Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funkar iBook med bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Goddages gott folk.
Har kollat runt lite i forumen och sökt men inte riktigt hittat svaret jag letar efter.
Det är så att jag har funderat på att köpa en dator. Jag vill ha bärbar för jag vill kunna ta med den när jag reser och så, och jag vill ha Mac för... tja, jag vill ha en Mac iallafall.
Den jag har kollat på är en iBook 14" uppgraderad med 80 gb hårddisk och 512 mb ramminne. Med min studentrabatt blir priset för detta 12300 kr och jag har inte råd att lägga mer pengar.
Är det värt det? Får jag mycket dator för pengarna? Funkar det bra att redigera bilder på?
Helt enkelt, borde jag köpa den?

Mvh Askel

Finns det någon speciell anledning att ta 14" istället för 12"? De har samma maxupplösning.

Jag har en PowerBook 12" och skärmen är helt ok i färgerna men ljusstyrkan är ganska kass. Inget man sitter ute och jobbar med på sommaren, tyvärr.

Askel skrev:
Goddages gott folk.
Har kollat runt lite i forumen och sökt men inte riktigt hittat svaret jag letar efter.
Det är så att jag har funderat på att köpa en dator. Jag vill ha bärbar för jag vill kunna ta med den när jag reser och så, och jag vill ha Mac för... tja, jag vill ha en Mac iallafall.
Den jag har kollat på är en iBook 14" uppgraderad med 80 gb hårddisk och 512 mb ramminne. Med min studentrabatt blir priset för detta 12300 kr och jag har inte råd att lägga mer pengar.
Är det värt det? Får jag mycket dator för pengarna? Funkar det bra att redigera bilder på?
Helt enkelt, borde jag köpa den?

Mvh Askel

Jag funderar själv på att köpa en Powerbook 12"
Fördelen med PB jämfört med ibook är att du kan köra en extern skärm upp till 2048 x 1536 med miljoner färger. Detta tycker jag är en förutsättning för att jobba med högupplösta bilder.

Hur funkar det med studentrabatten? vilka är kraven? Var köper man? Och hur mycket rabatt kan man få?

Rabatten är 10% på hårdvara och 50% på program. Man kan logga in på www.csnkortet.se med sitt kortnummer och lösenordet som skickades med när man fick kortet. Sen kan man klicka sig vidare till apples hemsida och när man beställer så räknas rabatten automatiskt.

Re: Re: funkar iBook med bilder

Anders Lindén skrev:
Jag funderar själv på att köpa en Powerbook 12"
Fördelen med PB jämfört med ibook är att du kan köra en extern skärm upp till 2048 x 1536 med miljoner färger. Detta tycker jag är en förutsättning för att jobba med högupplösta bilder.

Hur funkar det med studentrabatten? vilka är kraven? Var köper man? Och hur mycket rabatt kan man få?

Man kan använda ibook med extern skärm och högre upplösning än 1024x768 om man installerar hacket screen spanning doctor.

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Ska funka bra enligt dom på 99mac.se

!4" Ibook är ingen höjdare i min mening när 12" kör samma upplösning.

På Ibook så blir det väl endast skärmdubblering, rätt mig gärna om jag har fel.

Jag kör min 12" PB med extern skärm för bilder och det är grymt att ha alla paletter (stavning?) på PB-skärmen och själva bilden man jobbar med på den externa skärmen. Fattar inte hur jag har klarat mig utan det tidigare... :)

Ärligt talat är laptopskärmen rätt usel när det gäller bilder så spara till en extern skärm om du vill ha koll på färger å stuff.

Just.. köp inte extraminne hos Apple utan på tex. Mycom.se eller liknande. Du sparar bra med pengar där.

Speedy skrev:
Just.. köp inte extraminne hos Apple utan på tex. Mycom.se eller liknande. Du sparar bra med pengar där.

Är det lätt fixat o stoppa i mer minne själv? Antar att det bara finns en extra minneskortplats förutom de inbyggda 256 MB på 12"PB?

Märker du av någon ökad seghet när du jobbar med 2 skärmar i till ex. Photoshop med en tung bild?

En extra minnesplats, som man kommer åt genom att skruva loss fyra skruvar. Direkt under luckan som man får bort, sitter minneplatsen. D.v.s. ja, det är lätt.

iBooken klarar, som tidigare nämnts att driva en extern skärm även utan spegling, om man installerar Screen Spanning Doctor.

Jag märker inte att det går segare med dubbla skärmar i Photoshop (De går dessutom utmärkt att kalibrera/profilera dem separat.)

Jag har en PB 12", men just det fungera lika bra på iBook.

Rätt. Finns bara en ledig plats. Sen sitter det 256mb på moderkortet.
Du skruvar bara bort fyra skruvar på undersidan av datorn, tar bort luckan och klickar dit minnet.

Njae.. egentligen inte. Däremot så räcker inte 32mb grafik så långt om man kör OS X grafiska lull lull på en större skärm. Men det är ju inget som tar ner PS arbetet. Tror mycket hänger på minnet du har faktiskt. 256mb räcker inte långt i OS X tyvärr.

Då kanske jag ska tillägga att jag har 64 MB minne på grafikkortet och 1280 MB RAM. De 256 jag fick med från början räcker knappt till att surfa (Ok, lite överdrivet kanske.)

Numer tror jag dock att det är 512 som standard i PB.

/Jenkan - snabb på tangenterna ;)

(Jag installerade faktiskt en helt laglig Tiger på den i måndags.)

32mb räcker till bildredigering. ser ingen skillnad mot jobbets matroxkort på samma skärm.

Undrar om extrafacket är tom på Ibook? Måste kolla på tjejens dator.. Sitter en 256 standard där på PB. Iaf så är allt under 512 vansinne på OS X.

Anders Lindén skrev:
Hur mycket gick det kalaset på? 1 GB-minnena är väll svindyra?

Drygt 1500 har jag för mig. Det var några månader sen. Sved kanske lite då, men jag har aldrig ångrat det.

Köpte det i nån vanlig PC-butik på nätet. Mac-butikerna är alltid mkt dyrare.

Speedy skrev:
Rätt. Finns bara en ledig plats. Sen sitter det 256mb på moderkortet.
Du skruvar bara bort fyra skruvar på undersidan av datorn, tar bort luckan och klickar dit minnet.

Njae.. egentligen inte. Däremot så räcker inte 32mb grafik så långt om man kör OS X grafiska lull lull på en större skärm. Men det är ju inget som tar ner PS arbetet. Tror mycket hänger på minnet du har faktiskt. 256mb räcker inte långt i OS X tyvärr.

Så är det på powerbook, men på ibook tar man bort tangentbordet, lyfter på airportkortet och där under sitter en ledig minnesplats. :)

aha.. det förklarar varför tangentbordet sitter å glappar lite på Ibook.

Någon som vet ifall det finns någon Ib sida i stil med PBfixit.com?

Jag använder en iBook 14" 40 gb hårddisk och 512 mb ramminne och det fungerar jätte bra för att redigera bilder i PS. 12" är lite väl liten även om upplösningen är den samma.
Helt enkelt, köp den om du har råd med det!
Men vill du spara pengar så ta och se först vad som går att köpa begagnat, en ett eller två år gammal mac är inte helt fel för bild redigering.

ANNONS
Götaplatsens Foto