Annons

Galleri FS vs andra bildpooler

Produkter
(logga in för att koppla)

fålen

Aktiv medlem
Hej, fick lite positiv kritik på en bild som jag var ganska nöjd med. Ok, jag kände att det var ingen fullträff, men jag gilla den och kritiken från er andra i "djurpoolen" var positiv. Så jag tänkte att jag skickar in den till galleri Fs för skojs skull.
Jag hade väl inte direkt tänkt att den skulle få komma med, men kommentarerna från juryn fick mig att undra eftersom dom sa det motsatta mot tidigare kommentarer.
Är vi för snälla mot var andra i de "vanliga" poolerna, vi ger kanske inte gärna kritik i onödan??

Här är juryns svar
- Höjer sig inte över mängden
- Stötande bild
- Kompositionen kan förbättras
- "Beskär i vänsterkant. Tuvan längst i hörnet stör t"
- "en skabbräv känns inte rätt"

Här är adressen till min bild med kommentarer från er andra.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1479180.htm

//Johan

Bilden tycker jag ser fin ut det är ju synd att det är en skabbräv bara
det hade ju höjt bilden lite med en fullpälsad räv.
Ja alla har ju olika smak,vem kan säga vad som är rätt!?
Visst kan man väl vara lite "elakare" när man bedömer bilder,men det är väl inte så kul att få bara sån kritik!?
mvh/Kenneth

Javisst är vi alldeles för snälla

i det vanliga polerna... själv kommenterar jag bra om jag tycker jag har nåt vettigt att säga. Säkert sticker jag väl ut hakan om jag tycker att alldeles för många slickar varandra i röven (ursäkta språkbruket).

Konstruktiva och kritiska kommentarer är ju det man lär sig nåt utav.

Nu menar jag inte att vi ska såga varandra vid fotknölarna... inget sågande utan vettig och konstruktiv kritik över vad som skulle kunna förbättras. Det är lika meningslöst att säga skitkass som skitbra. Det sårar ju bara.

säg istället vad som är dåligt / bra

Hej, fick lite positiv kritik på en bild som jag var ganska nöjd med. Ok, jag kände att det var ingen fullträff, men jag gilla den och kritiken från er andra i "djurpoolen" var positiv. Så jag tänkte att jag skickar in den till galleri Fs för skojs skull.
Jag hade väl inte direkt tänkt att den skulle få komma med, men kommentarerna från juryn fick mig att undra eftersom dom sa det motsatta mot tidigare kommentarer.
Är vi för snälla mot var andra i de "vanliga" poolerna, vi ger kanske inte gärna kritik i onödan??

Här är juryns svar
- Stötande bild

Här är adressen till min bild med kommentarer från er andra.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1479180.htm

//Johan

Hej Johan!
Gör som jag gjorde när jag läste juryns bedömning, ta det med en klackspark och ta till dig det som är konstruktivt. Vi ser ju alla på en bild med olika ögon och efter att jag betraktat bilden en stund så kan jag inte låta bli att komplettera kritiken du fått (med glimten i ögat).

Ja det beror ju på vilken position betraktaren har, för mig ser det ut som räven står en bit ovanför mig.

- Stötande bild
Det finns många bilder som är betydligt mer stötande än din. Jag ser inget motbjudandande i att skildra naturens grymhet som den är men det är tragiskt att ett väsen skall drabbas av en så plågsam sjukdom.

Ja, det kanske man kan hålla med om, vad vet jag, jag är ingen expert men jag får en känsla av att den här kritiken skall du ta till dig, jag skulle nog gjort det.

Vad är rätt egentligen? Jag såg en utställning här på fotosidan med en bild på en mager kvinna som först inte kändes rätt men efter ett tag var helt rätt, den berörde mig verkligen och det är väl detta en bild ska göra delvis?

Tack för era svar.
Självklart skall jag ta till mig den konstruktiva kritiken( ska tex prova beskära den). Svår balans det där med att ge kommentarer. Vissa tar illa upp om man ger kritik, men det är ju det som är meningen med poolerna. Sen ska man ju inte vara elak utan ge konstruktiv kritik så folk kan utvecklas osv..
Jag ville ta en bild på denna räv just därför att den hade skabb(jämfört med alla andra rävar jag har på bild). Precis som man kan förmedla naturens "fina" sidor tycker jag att man kan förmedla de "hemska" också. De är minst lika viktiga tycker jag. Naturen är vild, djur lider, äter varandra osv tydligen är detta stötande för vissa... ;)

Jaa du.... Den s.k juryn har uppenbarligen aldrig varit utanför betongen och tycks inte ha en susning om hur det ser ut i Vår Herres hage. Idel studiofotografer kanske... Att säga att bilden "är stötande" är bara pinsamt!

Fick själv på tafsen av "juryn" en gång med bl.a motiveringen "ser konstlad/överarbetad/onaturlig ut". Det var en bild på en albatross utanför Nya Zeeland. Undrar stilla hur många albatrosser som "jurymedlemmarna" har sett in live........

Nä, var du nöjd med din bild. Tycker den är mycket bra, om än något "rörig" i bakgrunden vilket det ofta är ute i spenaten. En större bländaröppning hade kanske "dämpat" detta något i och med ett kortare skärpedjup. Annars som sagt, en härlig bild från verkligeheten ute i naturen!

Fridens
Oscar

Tja, du behöver inte vara ledsen, jag fick oxå omdömet "Höjer sig inte över mängden" på en bild som fått 64 kommentarer, 4.85 i betygssnitt och vald till favoritbild av ett antal medlemmar.

Nej jag ger inte mycket för den juryns bedömningsförmåga. Det är första och sista gången jag lämnar in en bild där.

ANNONS
Götaplatsens Foto