Annons

Funkar AF med AF-S objektiv och teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett t.ex Kenkos 2x teleconverter köras med Nikon 70-200 f/2,8 VR, och det funkade utmärkt, inklusive VR. Samma teleconverter kan även driva äldre AF-gluggar.

Det kanske inte var ett allomfattande svar, men förhoppningsvis gjorde det dig lite tryggare..

/E

strombergjo skrev:
Funkar AF med med en vanlig teleconverter och AF-S objektiv eller måste man använda Nikons egna.

/Johannes
Det är nog åt andra hållet problemet ligger, dvs att de särskilda afs-konvertrarna är de som inte fungerear på gluggar utan afs. De går dock att modifiera så att de funkar på alla gluggar. Det lär finnas anvisningar på nätet hur man gör.

Re: Re: Funkar AF med AF-S objektiv och teleconverter?

paul innergård skrev:Det är nog åt andra hållet problemet ligger, dvs att de särskilda afs-konvertrarna är de som inte fungerear på gluggar utan afs. De går dock att modifiera så att de funkar på alla gluggar. Det lär finnas anvisningar på nätet hur man gör.

Paul har helt rätt, problemet är snarare det motsatta än ursprungsfrågan. För att utveckla lite:

Det man kan göra är att ta bort en liten metallklack på afs-telekonvertrar (TC-14E, TC-17E eler TC-20E) så att de fysiskt passar på icke-afs-objektiv, men någon AF får man inte. Observera dessutom att konvertrarna (i alla fall TC-17 och TC-20) sticker ut lite framåt så de passar bara till objektiv som har lite ledigt utrymme baktill.

Nikons afs-konvertrar har helt enkelt ingen mekanisk överförig som kopplar samman fokuseringen i ett "vanligt" AF-objektiv med fokusmotorn i kameran. Däremot har de de kontakter som behövs för att skicka signaler om fokus från kameran till de inbyggda fokusmotorerna i afs- och afi-objektiv.

Flera av tredjepartstillverkarna har däremot lyckats klämma in fokuseringsöverföring i sina konvertrar.

Kenko Pro 300 2x och Nikon 70-200/2,8 VR

Ovanstående kombination fungerar helt klanderfritt kan jag intyga. Jag har tagit ett tusental bilder med denna kombination nu i sommar. Kombinationen kan fladdra i kontrastlösa sammanhang men inte mer än vad AF-objektiv vanligtvis gör annars också utan telekonverters. Kamerorna jag använt är Nikon D70 och D70s. Tilläggas kan att jag mestadels använder spotmätning av gammal vana från den analoga tiden.

En intressant detalj i sammanhanget är att Kenkos, Tamrons och Sigmas teleconvertrar (icke DG) inte "rapporterar" sin existens till kameran. =) Detta innebär att du kan köra en 2x konverter på en f/4 utan att tappa AF. Kanske inte att rekommendera alla gånger med den kombinationen (f/8) men har du gott om ljus så är det enligt mig väldigt värdefullt med AF då iaf jag är kass på att fokusera manuellt. Sigma skiljer sig från de andra genom att den har ett utstickande främre linselement vilket gör att det bara passar gluggar med stor öppning baktill. Kenko och Tamron kan du slänga på i princip vilken glugg som helst med blandade resultat. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto