Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gammal Canon Bellows FL till 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Min far hittade lite gammal fotoutrustning i en av sina lådor bl.a. Canon Bellows FL som är ca 30 år gammal. Jag vet inte riktigt vad en sån grej kallas, men den förlänger ju fokallängden steglöst. Testade om den passade min 30D, men det verkar inte så. Vet någon om man kan köpa till nån adapter så man får det att fungera med min 30D?
Vet någon vad grejen heter på svenska eller engelska?

Snarlik bild på den Bellows som jag har:
CAnonBellowsR.jpg

Det där är en bälg. Den ändrar inte fokallängden (=brännvidden) utan gör att du får en bättre närgräns. Bälg används vid extrem makrofotografering, när man vill kunna komma riktigt nära, typ centimeter.

Att den inte passar din moderna kamera beror på att den har en F-bajonett och passar Canons systemkameror från före EOS-epoken (som inleddes nån gång i mitten/slutet av 1980-talet).

magnus67 skrev:
Det där är en bälg. Den ändrar inte fokallängden (=brännvidden) utan gör att du får en bättre närgräns. Bälg används vid extrem makrofotografering, när man vill kunna komma riktigt nära, typ centimeter.

Att den inte passar din moderna kamera beror på att den har en F-bajonett och passar Canons systemkameror från före EOS-epoken (som inleddes nån gång i mitten/slutet av 1980-talet).

Där ser man, tackar för informationen!
Låter som en jäkligt cool grej faktiskt! Det finns ingen adapter man kan köpa så den passar till EOS-systemen?

Det finns adaptrar mellan EF och FD. De har ett par små linser i sig för att kunna fokusera på oändligt med fd-objektiv. Dessa knackar man lämpligen ur eftersom de ändå inte kommer att göra någon nytta i bälgen (eftersom du ändå bara kommer att kunna fokusera i närområdet).

Det kan ju behövas två adaptrar om du inte har tillgång till Fd, Fdn eller FL-objektiv, men din far kanske har något lämpligt objektiv i gömmorna också. En 100 eller 135 mm 2,8 t.e.x.

För att koppla kameran till bälgen kan du sätta ihop ett Eos kamerahuslock av den sorten som tar ett rejält tag i bajonetten med ett bakre objektivlock till en Fd/FL-optik. Fixa ett rektangulärt hål i kombinationen som är lite större än sensorn på Eos´en. Det här är ju en budgetlösning i högsta grad, men om du hittar bra lock och är händig kan det bli ganska bra och hållbart. Locken kan man hitta på Tradera t.e.x. för någon 50-lapp st.

Där finns ibland också (och på andra siter också) adaptrar så att du skulle kunna sätta på andra objektiv på FL-bajonetten i andra änden på bälgen. T.ex. M39, som används till förstoringsobjektiv (och äldre Leicaoptik). Förstoringsbjektiv har den trevliga egenskapen att de är raktecknande. Jag använder ett gammalt 75 mm objektiv från en hembyggd förstoringsapparat till min bälg, en Pentax Bellows II, som är lite stadigare än den du visade på bild. Utmärkt för snabb avfotografering av ett större antal dia i kombination med en diahållare.

Får tacka för alla svar hittills, verkligen jättebra information!
Det verkar ju inte alltför krångligt att tillverka en lösning själv, men frågan är vad det kostar att köpa en lösning eller färdig adapter?
Någon som vet pris och likaså vart man kan köpa färdiga adaptrar?

Adapter mellan kamera och bälg: http://www.yrkesfoto.se/Shop/Index.php?sArtId=1019 (745 kr )

När det gäller optik att sätta på bälgen är det bästa att hitta begagnad manuell optik. Canons EOS-objektiv lämpar sig inte alls för detta eftersom de har elektriskt styrd bländare. Skall du handla så förefaller det väl enklast att köpa FD-optik, då passar de ju rakt av. Och billigt är det i regel också.

ANNONS
Götaplatsens Foto