Annons

Går det bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
8.5% låter som den federala skatten, men till den tillkommer den kantonala. Schweiz har väldigt låga skatter och lite att säga till om, eftersom kantonerna är ganska självständiga.
Återigen ”svarar” du utan att svara.

Du påstod nyss att Schweiz har högre ”företagsskatt” än Sverige. Jag kan inte hitta något stöd för ditt påstående. Så om du inte kan visa hur hög den schweiziska skatten är förutsätter jag att du, precis som i dina tidigare inlägg, bara slängde ur dig något som du tyckte lät bra, utan att bekymra dig om fakta.
 

Falumas

Aktiv medlem
Återigen ”svarar” du utan att svara.

Du påstod nyss att Schweiz har högre ”företagsskatt” än Sverige. Jag kan inte hitta något stöd för ditt påstående. Så om du inte kan visa hur hög den schweiziska skatten är förutsätter jag att du, precis som i dina tidigare inlägg, bara slängde ur dig något som du tyckte lät bra, utan att bekymra dig om fakta.
Mitt företag i Zürich betalar 37%

Federala är 8.5% och kantonala 28.5%
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller med, det är konstigt att nationer sköts så dåligt att det blir sådana situationer.
En av världens genom tiderna rikaste personer hette Bo Jonsson Grip. Han ägde så gott som hela Finland och bitar av Sverige.

Karl XIV:s adoptivfar förlorade Finland i ett krig.

Tur som det är styrd vår stat lite annorlunda nuförtiden.

Men vi kanske ska be Carl XVI Gustav att adoptera någon med egen förmögenhet som kan betala av vår statsskuld?
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt Expatica:
"The effective maximum income tax rate of an ordinarily taxed company with an EBT of CHF 1,000,000 is roughly 24%, the lowest about 13%."

EBT = Earnings Before Taxes (tror jag)
1 CHF ~= 9.7 SEK

Jag har inte kontrollerat detta mot någon annan informationskälla.
 

Falumas

Aktiv medlem
En av världens genom tiderna rikaste personer hette Bo Jonsson Grip. Han ägde så gott som hela Finland och bitar av Sverige.

Karl XIV:s adoptivfar förlorade Finland i ett krig.

Tur som det är styrd vår stat lite annorlunda nuförtiden.

Men vi kanske ska be Carl XVI Gustav att adoptera någon med egen förmögenhet som kan betala av vår statsskuld?
Var det inte nuvarande kung som efterskänkte statsskulden Kalle 14 betalade åt Sverige. Så fick han apanage istället för ränta på lånet
 

Falumas

Aktiv medlem
Enligt Expatica:
"The effective maximum income tax rate of an ordinarily taxed company with an EBT of CHF 1,000,000 is roughly 24%, the lowest about 13%."

EBT = Earnings Before Taxes (tror jag)
1 CHF ~= 9.7 SEK

Jag har inte kontrollerat detta mot någon annan informationskälla.
Dom har precis från igår sänkt den eftersom kostnaderna för det den skulle täcka har sjunkit. I Schweiz är i princip alla olika skatter förutom inkomstskatten öronmärkt för något. Momsen går till pensioner t.ex vet inte vad det var företagsskatten skall täcka.
 

Falumas

Aktiv medlem
I skatt på bolagets vinst? Det är ganska rejält ...
Inkomstskatten är lägre, så jag tar alltid ut så att bolaget nolltaxerar.

Kanske också en grund till löneläget här. En kassörska på Lidl tjänar ca 40.000kr i månaden och räknas som låginkomsttagare och slipper i princip betala inkomstskatt därför
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mitt företag i Zürich betalar 37%

Federala är 8.5% och kantonala 28.5%
I Schweiz (till skillnad från nästan alla andra civiliserade länder i världen) räknar man tydligen skatten "baklänges". Dvs om bolagets vinst är 10000 CHF så är inte skatten 37 procent av det (alltså 3700 CHF) utan 37 procent av det som är kvar efter att skatten är dragen (skatten är alltså ungefär 2700 CHF).

37 "schweiziska procent" motsvarar då 27 "svenska procent". Fortfarande högt, högre än svensk bolagsskatt.

Jag hade fel ser jag nu den var 28% med 8.5% statlig skatt. Nu sedan igår 22%.
28 "schweiziska procent" motsvarar då knappt 22 "svenska", dvs samma som svensk bolagsskatt. Och efter sänkningen motsvarande 18 procent.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tobaksskatten - Pensioner
MOMS - 20% till Pensioner resten till den federala budgeten

Företagsskatten är inte öronmärkt, utan det var riksbankens vinst som dom senaste åren varit så hög att företagsskatten kunde sänkas. 83% går till det federala och 17% till kantonen. Riksbanken köper bland annat € i massor när francen blir för stark och säljer den sedan när francen blir för svag. Dom försöker hålla kursen på ca 1.2franc för 1 euro. Förra året gav dom dock upp lite (det blev för dyrt) så francen och euron var likvärdiga några månader.
 

Falumas

Aktiv medlem
I Schweiz (till skillnad från nästan alla andra civiliserade länder i världen) räknar man tydligen skatten "baklänges". Dvs om bolagets vinst är 10000 CHF så är inte skatten 37 procent av det (alltså 3700 CHF) utan 37 procent av det som är kvar efter att skatten är dragen (skatten är alltså ungefär 2700 CHF).

37 "schweiziska procent" motsvarar då 27 "svenska procent". Fortfarande högt, högre än svensk bolagsskatt.


28 "schweiziska procent" motsvarar då knappt 22 "svenska", dvs samma som svensk bolagsskatt. Och efter sänkningen motsvarande 18 procent.
Vet inte hur den räknas i Sverige, har aldrig haft något bolag där. Har dock inte alls något minne av att den blir något annat än just % på vinsten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Var det inte nuvarande kung som efterskänkte statsskulden Kalle 14 betalade åt Sverige. Så fick han apanage istället för ränta på lånet
Karl XIV - den förste Bernadotte - invandrade från Frankrike och adopterades av sittande kungen. Hans kapital räckte för att betala av statsskulden som hans adoptivfar dragit på sig.

Ja han skrev in något om årlig ”avbetalning” till dig själv och hans framtida avkomma. Han glömde dock att skriva in en indexreglering, så beloppet blev mindre och mindre värt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dom försöker hålla kursen på ca 1.2franc för 1 euro. Förra året gav dom dock upp lite (det blev för dyrt) så francen och euron var likvärdiga några månader.
Nej, CHF och EUR var inte "likvärdiga några månader". Så dyr CHF som vi har idag (ungefär 0,92 EUR) har vi inte haft sedan 2017, och för att se en kurs på 1,0 måste vi gå tillbaka till 2015.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vet inte hur den räknas i Sverige, har aldrig haft något bolag där. Har dock inte alls något minne av att den blir något annat än just % på vinsten.
Alltså: i Sverige (och nästan alla andra länder) räknas skatten som en procentsats av den summa som ska beskattas (skattesatsen 22 procent medför alltså 2200 i skatt om vinsten är 10000). Den schweiziska bolagsskatten räknas som en procentsats av vinsten efter skatt.

Hoppas att du har någon som hjälper dig med det där.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, CHF och EUR var inte "likvärdiga några månader". Så dyr CHF som vi har idag (ungefär 0,92 EUR) har vi inte haft sedan 2017, och för att se en kurs på 1,0 måste vi gå tillbaka till 2015.
Nu räknar jag åt andra hållet och jo i Oktober betalade jag 1.03 franc för 1 Euro, vilket är likvärdigt för mig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Alltså: i Sverige (och nästan alla andra länder) räknas skatten som en procentsats av den summa som ska beskattas (skattesatsen 22 procent medför alltså 2200 i skatt om vinsten är 10000). Den schweiziska förmögenhetsskatten räknas som en procentsats av vinsten efter skatt.

Hoppas att du har någon som hjälper dig med det där.
Nu pratar jag inte om förmögenhetsskatten utan om vinstskatten.
 
ANNONS