Annons

Gamla objektiv, ny kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

FabianN

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Som rubriken lyder har jag mina funderingar, har en d40 som jag haft ett tag, men tänkt att köpa lite nya objektiv nu, ett vidvinkel och ett tele, men jag har även tänkt att köpa något äldre objektiv, är det någon som kan hjälpa mig då jag undrar vilka som passar. Jag har tänkt att köpa mig en manuell glugg så inga upplysningar om att min kamera inte har autofokusmotor ;)

Hoppas någon har lite tips på prisvärna ljusstarka äldre gluggar med fattning för min kamera.

Over and out,

Fabian

Med äldre objektiv utan AF uteblir ljusmätning samt AF.
Med vanliga AF objektiv blir det ljusmätning men tyvärr ingen AF då D40 saknar intern fokus-motor.

Allt med Nikon F-bajonett passar rent tekniskt, så det är väl bara att börja handla. Det är lite svårt att ge råd när du inte själv vet vad du är ute efter.

Zotamedu skrev:
Nej fel! Det finns vissa riktigt gamla objektiv med f-bajonet som kan ha sönder kameran om du försöker montera dom. Här finns en tabell över vilka objektiv som passar vilka kameror.
Nope, inte D40. På den har Nikon rationaliserat bort "minsta-bländaren-inställd-avkännaren", så på den kan man skruva på allt sen 1959 och framåt. Ja, om vi undantar obskyra saker som fiskögon som kräver spegeluppfällning eller objektiv som rent fysiskt tar i handgreppet eller prismahuset.

Naturligtvis kan det finnas undantag, t ex om bajonetten på något enstaka objekiv skulle skrapa i de elektriska kontakterna inne i kameran. Det får man ju kolla innan man skruvar dit grejerna om det är något ovanligare.

jimh skrev:
Nope, inte D40. På den har Nikon rationaliserat bort "minsta-bländaren-inställd-avkännaren", så på den kan man skruva på allt sen 1959 och framåt. Ja, om vi undantar obskyra saker som fiskögon som kräver spegeluppfällning eller objektiv som rent fysiskt tar i handgreppet eller prismahuset.

Naturligtvis kan det finnas undantag, t ex om bajonetten på något enstaka objekiv skulle skrapa i de elektriska kontakterna inne i kameran. Det får man ju kolla innan man skruvar dit grejerna om det är något ovanligare.
Hade helt missat att dom fixat det på D40. Då är det bara F3AF man ska undvika förutom dom där objektiven som tar i spegeln med mera. Varför kunde dom inte fixat det lite tidigare?

Zotamedu skrev:
Hade helt missat att dom fixat det på D40. Då är det bara F3AF man ska undvika förutom dom där objektiven som tar i spegeln med mera. Varför kunde dom inte fixat det lite tidigare?
Det är två saker som tar i. AI-flärpen och minsta-bländaren-inställd-flärpen. På hus som kräver elektriska objektiv har man rationaliserat bort AI-flärpen. Men man har fortfarande haft kvar den andra flärpen som ser till att användaren blir uppmärksammad om man inte har bländarringen inställd på minsta bländaren.

D40 antar nog Nikon att den mestadels kommer att användas med bländarringslösa objektiv, så där har man fimpat båda flärparna.

Många hus har ju uppfällbar AI-flärp, dock ingen digitalare.

Annars är det ju bara att AI-modifiera objektivet. Då får man ju riktig ljusmätning också, om man har en kamera som inte kräver elektriska objektiv.

Det blev ju en riktig fotoskola tillslut, tack för alla svart! men Jim, skulle du kunna förklara ytterligare lite i ditt senaste inglägg, hängde inte riktigt med?!

ANNONS
Götaplatsens Foto