Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar om utskrivning hos lab

Produkter
(logga in för att koppla)

JDKD

Aktiv medlem
Är det samma kvalite på fotopappret till bilderna från digitalkamerna som till dom analoga bilderna?

Vilket format ska man skriva ut i 10*15 eller 11*15? Jag har inte hittat något fotoalbum där man kan få plats med 11*15 bilder. Finns det album och ramar så man kan stoppa ner 11*15 bilderna? Vilka bilder ser bäst ur från en digitalkamera samt digital systemkamera 10*15 eller 11*15?

JDKD skrev:
Vilket format ska man skriva ut i 10*15 eller 11*15?
De flesta digitala kompaktkameror har en bildsensor som ger bilder med proportionerna 4:3, alltså 640x480 pixlar, eller 1200x900 eller 2400x1800 eller...
Sådana bilder bör även skrivas ut med proportionerna 4:3, alltså 11x15cm.

De flesta digitala systemkameror har en bildsensor som ger bilder med proportionerna 3:2, alltså 3000x2000 eller...
Sådana bilder bör även skrivas ut med proportionerna 3:2, alltså 10x15cm.

Om du själv beskär bilden kan du få vilka proportioner du vill, t.ex. kvadratiskt. Då kanske du vill välja utskriftsformat 11x15 och sedan klippa i pappret så att du får 11x11.

Hur ska man ladda upp? Ska man ladda upp i full storlek eller minska ner till det antalet pixlar som faktiskt används? Ska man välja autokorrigering även om man fixat till bilderna själv (färger, kontrast, skärpa osv)?

Om man väljer en vit ram runt bilderna, kommer den bli jämn även om man inte beskär bilderna innan?

Nåt annat man bör tänka på innan man lämnar in bilderna? Ska snart göra det för första gången och har samlat på mig en hel del bilder så jag vill ju att det ska bli rätt på första försöket.

om du har bearbetat bilderna själv ska du inte välja autokorrigering

jag laddar alltid upp i så stor upplösning som möjligt, vet inte om det är nödvändigt jämt men så gör jag och det blir bra

vit ram, tja, crimson har iaf förhandsgranskning så man kan se hur det blir. De tar typ 5% eller så och gör vitt runtom

Hur vet jag hur proportionerna är på min digitalkamera?

Ser det dumt ut om man skriver ut bilderna från en kompaktkamera till 10*15 format? Blir dom liksom "ihoptryckta"?

Är det någon som skrivit ut från expert? Blir dom OK?

JDKD skrev:
Hur vet jag hur proportionerna är på min digitalkamera?

Ser det dumt ut om man skriver ut bilderna från en kompaktkamera till 10*15 format? Blir dom liksom "ihoptryckta"?

Är det någon som skrivit ut från expert? Blir dom OK?
Kolla storleken på bilderna, tex har jag 2816x2112 pixlar. Ta 2816/2112=1.3333 vilket är 4/3.
Får du istället, när du utför divisionen, 1.5, så har du 3/2 format.

När du framkallar brukar bilderna inte bli hoptryckta på något sätt, utan antingen blir dom tvångsbeskurna automatiskt, eller också blir det vit kant runt på två av sidorna. Detta brukar man få välja, och kan tex heta "passa in" eller liknande.

från Expert blir väl bilderna OK, men det finns bättre är min erfarenhet
Sen att jag inte rekommenderar Expert beror mest på usel service vid en kamerareparation för nåt år sedan...

Fast det är ju så billigt så du kan ju beställa några och kolla

ANNONS
Götaplatsens Foto