klart sålt alla grejor separat då man oftast får mer på så sätt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för tips =)

Dock kommer en fast brännvidd tyvärr inte att funka. Jag testade det under ett par månader på systemkameran för en massa år sedan, och jag kände mig tyvärr bara begränsad hela tiden.
Frågan är väl egentligen om du har krav på tunnt skärpedjup vid porträtt eller inte. Om inte är det genast lättare. Dock var det detta med blixt och där är mig veterligen RX100 II ensam i RX100 serien om blixtsko.

Kan du tänka dig en lite större storlek (större jackficka i bästa fall) finns Sony RX10 serien där modell ett II och III ligger under eller i nivå med budget. De första två har motsv 24-200 och fast bl 2,8. Den sista ligger på motsv 24-600 vill jag minnas men bl 2,4-4. Alla har blixtsko.

Skall det vara mindre med blixtsko och zoom finns få. Men Canon G5X modell ett och G1X serien har blixtsko.

Fundera annars på dpegellös systemkamera.

Gällande försäljning: sälj huset med normalzoomen tillsammans och resten löst.
 

Gralq

Aktiv medlem
Fundera annars på dpegellös systemkamera.

Gällande försäljning: sälj huset med normalzoomen tillsammans och resten löst.
Jag har kollat lite på spegellöst, men det blir tyvärr lite same same som jag har nu om än i aningens mindre format. Så ligger nuvarande systemkamera i ett skåp så lär en ny systemkamera också göra det.
 

lonian

Aktiv medlem
Nikon z50 är ju väldigt liten och med pankaks objektivet till. Annars hade jag nog valt mobil före kompaktkamera.
 

janc

Aktiv medlem
Tack för tips =)

Dock kommer en fast brännvidd tyvärr inte att funka. Jag testade det under ett par månader på systemkameran för en massa år sedan, och jag kände mig tyvärr bara begränsad hela tiden.
Personligen skulle jag titta på Fuji X-E4 (eller någon av de ridigare modellerna i den serien) med Fuji 27mm optik. Ett kompletterande objektiv får du ner i andra jackfickan ;-)
 

Ventures

Aktiv medlem
Saknar dock blixtsko och TS ville kunna använda blixt om jag minns. Samma problem med LX15 och alla RX100 förutom modell II.
Jag använder ibland en eller flera SB-800 som slavblixt med RX100. Fungerar bra och det är trots allt "off the camera " - blixt man vill ha om det inte enbart är dokumenterade foto. Men vill man ha med blixtsko så finns det ju andra alternativ.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag använder ibland en eller flera SB-800 som slavblixt med RX100. Fungerar bra och det är trots allt "off the camera " - blixt man vill ha om det inte enbart är dokumenterade foto. Men vill man ha med blixtsko så finns det ju andra alternativ.
Jo, men vad jag minns hamnar man på lång slutartid om man kör "dum" optisk slav (1/30sek?) Och det funkar dåligt för upplättning.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag använder ibland en eller flera SB-800 som slavblixt med RX100. Fungerar bra och det är trots allt "off the camera " - blixt man vill ha om det inte enbart är dokumenterade foto. Men vill man ha med blixtsko så finns det ju andra alternativ.
Även om man kör off kamera flash är blixtskon bra att sätta en radiotrigger i
 
ANNONS