Annons

G9 LCD-skärmen.

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker att G9 är en mycket kompetent kamera som tar riktigt bra bilder upp till ISO 400. Men kamerans LCD hade gärna fått varit 2,5" för min del. När man zoomar in max och ska kolla skärpa mm så blir hela skärmen pixlig och hackig.

Sedan tycker jag att skärmen är för kall, t.o.m när man fotar inomhus så är den för kall. Skärmen på min 5D drar åt grönt, men G9:an skärm drar åt blått.

G9:ans skärm är enligt mig ett skämt, riktigt urusel och jag tycker att den även är för mättad. Fotar man något rött som är slitet i lacken tex en buss som tvättats 1000 gånger så ser den likförbannat nylackerad ut. Medans 5D skärmen återger en mer trovärdig nyans/mättnad.

En undran också, när man zoomar in max på 40D eller 1D/1Ds skärmar, blir dom bilderna helt sönderpixlade på dom också? 230000 pixlar på en 3" LCD tycker jag är rent fattigt!

/Daniel

Min G9-skärm uppför sig inte alls som du beskriver, varken när det gäller färgtemp eller pixlighet. På mig låter det som den är felaktig.
/curt

Tack för era svar, jag ska jämföra med en kompis G9 och om hans skärm ser annorulunda ut jämfört med min så går jag tillbaka med den till butiken.

Om man ex fotar en reg-plåt på 15 meters håll och zoomar in bilden för att se om den är skarp så skall väl inte texten på reg-plåten vara helt pixlig? Alltså den är hackig.

/Daniel

ej
japp, men kör du video elelr lägsta upplösningens jpg lär det påverka skärmen.
För raw tas bilden du ser ur en liten JPG fil i rawfien.

Prova fota maxkvalite på JPG o kolla

Ja det är väl bara den inbyggda jpg-bilden man ser, så är det ju med alla Canon som tar RAW, kanske även med andra märken.
RAW+L kör man väl bara för att bättre kunna se bilderna på skärmen antar jag.
Men annars vet jag om min skärm är som din.

Jag kör enbart RAW+L för att kunna döpa om bilderna i datorn, sedan kastar jag jpg. Detta för att Thumbs plus inte kan visa G9-raw.
Jag hade inte gjort så om mitt bildvisningsprog. hade kunnat visa G9:s Raw.

Hej igen.

Jag har testat med RAW+Jpg Large i bäst kvalitet, men det är ingen skillnad.

Vi får se i morgon hur din skärm ser ut Micke.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto