Annons

gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomaster

Aktiv medlem
hur gamla objetiv (original från Canon) fungerar med med Canon 450d?

har många olika soters objektivfattningar har Canon kört med under åren?

Själv upptäckte jag att jag hadde ett gamalt objektiv (canon FD 200 mm 1:4) från ca 1985 som dock inte gick att fästa på 450d. finns det konvertrar att köpa för att lösa detta problem?

Alla som ingår i EOS-systemet fungerar med nya digitala EOS-kameror. Sen kanske vissa "problem" kan uppstå såsom ljusmätning, autofokus osv...men passar gör det.

Såvitt jag vet finns ingen adapter för FD-optiken till EOS-systemet, men jag kan ha fel.

Någon annan själ som vet?

Skall finnas

Vad jag vet finns det två typer av FD/EOS adapters:

1: Rent mekanisk adapter som förutom att fungera som mekanisk brygga mellan FD och EOS även blir en mellanring. Mao kan du inte längre fokusera till oändligheten.
2: Mekanisk adapter med korrigerande optik (fokusintervall bibehålls)

Jag har själv funderat på att skaffa en sådan adapter men avstått eftersom a) jag inte vill ha "mellanringseffekten" och b) de tester jag läst/sett angående adaptrar med korrigerande optik har visat en rejäl skärpeförlust (dålig kvalitet). Man var tvungen att blända ner larvigt mycket för att få ok resultat. Tyvärr har jag inte kvar länkarna till något av dessa tester.

Du får såklar övergå till manuell hantering om du använder en adapter EOS/FD.

/T

Sedan Canon började med bajonettfattning har de haft två fysiska utföranden.

Optik i R, FL, FD och FDn-serierna passar fysiskt på samma kameror. De är avsedda för klassiker som F-1, A-1 och T90.

Optik i EF-serien passar till alla EOS-kameror, även om vissa då inte har exempelvis avståndsinformation till kameran, och därför inte stödjer E-TTL II blixtautomatik och sådana petitesser.

EF-S passar bara på senare modeller med 1,6-crop digital sensor.

ANNONS
Götaplatsens Foto