Annons

Gammal film i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag kom på att i min gammla analoga canon har jag en film i som jag fotograferade med när jag var på Dominikanska republiken... Som vanligt var jag skitdålig på att framkalla mina filmer och jag kom precis på att filmen sitter kvar i kameran, halva rullen är exponerad. Sista kortet är nog taget vintern 2002... Någon som tror att det går att framkalla en sådan rulle? Är det värt att rota fram kameran? eller ska jag låta både kameran och filmen återgå till glömska?

Har inte kameran legat väldigt varmt väldigt länge så är det inget problem. Jag har haft filmer i "bortglömda" kameror under flertalet år och fått bra kopior. Köpte en Instamatic 500 med en film i från 80-talet. Blev lite gulstick, men bilder. Tappade en filmrulle i trädgården en sensommar. Dök upp vid vårkrattning. Framkallades med ypperligt resultat. Kör in den på labbet bara!

sweet... tackar! Ska börja med o leta fram kameran.. ligger någonstans... Är en gammal Canon från mitten av 70 talet.. synd att optiken inte går att "återanvända" var ett bra 50mm objektiv på den...

jao.. men vem vill ha FD objektiv idag?? inte jag i alla fall.. passar ju inte på min 20D, men ajg minns att det var ett ruggigt skarpt objektiv.. :( så kunde man så skulle jag gärna använda det

Kameran med filmen i då?

Notera att jag försöker hetsa dig att plocka upp det analoga igen ;-).

Vill du bums donera dina FD objektiv så kan jag mottaga dem :).

haha ja du.. om jag så stod på en stege naken och du under mig med en rödglödgad gaffel så skulle du nog inte få mig att börja med analog fotografering igen...

finns det konverteringsringar man kan sätta på för att kunna nyttja det där objektivet? jag behöver, eller behövde ett bra 50mm nämligen.. jag köpte idagarna ett 28-70L istället för fast EF 50 1.4 som ajg tyckte var åt helsike för plastigt... men vore ju skoj att kunna nyttja mitt gammla fina objektiv... är ju i "mint condition" och betydligt mindre än 28-70 objektivet

Det lär ha tillverkats och gå att få tag i begagnade ifall man letar, men antingen tappar man fokuseringsmöjlighet på långa avstånd eller så innehåller de linser som lär försämra den optiska prestandan (på ett "oacceptabelt" sätt).

ANNONS
Götaplatsens Foto