Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra hyn mattare vid t.ex. blixtblänk

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur gör jag hyn mattare och mindre "blänkig" i Photoshop. Jag tänker när man t.ex. använt blixt inomhus och det har blivit lite för kraftigt så att det nästan reflekteras/blänker på vissa områden i ansiktet. Även om personen kanske har lite fet hy, hur gör man för att tona ner det?

Tack på förhand.

Mvh Erik

Jag brukar göra sånt med lagningspenseln (Healing brush tool). Först skapar jag ett nytt tomt lager. Sen ställer jag in lagningspenseln på sample all layers. På så vis hamnar själva "lagningarna" i det nya lagret, så det är lätt att ångra sig i efterhand.

Sen är det bara sampla (håll in alt och klicka) hud från straxt bredvid blänket. Penselstorlek får man justera beroende på bild och innehåll, men håll den mjuk.

Jag brukar göra sånt med lagningspenseln (Healing brush tool). Först skapar jag ett nytt tomt lager. Sen ställer jag in lagningspenseln på sample all layers. På så vis hamnar själva "lagningarna" i det nya lagret, så det är lätt att ångra sig i efterhand.

Sen är det bara sampla (håll in alt och klicka) hud från straxt bredvid blänket. Penselstorlek får man justera beroende på bild och innehåll, men håll den mjuk.

Tackar, ska pröva mig fram

duplicera bakgrundslagret, använd klonverktyget och måla över områdena som blänker.
använd sedan opacitet för att tona ner tills det ser bra ut!

funkar också bra för att tona ner påsar under ögon och rynkor m.m.

det sköna är att man inte behöver vara så noga, blaska på med klonverktyget tills området är täckt och sen tona ner det.
nackdelen är att det inte funkar så bra när man ska bort med något helt, tex blänk från blixt!

stefan: Det är bättre att istället för att dublicera bakgrundslagret, skapa ett nytt lager och ställa in klonverktyget på "Sample all layers". Genom att göra en kopia på bakgrundslagret fördubblar man bildens storlek, genom att klona till ett nytt tomt lager ökar bildens storlek bara med de pixlar man klonar.

Man kan också göra ett justeringslager med solid color och sedan måla i på lagermasken där blänket är. Så väljer man en hudfärg med hjälp av color picker. Så har jag alltid gjort.

ANNONS
Götaplatsens Foto