Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

G10 raw+jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Måste vara fel nånstans. Jag vill ha både jpeg o raw, alltså ställer jag in det på menyn. Men när jag sedan väljer raw i func-knappen, så blir det dubbla rawfiler. Om jag väljer jpeg i func, så blir det bara jpeg. Alltså: Hur ska dessa rackarna stå egentligen? Eller är det nåt fel på mig, eller min kamera?
Tacksam för vägledning
Peter

På min kamera blir det en RAW-fil och en Jpeg-fil om "Lagra RAW & Jpeg" är valt till "på" i "kameramenyn" och RAW är valt med func-knappen. Du kan inte välja kvalitet på Jpeg utan den blir "stor - fin"

På min kamera blir det en RAW-fil och en Jpeg-fil om "Lagra RAW & Jpeg" är valt till "på" i "kameramenyn" och RAW är valt med func-knappen. Du kan inte välja kvalitet på Jpeg utan den blir "stor - fin"

Det kan inte vara så dumt att man bara ser det med canons programvara?
Använder LR för jpegs, och Capture one för raw. Dessutom får man ingen ledtråd gällande antal bilder som visas på displayen.

Titta på minnekortet med Utforskaren, så ser du vad som lagrats.
Jag *tror* att LR visar endast en bild trots att du sparar dublett, men säker är jag inte.
Men kolla, det kan ju vara bra att veta om du ska leta "felet" i G10-manualen eller LR...

Jo, så är det, fattar jag nu. Tror problemet var att LR inte kunde skilja dom. Tack för allas input.../PE

ANNONS