Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal D-76

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag har tänkt och använda D-76 som framkallare och har en 10 kg kartong med gammalt D-76 pulver. Problemet är att pulvret består av två olika påsar i olika storlekar som man ska blanda på något sätt. (Numera så består/säljs ju D-76 endast av ett pulver.) Är det någon som vet hur man ska blanda dessa pulver för att få tex 1 liter brukslösning?

Jag är rätt säker på att de båda påsarna var för sig innehåller kemikalier av olika slag.

Du behöver i så fall blanda hela mängden vid samma tillfälle även om du bara vill ha ut en liter.
Det går ju inte att försäkra sig om att en delmängd pulver innehåller den sammansättning av komponenter som skall ingå i den färdiga kemin.

Jag antar att man däremot kan blanda ut detta till t.ex. 4 liter och sedan späda till en brukslösning motsvarande 10 liter när man skall använda soppan.

Kom bara ihåg att innehållet i påsen märkt 1 måste vara helt löst innan du blandar i det från påse 2
Lycka till

Jo, det är nog den enklaste sättet men 10 Kg D-76 borde bli en hel del liter (100 liter?) och problem med att lagra detta med tanke på behållare och lagringstid. Frågan är ju hur man späder den (x gram av påse 1 + y gram av påse 2 tillblandas med vatten till en liter)?

OM du vill dela så är det väl bara till och väga upp påsarna och dela vikten i det antal portioner du vill ha (eller volymmäta). Men förmodligen så är de olika kemikalierna ojämnt fördelade i respektive påse ( i alla fall i den lilla) så att det blir osäkert med denna metod.

Enklast är väl att lämna pulvret till miljöstationen och köpa nytt.

Det blir garanterat dåligt resultat om du delar innehållet i påsarna. Har du inga kompisar att dela med dig till?

Min tanke är att ev flytta över pulvret till tex en (eller flera) te-burkar (kaffeburkar). Sedan blanda till (mäter då med våg eller med den lite osäkrare metoden att volymässigt mäta upp) en förrådslösning på tex 1.5 liter (PET-flaska).
Om man bara vet hur mycket gram av varje påse behövs för att göra en liter borde det inte bli några problem. Varför skulle det bli problematiskt med att göra så? Det störst problemet är ju dock att jag inte vet hur många liter det kan bli av hela mängden (ca 10 kg).

Jag efterlyser alltså hur många gram av påse 1 och hur mång gram av påse 2 som behövs för att få en liter.

Blanda båda påsarna ordentligt till ETT pulver. Sen är det bara att väga påsen och dela vikten med 10 för att få vikten till en liter.
Å andra sidan kostar ny fräsch kemi 79:- för 3 liter...
www.photax.se

Linmajon skrev:
Blanda båda påsarna ordentligt till ETT pulver. Sen är det bara att väga påsen och dela vikten med 10 för att få vikten till en liter.
Å andra sidan kostar ny fräsch kemi 79:- för 3 liter...
www.photax.se
Det kan inte stämma på långa vägar! Ett paket av modern D-76 väger 99 gram och ska spädas till 946 ml (1 gal). 10 KG av den gamla sorten borde ju inte ge 10 liter då. (Om det nu är någon skillnad mellan "gammal" D-76 och ny som bara består av ett pulver.)

Det går inte att blanda påsarna. Då löser sig inte pulvret i vatten och framkallaren blir helt oanvändbar.
Det går inte att bara lösa en del ur påsarna. Pulvret är inte homogent blandat, och framkallaren kommer inte att funka som den ska.

På kartongen står det precis hur pulvret skall blandas. Läs det.

OK!
För 10 liters förpackning gäller det här.
Lös innehållet i påse 1 i ca 7 liter vatten, 45-50 grader varmt. När detta är fullständigt löst tillsättes innehållet i påse 2 i småportioner under omrörning. När även detta är löst tillsättes kallt vatten till 10 liter.

Vet du att påsen är för 100 liter, eller är det en gissning?

Lycka till

Jag har just tittat i mina gamla receptböcker. Påse två för 1 l lösning borde väga 107 gram, så för 100 liter borde påsen väga 10,7 kg. Men sen är det ju så att fabriksblandad framkallare inte alltid stämmer med urspungsreceptet.

laha skrev:
Jag har just tittat i mina gamla receptböcker. Påse två för 1 l lösning borde väga 107 gram, så för 100 liter borde påsen väga 10,7 kg. Men sen är det ju så att fabriksblandad framkallare inte alltid stämmer med urspungsreceptet.
Är osäker på vikten, ca 10 KG. Fotoklubben fick det (direkt eller indirekt) från Kodak för många år sedan. Hur många gram är det då av påse 1 för l liter lösning?

Du måste bland påsarna i rätt ordning och du måste blanda dem i sin helhet. Att riskera en film i något annat vore konstigt.

1 liter kostar bara 55 kronor. Behöver du bara en liter så köp en liter. Mycket tryggare så.

1 liter D76

dlridings skrev:
Du måste bland påsarna i rätt ordning och du måste blanda dem i sin helhet. Att riskera en film i något annat vore konstigt.

1 liter kostar bara 55 kronor. Behöver du bara en liter så köp en liter. Mycket tryggare så.

1 liter D76
55:- för en film (inte alltid man tar fyra filmer på en gång) är på tok för mycket pengar för en gedigen snåljåp som jag.

Ska prova förslaget från Lars med en testfilm.

ANNONS
Götaplatsens Foto