Annons

Gällande billiga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer nog köra på denna 18-55 ett tag o kolla... men är ute efter ett nytt för att kunna komma nära inpå personer utan att behöva trycka upp kameran i ansiktet på dom.
men tror det får bli o vänta ett tag med o köpa ett nytt då ska jag ändå lägga ut pengar på det kan jag lika gärna ta en bra o skarp en.

jag ska ner på intervjun undra dock hur många som får den chansen... kanske är massor.. :/

du tycker alltså att 3k är på tok för mycket för ett objektiv med har råd med Adobe Photoshop CS2(?) vilket kostar minst 9000:- :D

men mitt tips är i alla fall att du skaffar en ljusstark normal 50/1.8 vilket ger väldigt mycket objektiv för pengarna trots att det är mycket plastigt och enkelt men du får mycket som ditt kitobjektiv inte har - grym skärpa, kort skärpedjup samt ljusstyrka

fridhamre skrev:
du tycker alltså att 3k är på tok för mycket för ett objektiv med har råd med Adobe Photoshop CS2(?) vilket kostar minst 9000:- :D
Givetvis har han liksom så många andra (jag t ex) stulit det eftersom det är löjligt dyrt.

men mitt tips är i alla fall att du skaffar en ljusstark normal 50/1.8 vilket ger väldigt mycket objektiv för pengarna trots att det är mycket plastigt och enkelt men du får mycket som ditt kitobjektiv inte har - grym skärpa, kort skärpedjup samt ljusstyrka
50/1,8 är inte en "normal" på en EOS 400D. Dessutom vill han ju ha en telezoom (om jag förstått det rätt), så det verkar väl dumt att slänga en tusenlapp på något man kanske inte behöver.

Håll i pengarna och vänta. Eller köp det du verkligen vill ha på avbetalning. Det är ingen vits att handla massa halvdant skrot.

Fan vad alla börjar bli agresiva nu då... :/

Jag har redan sakt att jag kommer och vänta för att kunna köpa mig en bra glugg på en gång.... ska försöka be kusinen min som jobbar som fotograf att ta med sig några olika i sommar när jag träffar han... då får jag en chans att testa lite iallafall...

Beträffande PS har jag inte köpt det men har en godkänd variant då min farsa jobbar som designer/lärare...så får han ha en verson av programmet hemma.

(det är ett bra program men aldrig i helvete att jag skulle betala 9k för det så länge man köper sånt som privatperson och inte företag..) :p

Makten skrev:
Givetvis har han liksom så många andra (jag t ex) stulit det eftersom det är löjligt dyrt.

ska väl inte diskutteras här men vilket "fint" sätt att rättfärdiga stöld - tycker att ett EF 600/4 L IS USM är på tok för dyrt med men det är å andra sidan riktigt bra så man kanske skulle sno ett ;)

(observera att ett gnutta sarkasm är tillagt tillsammans med mina egna åsikter om att man ska betala för det man använder - adobe har trots allt varit snälla nog o tagit fram en enklare variant för hemanvändare)

I övrigt så missade jag att det var en telezoom du var ute efter Simon - såg bara att du skrev "zoom" men vill fortfarande tipsa om det fasta 50/1.8 som jag tycker är otroligt bra objektiv för väldigt lite pengar och som kan utveckla en nybörjarfotograf väldigt mycket

tycker annars som Makten säger - att man ska spara till det man verkligen vill ha istället för att köpa sånt som inte riktigt är det man suktar efter bara för att det är billigare

jag kommer vänta.... ska be snällt att min kusin tar med sig några av sina objektiv när jag ska ner på ett bröllop med han till sommaren :p får prova lite då :D

Sen om jag kommer in på skolan får man se vad man har för behov då..

fridhamre skrev:
ska väl inte diskutteras här men vilket "fint" sätt att rättfärdiga stöld - tycker att ett EF 600/4 L IS USM är på tok för dyrt med men det är å andra sidan riktigt bra så man kanske skulle sno ett ;)
Jag har aldrig rättfärdigat det;-) Men det är en stor skillnad, nämligen att Adobe snarast vinner på att jag stjäl programmet mot om jag låter bli. Köpa det tänker jag nämligen inte göra förrän jag kan använda det kommersiellt.
En fysisk produkt kostar pengar att framställa, medan ett program kostar att utveckla. Alltså skulle jag inte stjäla en glugg för att den är för dyr.

Det är väl lika bra att den här tråden låses på en gång, annars blir det väl som vanligt när nedladdning av PS diskuteras här på forumet.

/kent
(som förövrigt stulit sitt CS3 utan att skämmas)

ANNONS
Götaplatsens Foto