Annons

Gammal TMax 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Biber

Aktiv medlem
Har en gammal rulle tmax 3200 liggande. Den gick ut i januari 2002 och har legat i rumstemperatur hela tiden. Tänkte leka lite med den hellre än att kasta den.

Fråga: Hur ska jag framkalla den (i D76)?
 
Jag tror knappt du behöver bry dig alls. Jag har använt fotopapper som varit åtminstone 20 år för gammalt. Helt OK, faktiskt. Den eventuella kvalitetsskillnad som finns jämfört med dagens papper tror jag snarare beror på att papprena är bättre idag.

MVH Martin
 
Fotopapper är lågkänsligt, ligger väl någonstans kring EI 6 om man pratar filmtermer. Högkänsliga grejer åldras snabbare av markstrålning och värme. Jag tror säkert att filmen har hunnit dra på sig en slöja redan. Skulle jag ändå använda den (det skulle jag iofs inte) så skulle jag inte pressa den till 3200 utan exponera den efter dess nominella EI som väl är 800 och sen framkalla normalt (EI 800-tiderna). Då har man nog tillräckliga marginaler.
 
T-Max 3200 blir snabbt gammal och då blir den väldigt korning vilket kan vara väldigt effektfullt.

Framkalla lite längre än rekommendation för säkerhets skull och för att förstärka kornet ytterliga, att försöka få filmen finkornig när den är för gammal är inte lönt. Så kör på maxkorn!

/M
 
Att filmen är slöjad vet jag redan, en kompis fick min andra rulle, som var lika gammal, och provade framkalla den. Skulle ha sagt det direkt.

Ska prova att framkalla den lite längre än vad som är rekommenderat och lite lägre än 3200 och se hur det går, blir en bra chans att leka lite. :)
 
ANNONS