Annons

Går inte öppna d300 filer i cs2

Produkter
(logga in för att koppla)
ACR är Adobe Camera Raw, ett litet program (Adobes RAW-konverterare) som räknar upp bilddata från en RAW-fil och som sedan kan importeras in i PS.
Nu verkar det vara så att det helt enketl inte går i CS2.
"Camera Raw 4.0 and greater is not compatible with Photoshop CS2", lär mer här: http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

...och ska man öppna en fil från D3 eller D300 så måste man ha ACR senare än 4.2 (om jag inte minns fel). Trist!

Tyvärr uppdaterar Adobe inte längre ACR för CS2, antingen får du uppdatera till CS3 eller skaffa en annan rawkonverterare. Om du jobbar i Mac kan jag rekommendera Aperture, annars är Adobe Lightroom ok.

Alternativet är som sagt Lightroom. Har du CS2 kan du garanterat öppna raw-filerna i Lightroom och exportera dem till PS CS2 (som jpg eller tif. Det är ett billigare alternativ än att köpa hela PS CS3. Lightroom har samma ACR-"motorn" så det är likvärdigt och har samma parametrar MEN är då mycket mer än bara ACR.

Lightroom kostar cirka 2800kr tror jag och normalutgåvan av PS CS3 kostar väl typ 10000kr. MEn det berukar vara en hiskeligt massa erbjudanden på PS CS3 så det tror jag sällan man betalar. Tex så har alla som har Elements 4,5 eller 6 i dagarna fått ervjudandet att uppgradera till Photoshop CS3 med 50% rabatt.
Är man Student gäller HELT andra priser. GÅ kostar Lightroom runt 1000kr och CS3 cirka 2000kr.

EDIT: Emils idé är inte helt dum den heller. DÅ kommer du nog som billigast undan och får tillgång till just ACR.

Annars går det att först konvertera dina nef till dng via Adobes dngkonverterare. Dessa dng går sedan att öppna i CS2.........Konverteraren är gratis

Så här har det alltid varit med Adobes mjukvaror. När D2Xs kom så var du tvungen att ha CS2. Med D2X så räckte det med CS..... Adobe slutar helt enkelt att uppdatera ACR till tidigare PS versioner när nya kameror kommer för att tvinga oss till att uppgradera våra Photoshoplicenser.........Gissa varför det är så poppis att köra med en piratkopia.

Nu är det tvyvärr inte bara Adobe som gör så här. Även Nikon själva kör med detta indiska reptrick. Neffiler från D2X går alldeles utmärkt att öppna med Nikon Capture 4 medan filer från D2Xs kräver Capture NX...Satt du med en D2X och villa ha ett extra hus när s modellen kommit ut så var du tvungen att köpa dig ett helt nytt program. Inte bara att det kostar pengar, det har ett helt annat gränssnitt. Inte alls kul när hela mitt bildflöde då var uppbyggt kring Nikon Capture 4....

Jag förstår att tillverkarna vill få oss att köpa de senaste versionerna men jag anser det vara skit att de tar bort stödet för äldre kameror istället för att ge oss nya finesser eller kvaliteter som gör att vi upppgraderar

Senast ändrad:
För kännedom...

Camera Raw 4.3.1 update
This new version of the Camera Raw plug-in replaces the original Camera Raw plug-in that was installed with Adobe Creative Suite 3, Adobe Photoshop CS3, Adobe Photoshop Elements 5.0 and 6.0 and Premiere Elements 3.0 and 4.0 software.

Support for the following camera has been added in this update. Visit the Camera Raw page for a complete list of supported cameras.

Canon EOS 1Ds Mark III
Canon PowerShot G9
Nikon D3
Nikon D300
Olympus E-3
Olympus SP-560 UZ
Panasonic DMC-L10

ANNONS
Götaplatsens Foto