Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå över till Lightroom från Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag har - av oklar anledning - alltid använt mig av Bridge när jag kollat igenom, sorterat och lagrat mina bilder. Så nu har jag en NAS där jag har alla mina alster relativt prydligt sorterat, med en mappstruktur som ser ut typ så här: Bilder/2012/År-Månad-Dag och för mer designade och fixade grejer ser den ut så här Bilder/Design/Skivomslag/Artist/Skiva. Ja - ni fattar. Nu har jag förstått att Lightroom är bättre och smidigare att använda, och funderar på att gå över till det, men finns det något smidigt sätt att göra det när man redan har tiotusentals - kanske hundratusentals - bilder som redan ligger sorterade i mappar? Det känns som om jag skulle börja från scratch så skulle jag givetvis köra med Lightroom, men nu känns det lite som ett omöjligt uppdrag. Eller är det bara jag som är dum i huvudet och inte fattar att det finns ett smidigt sätt?

Inga problem. Du kan låta dina bilder ligga kvar i din struktur och bara indexera dem genom att vid import välja "lägg till" istället för att kopiera dem.

Läs gärna artikeln om Lightroom som finns här:

Lr-artikel del 1

Jag rekommenderar att du fortsätter precis som du har gjort.... fast använder LRC.
Samma struktur, samma namngivning osv.
Starta med dina NYA bilder, känn på det, passar det dig?
Skall du använda keywords? Hur då? tillför det ngt? Vad vill du tillföra i så fall?
Om det passar DÅ kan du importera de gamla bilderna.

Det gäller att förstå att LRC är en databas och Bridge är en browser, en viss skillnad.

Antar som övriga att du menar LR Classic ?

Jag skulle som Erik föreslår börja med nya bilder och låta LRC kopiera in bilderna till en filstruktur liknande den du har baserad på datum. I princip är ju filstrukturen ointressant när du är i LRC men då kan du enklare backa till Bridge om du ångrar dig.

För att hålla koll på olika projekt har LRC mängder med alternativ till mappar…

Det finns en tråd i ämnet här:

ANNONS
Götaplatsens Foto