Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funkar polfilter till min 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Hej. Jag har precis beställt en Eos 20D och vill skaffa mig ett polfilter till standardoptiken som följer med.

Fungerar överhuvudtaget polfilter till digitalkameror?

Är det samma diameter på samtliga optik till kameran - så att jag bara behöver köpa 1 st polfilter på sikt?

Rekommenderas något särskilt polfilter? Jag vill ju ha cirkulär om det är den man vrider tills det mörknar.

Jag biter i det sura äpplet nu efter att jag för några år sedan gjorde mig av med min gamla traditionella Eos uttrustning inkl objektiv o massor med filter ink. pol. :-/

elingseva skrev:
Fungerar överhuvudtaget polfilter till digitalkameror?

Ja....?

elingseva skrev:
Är det samma diameter på samtliga optik till kameran - så att jag bara behöver köpa 1 st polfilter på sikt?

Nej, det sklijer, Canon har 52,58,67,72 eller 77mm Men det är bara proffsgluggarna som har 72/77mm. Alla i konsumentklassen har 52 eller 58.

elingseva skrev:
Rekommenderas något särskilt polfilter? Jag vill ju ha cirkulär om det är den man vrider tills det mörknar.

Ja, du ska ha ett cirkulärt, Hoya är en av tillverkarna.

Ett tips om du har ett par objektiv med olika diameter (t ex 52 och 58 mm) är att du köper ett polfilter som passar den större diametern och sedan skaffar en step-up-ring (t ex 52->58). Den tillåter att du monterar filter med en större diameter på ett objektiv med mindre diameter.

ANNONS
Götaplatsens Foto