Annons

Gamla objektiv på ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emma378

Medlem
Hej!

Har sedan länge haft min fars gamla konica systemkamera autoreflex med 55 mm fattning. Dock har jag nyligen köpt Nikons instegskamera (D40:n) för att återigen ta upp intresset.Det hade varit grymt om hans gamla objektiv hade passat på min D40. Nikon har ju dock 52 mm fattning. I min drömvärld finns det en gänga som kan lösa detta, det är inte så att någon vet om detta finns i verkligheten också?

Tacksam för alla svar!

/Emma

Grattis till D40, men den funkar inte med manuella objektiv alls.
Inte ens NIKONs gamla.
Så glöm ideen att få tag på en adapter till detta.
Nikon D200 kan köra de gamla NIKON objektiven manuellt. Men inte de enklare husen.
Själv kör jag D80 och kan då använda äldre NIKON objektiv, även andra med lämplig adapter. Dock funkar inte ljusmätning utan man får gissa och prova exponeringen. Med insatt mikroprisma och snittbild kan jag fokusera manuellt dock.
Att fokusera är svårt då D40 inte har någon mikroprisma eller snittbildmätatare.
Låt plånboken växa till sig och köp ett 18- 135 mm NIKON AF objektiv så har du allt....

Ah, det var ju synd^^ Hade inte förväntat mig det, men önska kan man alltid.

Är nöjd hittills med min D40. Kände att jag gjorde ett bra val. Är inte redo för en "mer avancerad" kamera än och definitivt inte med min CSN inkomst!

Ja, ett 18-135mm står högt på listan. Likaså ett bra portträttobjektiv, har hört/läst till mig att Nikkors 50/1,8 ska vara bra? Det är det korta skärpedjupet jag är ute efter.

Nikons 50mm f/1,8 är ett utmärkt objektiv till en skrattretande låg peng. Tyvärr, får du inte autofokus med D40

Hej!

Har sedan länge haft min fars gamla konica systemkamera autoreflex med 55 mm fattning. Dock har jag nyligen köpt Nikons instegskamera (D40:n) för att återigen ta upp intresset.Det hade varit grymt om hans gamla objektiv hade passat på min D40. Nikon har ju dock 52 mm fattning. I min drömvärld finns det en gänga som kan lösa detta, det är inte så att någon vet om detta finns i verkligheten också?

Tacksam för alla svar!

/Emma

Nu har du blandat ihop det lite, visserligen så kommer inte konica objektiven passa på D40:n och det beror på att de har olika fattning. Däremot så är det objektivens filtergänga som du har 55 respektive 52mm på. Detta värde har ingenting med fattningen (mellan kameran och objektivet sas baksidan på objektivet) att göra utan är bara diametern på framsidans gänga och därmed storleken på eventuella filter. Här finns det adapterringar men de kommer inte att få dina gamla objektiv att passa på din D40.

Bara ett litet klargörande med kunskap som kommer att vara bra att ha i framtiden.

MVH
Melker

Inte ens NIKONs gamla.
Nikon D200 kan köra de gamla NIKON objektiven manuellt. Men inte de enklare husen.
Själv kör jag D80 och kan då använda äldre NIKON objektiv, även andra med lämplig adapter. Dock funkar inte ljusmätning utan man får gissa och prova exponeringen. Med insatt mikroprisma och snittbild kan jag fokusera manuellt dock.
Att fokusera är svårt då D40 inte har någon mikroprisma eller snittbildmätatare.
Låt plånboken växa till sig och köp ett 18- 135 mm NIKON AF objektiv så har du allt....

Nja nu har du nog inte koll. D40 kan använda gamla manuella Nikkor-objektiv precis lika bra som din D80, dvs utan ljusmätning. Det enda som inte D40 kan är att vrida runt mekaninken i gamla AF objektiv. De gamla AF objektiven fungerar precis som vanligt annars förutom att man måste ställa in skärpan manuellt.

M

Inte ens NIKONs gamla.

Ok, då ändrar vi lite till. En D200 har en grej som följer med en plutt på bländarringen, då vet kameran vilken bländare man ställt in på kameran, den grejen har inte D80, D90 och resten under. Man får dock fokusera manuellt (om det var det du menade med manuellt). Som föregående sa, alla digitala nikon kan använda de gamla. Min förra, D50, funkade tex med 24, 35 och 85mm Ai-ojektiv.

Kanske är lite svårt att fokusera manuellt med D40 pga sökarstorleken dock. Men det finns ju en blinkande grön lampa ner till vänster i sökaren.

ANNONS