Annons

Gamla Tokina på D80, bländarestrul

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Har nyligen köpt min första DSLR (D80) och låtit min gamla 801s pensionera sig. Dom objektiv jag redan hade fungerar fint förutom på en punkt. Jag vet inte om det är något fel eller normalt för gamla objektiv.

I förrgår natt skulle fota fullmånen och tänkte då köra helt manuellt med högsta bländare (F22). Jag vred ratten till "M" och kollade i displayen, kameran föreslog F5.6 så jag provade att skruva på bländaren. Så fort jag vred på ringen från "knapplåsläget" så blinkar kameran "FEE". Jag har provat alla tre objektiv som jag äger med samma resultat. Någon som kan kasta lite ljus över detta problem?

Mina objektiv;
Tokina AF 20-35
Tokina AF 60-300
AF Nikkor 35-70

(samtliga objektiv från första halvan av 90-talet)

// Henry

Det är lugnt - det skall vara så.

D80 sköter inställningen av bländaren via bländarpinnen och den lilla hävarmen i kamerahuset.

Då ställer man bländaren på "minsta" (dvs 22). Om du då studerar objektivfästet på kameran ungefär kl 7, så ser du en liten kamerakontakt, som måste vara i kontakt med objektivets klack.

Vrider du nu bländaren bort från 22, så släpper objektivet den lilla kontakten, och kameran tror att det sitter ett mystiskt, okänt objektiv på. Då signalerar den FEE. Så fort du ställer tillbaka bländaren till 22 blir det bra igen. Så här är det för övrigt på en del analoga kameror också, t ex F50 och F60.

Din 801s har en rörlig kontakt på samma ställe, som "begriper" vad bländaren är ställd på. Det finns ett litet lås på bländarringen för att låsa i "minsta läge"- det kan du använda. Och så ställer du bländaren via kamerans regalage i fortsättningen.

Tack!

Skönt att det var så enkelt, då får mina objektiv leva ännu en tid ;-)

// Henry

ANNONS
Götaplatsens Foto