Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktionsmakro för bilder som ska publiceras på web

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob_111

Medlem
Hej.

Jag har flera hundra bilder som jag vill lägga ut på nätet. För att behålla skärpa måste jag förminska bilderna och sedan skärpa upp dem.

Finns det någon guide som tar upp problemet? Har letat men inte hittat något.

Så hur spelar jag in ett funktionsmakro på CS 5 och vilka verktyg och inställningar ska användas för att förminska och skärpa upp bilderna?

Tack på förhand.

Jag förstår inte riktigt hur du ska göra denna process med flera hundra genom PS. Du borde göra det via LR som är till för sådant. Men har du inte LR så går ju inte det :p

För att förminska bilder och automatiskt kompensera för det.
"Edit - Preferences - General":
Ställ in "Bicubic Sharper"
Starta om PS.

För att automatisera förminskning och ändringar i t.ex. "Working space" (sRGB, ProPhoto RGB, Adobe RGB, etc), var bilderna ska sparas och även köra andra egentillverkade skripts:
"File" - "Scripts" - "Image Processor..."

Jag använder aldrig OS eller program på svenska, bl.a. för att jag började med datorer på 70-talet och fortsatt på engelskan och för att minimiera problem som kan uppstå i OS och program. Jag jobbar dessutom bara med support på produkter på engelska.
Jag hoppas detta hjälper dig ändå och att du kan leta dig fram till vad det är på svenska.

Det går alldeles utmärkt att göra i PS med Batch och Actions.
Jag känner mig inte så sugen på att göra någon genomgång av det för det måste finnas hur mycket som helst på nätet om man bemödar sig med att söka.

ANNONS
Götaplatsens Foto