Annons

Göra kopia av justeringslager

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Sitter och funderar över ett litet problem ja ofta har.

Nu vill jag slå ihop alla lager till ett nytt lager men ändå behålla justeringslagren.
På flera olika lager utan justeringslager gör jag vanligtvis det med shift+Ctrl+J (gör till ett lager)

Men hur gör jag samma sak om jag vill ha kvar justeringslagren och bara jobba med en ny sammanslagen kopia så att säga.

finns många sätt men ett är att ha översta lagret markerat och trycka ctrl+shift+alt+É. då har du kopierat alla underliggande lager och slagit ihop dom till ett bildlager, utan att ta bort några justeringslager under.
de lager du inte vill ska synas i det sammanslagna lagret bockar du bara av ögat på.

Estethia skrev:
finns många sätt men ett är att ha översta lagret markerat och trycka ctrl+shift+alt+É. då har du kopierat alla underliggande lager och slagit ihop dom till ett bildlager, utan att ta bort några justeringslager under.
de lager du inte vill ska synas i det sammanslagna lagret bockar du bara av ögat på.
Om du vill slå ihop lagren i ett helt nytt lager och behålla samtliga tidigare lager intakta skapar du helt enkelt ett nytt tomt lager och placerar överst. Sedan följer du Christels beskrivning. Det nya, tomma lagret ska då vara markerat och synligt (ögat ibockat). Om du inte skapar ett nytt, tomt lager först kommer lagren att slås samman i det översta lagret, oavsett vad det innehållit tidigare, och därmed ändra det.

Om du vill gå via menyerna istället för att använda CTRL+ALT+SHIFT+E håller du ned musknappen när du väljer lagermenyn, fortsätter att hålla den nere medan du drar den ned till Lägg samman synliga (CTRL+SHIFT+E) och släpper musknappen vid det alternativet.

Mvh.
Lasse C

Christels snabbkommando har då alltid fungerat för mig, i CS3. Vill minnas att det fungerade även i CS2. Och kommandot skapar ett nytt lager automatiskt, dit alla (synliga) underliggande lager kopieras. Du behöver alltså inte skapa ett tomt lager som Lasse säger. Iaf inte i CS3. Vad har du för version Lasse?

Lasse C skrev:
Om du vill gå via menyerna istället för att använda CTRL+ALT+SHIFT+E håller du ned musknappen när du väljer lagermenyn, fortsätter att hålla den nere medan du drar den ned till Lägg samman synliga (CTRL+SHIFT+E) och släpper musknappen vid det alternativet.
Hej, allihop!

Förlåt, förlåt! Jag glömde en mycket viktig detalj. När man vill gå via menyerna så som jag skrev ovan ska man hålla ALT nedtryckt medan man klickar på lagermenyn och ända tills man släppt musknappen vid alternativet Lägg samman synliga (CTRL+SHIFT+E).

Jag använder Elements 3 förresten. I hjälpsidorna står det att man kan välja Lägg samman synliga i lagermenyn och hålla ALT nedtryckt samtidigt. Det går inte. Så fort man trycker ned ALT försvinner menyn.
Jag lärde mig i en av Ron Bigelows artiklar http://ronbigelow.com/articles/sharpen4/sharpen4.htm att det var så här man skulle göra för att kombinera ALT med det alternativet i lagermenyn.

I Elements 3 skapas inget nytt lager om CTRL+ALT+SHIFT+E används, eller motsvarande sätt via menyerna. Då läggs alla synliga lager samman i det markerade lagret, även om lagret tidigare var ett justeringslager, men övriga lager bevaras intakta. Jag har precis testat, så jag är säker.
Detta verkar alltså skilja mellan olika versioner av Photoshop. Av den här tråden framgår ju att det fungerar olika i CS3 och Elements 3. Hur det fungerar i övriga versioner vet jag inte.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto