Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G6 - utfrätta färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon G6 som jag i stort är nöjd med förut om att bilderna ofta blir utfrätta. Ansikten fotar helst inte för att det blir ofta dåliga färger. Entoniga färgfält i nunan är tråkigt. Bifogar ett exempel på en bild som jag tog på hög upplösning i RAW, bländare 8, med stativ. Bästa förutsättningar borde det väl vara. Men jag är inte nöjd med färgerna. Döm själva. Borde det inte bli bättre med en så pass bra kamera? Blir det mycket bättre med en digital systemkamera? Jag är van vid en gammal analog, bra systemkamera. Ställer jag för höga krav? Funderar på att köpa en begagnad 10-30D för att få högra kvalitet. Skulle det hjälpa?

Tacksam för kommentarer.

Anders

Bilagor

• utfrätt.jpg
    utfrätt.jpg
    59.2 KB · Visningar: 532
Jo, bilden är ju lite blek. Dels borde du kanske kunna exponeringskompensera lite neråt. Å andra sidan är det ju ofta föredraget att exponera "åt höger" om man fotar raw, så länge man inte klipper högdagrarna. Men det ser du inte ut att ha gjort i denna bilden.
Är den knäppt i raw är det ju å andra sidan du själv som bestämmer hur kontrasterna i bilden blir. Så varför gör du inte det? Obearbetad ser ju rawbilder i konverteringsprogrammen ofta just sådär bleka ut. Kan det vara så att du öppnar raw-filen i konverteringsprogrammet och sen bara trycker konvertera till jpg/tiff, utan att göra ngt med filen själv? Ursäkta om frågorna är dumma, men det ser nästan så ut i bilden.

/jer.

Ps. Att bilden är tagen med stativ har nog inte så mkt med färgåtergivningen att göra ;-) Ds.

Ser lite dassig ut, en kontrastkurva skulle säkert göra susen, färgerna kan du ju ställa in själv på en Rawfil som passar just dig, annars så är det väl bara att höja mättnaden och kanske kontrasten i kameran om du fotar jpg.

/kent

Frågeställningen är intressant - inte bara denna tråd, utan fler av samma sort.

Instamatictiden gav oss Point-and-shoot kameror som gjorde ett bra jobb och de allra flesta var nöjda, men reflekterade aldrig över det arbete som lades ner av andra. För att kompensera de värsta felexponeringarna gjorde labben generella inställningar "av beprövad erfarenhet", oftast säsongsvarierade. Om samma rulle innehöll sommar- och vinterbilder, kunde det bli ganska skojiga effekter. Negativ färgfilm var, och är, dessutom påtagligt tolerant mot exponeringsavvikelser.

En kompaktdigital, särskilt om den ställs på P, ger tillgång till en massa inställningar "av beprövad erfarenhet" och sannolikheten för att bilderna ska uppfattas som "bra" är ganska stor, men det är fortfarande någon annans arbete man förlitar sig på.

Om man lämnar det sättet att fotografera, för att i stället försöka göra bilderna ännu, enligt egen uppfattning, bättre, kommer all denna "beprövad erfarenhet" att behöva plockas fram. Det räcker inte med att kunna ställa upp kameran och knäppa en bild. "Beprövad erfarenhet" ger ganska mycket vägledning, men också en längre stunds tittande i manualen och i användarfora.

Jag har fotograferat av och till i snart femtio år och nästan allt jag lärt mig med låd-, bälg- och SLR-kamera, förtvinade delvis under den tid jag lekte med digitalkompakter. Det är först med övergången till DSLR / RAW som kunskaperna kunnat återtas, men jisses vad många mörka, kolsvarta, kritvita, fadda, suddiga och/eller urfrätta bilder jag producerat innan jag så smått börjer återta den gamla analoga kunskapen.

Bilden direkt ur kameran måste vidare till "labbet" för att bli just den bild vi hade förspeglat oss - mustig, mättad och nästan lite insmickrande. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara, oavsett teknik - den här gången är det dock vi själva som måste sköta "labbandet".

Hej, frågeställaren igen.

Jag gillar att labba med Photoshop, men den här bilden har jag ingen chans med. Det saknas ju nyanser i det ljusröda och det var inte så i verkligheten. Jag har ett par frågor till er:
1. Kan man justera färgmättnad, kurvor och kontrast i raw-inställningar i kameran så att ljusa färger inte fräts ut?
2. Jag trodde att raw var så att säga original. Det mest informationsrika och minst efterbehandlade av formaten och att all tillgänglig information finns med. Jag trodde också att digitala bilder kunda innehålla ett bredare tonomfång än en film. Har jag rätt eller fel? Om all info är med borde kameran registrera nyanserna i dom ljusa träpartierna.
3. Jag har fotat mycket med film förut och vet att man fick utfrätta färger då också, men jag har inget digitalt att jämföra med. Är G6:an en kamera som motsvarar höga krav från filmens tidevarv?

Tacksam för kommentarer.
Anders

Anders Vikhult skrev:
Hej, frågeställaren igen.

Jag gillar att labba med Photoshop, men den här bilden har jag ingen chans med. Det saknas ju nyanser i det ljusröda och det var inte så i verkligheten. Jag har ett par frågor till er:
1. Kan man justera färgmättnad, kurvor och kontrast i raw-inställningar i kameran så att ljusa färger inte fräts ut?
2. Jag trodde att raw var så att säga original. Det mest informationsrika och minst efterbehandlade av formaten och att all tillgänglig information finns med. Jag trodde också att digitala bilder kunda innehålla ett bredare tonomfång än en film. Har jag rätt eller fel? Om all info är med borde kameran registrera nyanserna i dom ljusa träpartierna.
3. Jag har fotat mycket med film förut och vet att man fick utfrätta färger då också, men jag har inget digitalt att jämföra med. Är G6:an en kamera som motsvarar höga krav från filmens tidevarv?

Tacksam för kommentarer.
Anders

G6:an har inte speciellt stort dynamiskt omfång. Detaljer som har fräts ut kan man inte göra mycket åt, däremot kan man få fram detaljer i mörka partier och speciellt om man arbetar med en råbild.

Du behöver inte använda bländare 8 till detta motiv för en kompaktkamera har mycket större skärpedjup med samma bländare jämfört med en systemkamera. G6:an presterar bäst kring bländare 3 har jag för mig och för detta motiv behövs inte något stort skärpedjup.

Man får större tonomfång än på jpg-bilder om man använder 16 bitar.

Ja, det är stor skillnad mellan en 20D eller 30D och en G6:a. Mycket mindre brus och betydligt större dynamiskt omfång med en systemkamera.

Du har väl rätt ställt in rätt vitbalans?

Senast ändrad:
Anders Vikhult skrev:

Näpp. Raw är raw, helt obearbetat. Alla bildinställningar i kameran gäller jpeg-bilder.

2. Jag trodde också att digitala bilder kunda innehålla ett bredare tonomfång än en film. Har jag rätt eller fel?

Tyvärr har du fel. Film har större dynamiskt omfång än digitala sensorer.

Men går det verkligen inte att göra nåt åt bilden? Vet inte hur orginalbilden ser ut, men detta åstadkom jag av den bifogade bilden:

Bilagor

• dfg.jpg
    dfg.jpg
    87.5 KB · Visningar: 348
Senast ändrad:
Tillägg till mitt tidigare svar:

Men man kan helt klart ta bra bilder med en G6:a också och även en dyr systemkamera har sina begränsningar. Undvik att fota i starkt solsken,det blir mindre kontraster och snyggare färger när det är svagare ljus. Glöm inte att titta på histogramet.

Till Anders, trådskaparen. Lägg upp RAW-filen någonstans så får vi försöka fixa den. Jag tror nämligen att du måste lära dig behandla diina RAW-filer.
G6 är en utmärkt kamera. Jag har gjort A3 förstoringar som både jag och omgivningen skulle ta för DSLR-bilder. Som referens jobbar jag med hela serien Canon digitala systemkameror, från 5D ned till 400D.
Det finns ingen kamera som ger så dåligt resultat soom det du visar upp. Antingen har du en del att lära eller så är det något fel på kameran.
USA-bilderna här är exempel på bilder tagna med G6.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=88476

Tack

Trådskaparen här.

Tack för dom bra svaren. Jag har lärt mig mycket. Nu sitter jag och läser manualen igen och kollar in histogram, vitbalans, rawformat osv. Jag tror inte att jag har utnyttjat kamerans potential, men nu ska det bli ändring på det. Om det är någon som är intresserad kan jag maila över en test jag gjorde mot en tegelvägg. Jag testade olika format, bländare och brännvidder. Jag kom fram till att raw och bländare 8 var bäst. Stor skillnad mellan bra och dåligt.

Varma sommarhälsningar
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto