Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G7 Hur bra är den???

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Då man har läst en del olika tester om G7 så är den medel till riktigt bra. Tidningen foto gav den riktigt bra testresultat.men hur bra är den i jämförelse med ett par andra.
Fuji F30, Panasonic LX2 är dom ett bättre köp eller är G serien fortfarande bildledande, då jag främst tänker på bildkvalliten eller måste man gå vidare till typ D40 som jag inte hade riktigt tänkt mig. Jag är dock lite sugen på att ha en smidig kamera ,att ha med mig så ofta som möjligt för att fånga ögonblick i vardagen....

G7 är en Canon och jag misstänker att det inte är allt för många här på Pentaxforumet som kan så mycket om den. Jag har själv haft en G2 och det var en väldigt bra kamera, vad jag hört om G7 är att den också är mycket bra, det enda skumma är att de tagit bort RAW-formatet.

Panasonicen är fin men glöm inte att ta en titt på Richo GR också. Olympus 400 ser också rätt intressant ut i sitt lilla format.

quarc skrev:
G7 är en Canon och jag misstänker att det inte är allt för många här på Pentaxforumet som kan så
Du har helt rätt Peter den har hamnat fel men jag vet inte hur den hamnade här eller hur jag flyttar den till rätt ställe...
/Björn

Senast ändrad:
eldaren3 skrev:
.....Jag är dock lite sugen på att ha en smidig kamera ,att ha med mig så ofta som möjligt för att fånga ögonblick i vardagen....
Då skulle jag titta på Fuji F30, en av dom bästa som man kan ha i fickan. Bruset är tex en bra egenskap, men både den och nästan alla andra lider av för dålig vidvinkel. Är du å andra sidan intresserad av bara =28mm så kommer Sigma med en kompakt snart med Faveonsensor på ungefär APS med fast 28:a.

Richo GR har dock en riktigt bra vidvinkel och kanske den bästa optiken som finns på en kompakt (en tillsats finns också för extrem vidvikel)Det enda som den egentligen fått kritik för är rätt hög brusnivå men jag tycker den lämnar ett snyggt brus. Hade den varit mindre dyr, jag själv minder fattitg eller bara varit snällare inför jul kunde det ha funnits hopp.:)

papi skrev:
Richo GR har dock en riktigt bra vidvinkel och kanske den bästa optiken som finns på en kompakt (en tillsats finns också för extrem vidvikel)Det enda som den egentligen fått kritik för är rätt hög brusnivå men jag tycker den lämnar ett snyggt brus. Hade den varit mindre dyr, jag själv minder fattitg eller bara varit snällare inför jul kunde det ha funnits hopp.:)
Jag älskade min GR1s innan den gick sönder under en forsränning i Chile och när den digitala varianten kom var jag grymt sugen på att slå till. Men all den dåliga kritiken för bilkvaliteten har fått mig att avstå, plus att jag lagt mina pengar på systemupåpgradering istället.

Det verkar vara mycket brusiga bilder med den, har kikat på den ett par gånger då den verkar vara lite speciell...

Jag har tänkt använda min i situationer med bra ljus eller då bruset har mindre betydelse. För privatbilder störs jag inte så mycket av lite brus om färg och skärpa är OK. Är man van vid en systemkamera har man kanske också rätt höga krav på snabb af och kort lag.

ANNONS
Götaplatsens Foto